Detailhandlen har i mange år gået i en stor bue uden om convenience-produkter. Men den tendens ser nu ud til at vende. Forbrugerne er klar til convenience, mener supermarkedskæderne.
Coop lancerede for to år siden convenience-produkter med klassiske retter med hakket kød såsom færdigkrydrede burgerbøffer, grydeklare kødboller og ferske pandeklar frikadeller. De blev taget godt imod af forbrugerne, og derfor udvider kæden antallet af convenience-produkter i år.
– Danskernes måltidsvaner er svære at rokke ved, når det kommer til retter med hakket kød, som jo er hovedingrediensen i de nogle af mest populære danske retter. Men vi vil gerne undersøge, hvordan vi gør det nemt for vores kunder at tilberede frikadellerne og kødbollerne, siger Esben Meier fra Coop til Foodculture.dk.
Også Dansk Supermarked og discountkæden Rema1000 vurderer, at danske forbrugere efterhånden har fået smag for lette madløsninger.
Ifølge Anders Jensen, indkøbs- og marketingsdirektør i Rema1000 planlægger discountkæden at lancere en række nye convenience-fødevareprodukter i år. Såsom færdig-mixede salater og kartofler, der er skrællede og krydrede i forvejen.
– Det er vores overbevisning, at danskerne i dag gerne vil betale lidt mere for de nemme og ovnklare madløsninger, hvis de kan se, de sparer tid i den anden ende, fortæller Anders Jensen til Foodculture.dk.
Med planerne skeler den danske detailhandel til tendensen hos de europæiske forbrugere, der i stigende grad efterspørger convenience, når det handler om måltidsløsninger. Særligt i Storbritannien er forbrugerne glade for tilberedningsklare madprodukter, viser nye forbrugertal fra analyseinstituttet The Innova Database.