• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 01. 2024 | Mikkel Bækgaard

Ung dansk virksomhed jagter gennembrud for ny plantefars i detailhandlen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 01. 2024 By Mikkel Bækgaard

Via en nyligt indgået aftale med Nemlig.com er den dankse virkomhed MATR foods kommet et skridt tættere på drømmen om at få flere danskere til at spise plantebaserede alternativer til kød.

Den nye aftale kommer i forlængelse af at virksomheden allerede har haft succes med sine produkter i restaraurantkæderne Gasoline Grill og Sticks n’ Sushi samt hos bl.a. Meyers Kantiner.

Aftalen med Nemlig.com vækker stor glæde hos administrerede direktør Randi Wahlsten.

”Vi er virkelig glade for at være blevet taget så godt imod af professionelle kokke. Det er kæmpe bekræftelse, når restauranter der er helt i top i deres felt og med meget høje kvalitetsstandarder, har valgt at sætte MATR på menuen”, siger Randi Wahlsten.

Men som start-up har de også øje for potentialet i retail.

”På sigt ser vi et kæmpe potentiale i både B2B og B2C. Derfor er det et vigtigt skridt for os, at få testet vores koncept i retail og se om vi kan få forbrugerne lige så godt med som restaurantgæsterne”, siger Randi Wahlsten. 

Mange vil gerne spise mindre kød

Det er i hjemmekøkkenerne meget af forbrugerforandringen skal ske for at det virkelig batter. For nylig viste Tænketanken Concito, at oksekød er en af de største klimaposter i danskernes forbrug. Mange danskere vil egentlig gerne spise mindre kød. Alligevel ser det ikke for overbevisende ud med salget af plantebaserede alterntiver til kød det seneste år.  Det vil MATR Foods lave om på ved at give danskerne en ny ren planteingrediens at sætte i stedet for burgerbøffen eller oksekødet i kødsovsen.

”Hos Nemlig.com er vi rigtig glade for at indgå samarbejde med MATR Foods. Vi har en høj ambition om at nedbringe vores klimaaftryk, og særligt i starten af året ved vi, at danskerne er åbne for at skabe nye vaner. Det vil vi rigtig gerne understøtte ved at give dem flere gode og mere grønne muligheder, og her kan MATR noget helt særligt ved at bruge innovativ fermentering for at skabe gode smagsoplevelser”, siger Jakob Zeuthen, Bæredygtighedschef i Nemlig.com 

En ny kategori

MATR har skabt en helt ny type plantefars, der har struktur og saftighed som godt kød, men planternes sundhed og næring. Ved hjælp af en særlig svampefermenteringsteknik forvandles økologiske rodfrugter, korn og bælgfrugter helt uden brug af tilsætningsstoffer. Resultatet kaldes fungi plantefars. 

”Vi har ikke prøvet at skabe noget, der er identisk med kød. Men vi har undersøgt grundigt hvad naturen kan skabe af smag og tekstur, hvis man tager microberne til hjælp. Med inspiration fra en gammel asiatisk tradition anvendt på lokale danske råvarer, har vi udviklet en helt ny ingrediens, der på den ene side har sin egen smag og på den anden side kan erstatte svine- eller oksekød i de fleste retter med et virkeligt lækkert resultat”, siger Randi Wahlsten, der er Direktør for MATR Foods.

Og det er ikke bare en dansk nyhed.

”Det produkt vi har udvikles findes ikke andre steder i dag, så det er lidt af en verdenspremiere”, tilføjer hun.

Den unikke svampefermentering skaber helt naturligt masser af smag og desuden et godt bid i maden. Samtidig får maden et naturligt højt proteinindhold og et lavt fedtindhold og grøntsagernes høje fiberindhold bevares. Alt sammen uden at bruge nogle former for kunstige tilsætningsstoffer. 

Samtidig har produkterne fra MATR et klimaaftryk, som er betydeligt lavere end både kylling, gris og tilsvarende plantebaserede produkter.

MATR Foods løsning er af bl.a. Dansk Industri og Food Nation Denmark blevet fremhævet som en af de lovende biosolutions, der kan skabe både klimagevinster og vækst i fremtiden. 

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik