• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Miljø og sundhedPolitik og eksportTop17. 04. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Statskontrolleret klimamærke skal gøre det lettere at træffe grønne valg

Miljø og sundhedPolitik og eksportTop17. 04. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Forbrugerne skal lettere kunne træffe grønne valg, når der ryger madvarer ned i indkøbskurven. Derfor skal Danmark nu som det første land i verden have et statskontrolleret klimamærke, mener fødevareminister Rasmus Prehn.

Billede af enriquelopezgarre fra Pixabay

Vi kan se på de madvarer, der ryger i indkøbskurven, om de er både sunde, økologiske og kontrolleret for dyrevelfærd. Men er de gode for klimaet? Det er ikke til at sige i dag. Det er årsagen til, at Danmark skal have et statskontrolleret klimamærke.

Klimamærket skal hjælpe forbrugerne med at træffe grønne valg, når de handler. Samtidig skal det skubbe fødevareproduktionen i en mere klimavenlig retning. Klimamærket vil også bidrage til, at Danmark bedst muligt realiserer FN’s verdensmål – særligt mål 12 om at sikre bæredygtigt forbrug og produktionsformer.

Et statskontrolleret klimamærke skal sikre, at der er ét fælles klimamærke, som forbrugerne kan have tillid til, og som detailhandlen og fødevarebranchen bredt set vil anvende.

– Danskerne vil gerne spise mere klimavenligt. Men det er svært at gennemskue, hvad der er det grønne valg, når man står med indkøbskurven i hånden. Derfor skal Danmark nu have et statskontrolleret klimamærke. Det skal være ét samlet mærke, som forbrugerne kan have tillid til, så vi undgår en skov af mærker, der bare forvirrer. Nu samler vi de vigtigste spillere, og sætter arbejdet i gang. Inden jul skal de komme med deres skarpeste bud på, hvordan et dansk klimamærke kan se ud, så vi kan blive det første land i verden, der får et statskontrolleret klimamærke. Vi stiller os allerforrest på den globale scene, og viser vejen frem i den grønne omstilling, siger fødevareminister Rasmus Prehn (A)

Hos Forbrugerrådet Tænk har de ved undersøgelser erfaret, at fødevarernes klimaaftryk kan være vanskelige at gennemskue og Forbrugerrådet Tænks formand Anja Philip udtaler:

– Fra en af vores nye undersøgelser ved vi, at tre ud af fire forbrugere har svært ved at gennemskue fødevarernes klimaaftryk. Derfor er der brug for et klimamærke, som kan hjælpe forbrugerne med at træffe mere klimavenlige valg, når de står i indkøbssituationen. Hvis vi kan få et klimamærke, der kan vise vejen til en mere klimavenlig kost, bliver det et vigtigt bidrag til den grønne omstilling.

Både for detailhandlens aktører og brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd er troværdighed afgørende for det nye mærkes succes.

– Det er afgørende for den grønne omstilling i dagligvarehandelen, at vi giver kunderne en troværdig kommunikation, som de kan anvende, når de står i supermarkedet og skal vælge, hvilke varer de vil købe. Klimamærket skal have samme troværdighed som det røde Ø-mærke har, og som har været stærkt medvirkende til Danmarks globale førerposition på økolog, lyder det fra Per Thau, koncerndirektør i Coop.

John Wagner, adm. Direktør i De Samvirkende Købmænd stemmer i:

– Vi har tre krav til klimamærkning: Troværdighed, troværdighed og troværdighed. Derfor kræver det et hidtil uset grundigt forarbejde, hvor der tages optimalt hensyn til alle parametre, f.eks. også produktionsforhold og transport, før et mærke lanceres. Gennemsnitsbetragtninger må ikke gøre mærket på konkrete varer mere vildledende end vejledende, og mærket skal have bred opbakning fra både leverandører og detailhandel. Med andre ord: Klart ja til et klimamærke, når vi er sikre på, at det har en troværdighed og kan få en gennemslagskraft på linje med det økologiske mærke, nøglehulsmærket og svanemærket.

Også Salling Group hilser udspillet velkomment.

– Ambitionen og det langsigtede mål må være et klimamærke, hvor forbrugeren kan se den konkrete klimabelastning direkte på den enkelte vare. Derfor hilser vi ministerens udspil velkomment og ser frem til at kunne bidrage med de erfaringer, vi har gjort os via egne forsøg med klimamærkning og for alvor rykke på klimadagsordenen, siger Henrik Vinther Olesen, CSR-direktør i Salling Group.

Til at udvikle et statskontrolleret klimamærke nedsætter fødevareministeren nu en arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen skal stå i spidsen for et større arbejde det kommende år til ni mio. kr., hvor alle relevante aktører får mulighed for at komme med deres input til det nye danske klimamærke. På den baggrund skal arbejdsgruppen udarbejde en konkret model, som skal præsenteres inden jul.

Opdraget til arbejdsgruppen er, at klimamærket skal være entydigt, enkelt og let at forstå.

Arbejdsgruppen består af Fødevarestyrelsen (formand), Salling Group, COOP, De Samvirkende Købmænd, Forbrugerrådet Tænk, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer, DI og Økologisk Landsforening. Det er ambitionen, at arbejdsgruppen kan levere deres bud på Danmarks nye klimamærke inden udgangen af 2022.

