En af de kæder, der vil øge udbuddet til veganerne, er Lidl, der hvorfra indkøbsdirektør Mikko Forsström fortæller, at en række de nye produkter er variationer af kendte retter som f.eks. lasagne, fuldkornspizza, minifrikadeller og moussaka. Desuden lanceres vegetariske og veganske produkter som falafler, økologiske quinoa-kroketter, grønsagsretter, småkager, samt burgerboller og vegetarburgere.
Undersøgelser har vist, at ca. 70% af vegetarerne i Danmark er kvinder, og at det især er den yngre aldersgruppe fra 15 til 34 år, der efterspørger veganske produkter. Det er bl.a. hensynet til klimaet og dyrevelfærd, der får veganere til at fravælge kød og animalsk baserede produkter.
Ifølge Dansk Vegetarisk Forening er antallet af vegetarer, dvs. dem der undgår kød, men ikke nødvendigvis produkter som mælk og æg, også stigende, og i dag lever ca. 140.000 danskere helt vegetarisk. Samtidigt vælger stadig flere danskere at spise et eller flere kødfrie måltider om ugen. Udviklingen skaber begejstring hos foreningens erhvervschef Mie Nordly, der i sagens natur glæder sig over, at ”detailkæder som Lidl er med til at øge udbuddet af vegetariske og veganske produkter”.