Danskerne ser gerne en fremtid uden sojafoder viser det sig, efter Thise Mejeri søsatte et crowdfunding projekt for en ny og bæredygtig foderstrategi. En million blev rejst på blot 35 minutter.
147 forbrugere siger nu nej tak til brug af sojafoder i landbruget og har på kun 35 minutter støttet Thises planer om en ny, alternativ foderstrategi. Det er det hurtigst tegnede lån til dato på Coop Crowdfunding. Fremover skal Thises køer mæske sig i danskproducerede afgrøder som hestebønner, lupiner og ærter, der kan dyrkes på landmændenes egne marker.
Thise har helt bevidst valgt at finansiere det nye projekt via crowdfunding.
– Det er vigtigt for os at involvere forbrugerne, og dette crowdfunding lån bekræfter os i, at der i den grad er opbakning til den nye og bæredygtige foderstrategi, siger administrerende direktør i Thise, Poul Pedersen og forsætter:
– Processen med udfasning af soja er så småt løbet i gang, og vores mål er, at vi senest i 2023 helt satser på at droppe soja som fodermiddel. Og det ligger os meget på sinde, da importeret soja i dag faktisk svarer til en tredjedel af dansk landbrugs totale klimabelastning.
Det er især de 72 andelshavere – dvs. landmænd – hos Thise, der har skubbet på i forhold til den nye foderstrategi. En af dem er økologisk landmand Søren Just, der netop har sået flere ærter og hestebønner på sine marker, så han til efteråret udelukkende kan fodre med danske afgrøder.
– Vi er rigtigt glade for at være nået hertil, hvor vi begynder at udfase soja i vores foderstrategi. Det er klart, at det rent praktisk er en stor omvæltning for os landmænd, men for os skal produktion og bæredygtighed gå hånd i hånd for at det giver mening, og så er det jo ret fedt, at vi selv kan dyrke, raps, ærter og hestebønner til vores køer, fortæller Søren Just.
Danskerne vil gerne investere i grønne virksomheder
Thises nye millionlån er tegnet via Coop Crowdfunding, hvor forbrugerne det seneste år har rejst omkring 3,4 mio. kr. til danske producenters grønne tiltag. Pengene er blandt andet gået til etablering af et ’plantelaboratorium’ til udvikling af nye kødfrie pålægstyper samt en maskine, der sænker elforbruget i en produktion med 25 procent.
– Vi ved, at mange danske forbrugere gerne vil bidrage til den grønne omstilling, men har svært ved at finde ud af, hvad de helt præcist kan gøre, så det ordentligt batter. Med crowdfunding får de mulighed for at investere direkte i virksomheder, der gør sig umage og tager de valg, der er brug for, hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling – og det oplever vi lige nu en stor interesse i, fortæller Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding og fortsætter:
– Samtidig ved vi, at de virksomheder, som henter investering via crowdfunding, oplever, at de inviterer forbrugerne indenfor og knytter tættere bånd med dem, hvilket også betyder, at investorerne ofte ender med at blive ambassadører for den pågældende virksomhed.
Thise-lånet løber i 18 måneder og giver 1,9 % i rente. Som forbruger har man maksimalt kunne investere 10.000 i lånet.