Danske restauranter har de seneste år fået endnu et ben at stå på i deres markedsføring. I 2019 har restauranter i København alene omsat for mere end en kvart milliard kroner igennem takeaway-appen Wolt.
Takeaway-industrien vokser i Danmark. Det mærker man tydeligt hos Wolt. Virksomheden kan nu offentliggøre, at der det seneste år er genereret omsætning for en kvart milliard hos de københavnske restauranter via Wolts app. Det sker kun to et halvt år efter, den finske virksomhed etablerede sig i Danmark, og i dag benytter mere end 600 danske restauranter sig af Wolts app til madudbringning.
– Generelt får vi rigtig meget god feedback fra de restauranter, vi samarbejder med. Vi har forsøgt at skabe en involverende digital brugeroplevelse og en effektiv kundeservice – det giver restauranterne en ekstra markedsføringskanal. Samtidig får de et nyt dataværktøj til at forstå deres forretning endnu bedre, forklarer Søren Meier Svendsen, general manager i Wolt Danmark.
Foran kurven
Wolt opererer i dag i seks byer i Danmark, og i de fem byer uden for København erfarer Wolt, at salget hos restauranterne vokser langt hurtigere end i hovedstaden. Søren Meier Svendsen vurderer, at der i årets sidste måneder af 2019 blev solgt mere end 14.000 retter mad om dagen i Danmark, som bringes ud af Wolt-kurerer. Det tal overstiger de forventninger, han og det finske hovedkontor oprindeligt havde til Wolts vækst i Danmark.
– Danmark var et spændende marked, som vi selvfølgelig havde store forventninger til. Dels på grund af den generelle udvikling i restaurant- og takeaway-markedet, men også fordi der er en stærk cykelkultur i Danmark. 80 procent af vores ture bliver kørt på en cykel, og det adskiller os fra vores konkurrenter og har gjort det attraktivt for mange at have et fleksibelt fritidsjob, hvor man kan arbejde, når man vil og på et transportmiddel, som de fleste har ved hånden, siger Søren Meier Svendsen.
Mange vil gerne bringe ud
I dag er der 3.500 kurérpartnere, som supplerer deres indkomst ved at arbejde på Wolts platform. Af dem har 1.200 været aktive den seneste måned.
– Det er virkelig gået stærkt det seneste år, og vi oplever stadig en stødt stigning i antallet af aktive brugere på vores app, ligesom vi har et rekordhøjt antal kurérpartnere og restauranter tilknyttet. Og den udvikling ser ud til at fortsætte, slutter Søren Meier Svendsen.
Wolt startede op i Danmark i april 2017 og har i dag 50 ansatte på det danske kontor.