Plantebaseret produktlinje, store investeringer i produktionen og overgang til 100 pct. grøn strøm, der har reduceret CO2-aftrykket på energiforbruget med 23 pct. Det er blandt resultaterne for Stryhns Gruppens bæredygtighedsarbejde i 2021. Et år, hvor vejen mod klimaneutralitet rundende en vigtig milepæl med videnskabelig validering af virksomhedens klimamål, siger adm. direktør Kristian Kornerup Jensen.

2021 blev et vigtigt år for bæredygtighedsarbejdet i en af landets store fødevarevirksomheder, Stryhns Gruppen, der som en af de første i branchen fik sine klimamålsætninger videnskabeligt valideret af Science Based Target-initiativet. Samtidig markerer året startskuddet til en række store, grønne investeringer på fabrikkerne, der ifølge adm. direktør, Kristian Kornerup Jensen, skal fremtidssikre forretningen med en fremadrettet mere ansvarlig produktion.
-I 2021 har vi i Stryhns Gruppen arbejdet systematisk videre med vores bæredygtighedsstrategi, der sætter en ambitiøs ramme for, hvordan vi i 2050 sikrer klimaneutralitet gennem hele vores værdikæde, indleder Kristian Kornerup Jensen, og uddyber:
-På fabrikken i Gråsten har vi taget første spadestik til en omfattende udvidelse, der på sigt kommer til at minimere både produktionsspild og energiforbrug. Samtidig har vi fuldført vores samlede plan for spildevandsanlæg med etableringen af et spildevandsanlæg på fabrikken i Roskilde, der har samme funktionalitet som de anlæg, vi tidligere har investeret i på fabrikkerne i Gråsten og Havnsø. Med anlæggene sikrer vi, at spildevandet fra produktionen kan genanvendes til bioforgasning fremfor at havne i kloakken. Konkret afslutter vi året med en genanvendelsesgrad på 82 pct.
Han tilføjer, at beslutningen om at overgå til 100 pct. grøn strøm fra havvindmøller har reduceret CO2-aftrykket af energiforbruget med 23 pct.
Bæredygtighed er andet end klimakampen alene
Ud over klima har arbejdet med bæredygtighed i Stryhns Gruppen også fokus på social ansvarlighed, hvor ønsket om at skabe en bedre hverdag blev fundamentet for et nyt og meningsfuldt samarbejde mellem Stryhns Gruppen og Børns vilkår, hvor virksomheden har sikret, at der sidder en voksen klar til at lytte i Børnetelefonen.
Desuden gør Stryhns Gruppen en indsats mod madspild, der er blandt de helt store kilder til miljømæssig belastning. Alene i Danmark smides der tæt på 700.000 ton mad ud hvert år. Det stiller krav til handling. Både hos forbrugeren, men i særdeleshed også i fødevarebranchen, mener Kristian Kornerup Jensen:
-I en branche som vores kan madspild desværre aldrig helt undgås. Vi arbejder løbende på at minimere vores færdigvarespild, og hvor vi siden 2019 har reduceret med 60 pct., har vi i 2021 reduceret spildet med yderligere 3 pct. i forhold til 2020. Vi har gennem flere år haft et partnerskab med Fødevarebanken, som modtager vores friske overskudsmad og bringer det videre til sociale organisationer, som bruger produkterne i måltider til nogle af landets mest udsatte borgere, siger Kristian Kornerup og uddyber:
-Overskudsmad er færdige fødevareprodukter, der intet fejler, men som alligevel ikke kan sælges. Fx på grund af bulet emballage, eller fordi de nærmer sig sidste salgsdato. Og selvom maden kan have mindre skønhedsfejl, er det stadig produkter af god kvalitet, som kan gøre en forskel. I 2021 donerede vi 74 ton overskudsmad til Fødevarebanken. Det svarer til tæt på 185.000 måltider, der gør en forskel i hverdagen for nogle af landets mest udsatte borgere.
Krav om klimamål til leverandører
Med målet om CO2-neutral værdikæde i 2050 har Stryhns Gruppen gennem de seneste to år udvidet sit grønne fokus fra at være inden for murene af egen virksomhed til at favne hele værdikæden, herunder også leverandører af såvel råvarer som emballager.
-I Stryhns Gruppen har vi kun arbejdet strategisk med bæredygtighed i få år. Alligevel er vi nået langt, og vi har gennemført og igangsat en del projekter, der skal trække vores virksomhed i en grønnere retning. Målet når vi ikke alene. Vi har brug for, at aktører gennem hele vores værdikæde er med, og derfor sætter vi nu grønne krav til både os selv og vores leverandører, der for at handle med os skal have sat egne videnskabsbaserede klimamål inden 2025, forklarer han og tilføjer:
-Internt har vi udviklet en platform, hvor hele vores leverandørkæde af råvarer og emballager er kortlagt. I Stryhns Gruppen har vi i alt 172 leverandører, der tilsammen leverer mere end 1800 forskellige artikler til vores fabrikker. For hver artikel har vi kortlagt oprindelsesland og leverandør, og i samarbejde med eksterne eksperter har vi udregnet CO2-aftrykket pr. kilo af hver eneste råvare. Ved at kombinere klimafaktorerne med data om oprindelse og leverandør har vi skabt en platform, der giver overblik, så vi nu aktivt kan arbejde på at minimere vores aftryk – både hvad angår klima og afskovning, afslutter han.