Fakta om klima og fødevarer:

  • Danskerne udleder i gennemsnit hvad der svarer til ca. 7 ton CO2 om året fra privat forbrug. Omtrent 2 ton kommer fra fødevarer og drikkevarer. Det svarer til ca. 5,5 kilo om dagen. (Energistyrelsen).
  • En gennemsnitlig dansker i alderen 6-64 år kan reducere klimaaftrykket fra kosten med 31-45 pct. ved at følge kostrådene (Klimarådet).
  • Hovedparten af danskerne mener, det er vigtigt at bekæmpe klimaforandringer, via det vi spiser. Seks ud af ti vil gerne spise mere klimavenligt (Madkulturen).
  • Tre ud af fire forbrugere oplever, at det er svært at gennemskue, hvilket klimaaftryk fødevarer har. Og kun to ud af cirka 1.100 adspurgte forbrugere kan rangere otte almindelige madvarer korrekt efter, hvor meget de belaster klimaet (Forbrugerrådet Tænk).
  • Mærker har stor betydning for forbrugerne. 86 pct. bruger mærker til at orientere sig efter, når de køber ind (Forbrugerrådet Tænk).

Skrevet i: Miljø og sundhed, Politik og eksport, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Grisene strømmer til Danish Crown

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug21. 08. 2025

Kombinationen af en målrettet indsats og en konkurrencedygtig afregning har nu sikret Danish Crown over én million ekstra grise det kommende år. Derfor opretter koncernen nu reelt en venteliste og lukker for nye aftaler om blandt andet væksttillæg. Det er under et halvt år siden, at Danish

Ny koffeinfri kaffe fra Lavazza

Drikkevarer21. 08. 2025

Produkter fri for udvalgte ingredienser vinder frem og præger danskernes forbrugsvaner. Flere og flere vælger alkoholfrie løsninger, og positive tendenser ses også inden for koffeinfri kaffe. Stadig flere vælger koffeinfri alternativer, men det betyder ikke, at de behøver at gå på kompromis med

Med nyt charter udstikker Organic Summit vejen mod 25 pct. økologi i 2030

AktueltFødevareproduktionLandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed21. 08. 2025

Ved afslutningsdebatten på Organic Summit fik finansminister Nicolai Wammen overrakt det charter, som deltagerne på Organic Summit i løbet af de sidste to dage har tilsluttet sig. Charteret udstikker vejen mod 25 pct. økologi i EU i 2030. Et nyt europæisk charter har taget form på Organic

Brønnum inviterer til åbningsfest i Aarhus

AktueltFoodservice21. 08. 2025

Oluf Brønnum & Co. A/S har eksisteret i 150 år. Altid med Herlev som base, men nu slår de også dørene op til ny lokation og showroom i Aarhus. Derfor inviterer virksomheden til åbningsfest d. 12. september. "Vi har eksisteret i 150 år, og selvom vores base altid har været i Herlev, har vi

Smag på succesen: Hoteller bruger mad og forkælelse til at skille sig ud

FoodserviceTop21. 08. 2025

En ny rapport fra en af verdens allerstørste ejendomsmæglervirksomheder JLL viser, hvordan internationale hoteller opnår markant højere belægning og indtjening ved at integrere restauranter med kendte kokke og prisvindende køkkener. Samme tendens gør sig også gældende for hotelbranchen i

Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grønt19. 08. 2025

Nyt initiativ fra Dagrofa skal løfte andelen af dansk frugt og grønt med 10 pct. inden 2030. Med initiativet ”Styrk Rødderne” tager Dagrofa kampen op for at sikre flere danske varer på frugt og grønt hylderne. Det er en udløber af Dagrofas strategi Gro’27 - vækst på vores måde at initiativet nu

McDonald’s og Danish Crown sikrer nye danske arbejdspladser

FoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ19. 08. 2025

Et nyt samarbejde mellem McDonald's i Norden og Danish Crown kommer til at skabe op mod 100 nye arbejdspladser i Vejen Kommune frem mod sommeren 2026. Danish Crown er allerede begyndt at indrette en spritny produktion i Vejen. Over 5.000 kvadratmeter skal udstyres til at producere burgerbøffer

Mere grønt på gaflen: Den Nationale Grøntuge skal inspirere og vende ærgerlig udvikling

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 08. 2025

Halvdelen af danskerne undlader at spise grøntsager på daglig basis, og de fleste kender ikke de officielle anbefalinger. Den Nationale Grøntuge, der løber af stablen fra i dag, har til formål at vende udviklingen og gøre danskerne klogere på grøntsagernes kvalitet og mangfoldighed. I går

Madland åbner Madsystemskole, der vil styrke unge i systemforandring fra jord til bord

AktueltForskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 08. 2025

Madland, det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab, går nu i luften med Madland Madsystemskole. Skolen er for unge og andre nysgerrige i København og Aarhus og løfter madsystemiske emner som EUs landbrugspolitik, global retfærdighed, regenerativt hav, fællesskab og engagement og socialøkonomi.

Millionindsprøjtning på vej til dansk mad- og gastronomiturisme

FoodservicePolitik og eksportTop19. 08. 2025

Lokale råvarer, store madoplevelser med stærke fortællinger og gastronomi i verdensklasse tiltrækker hvert år mange danske og udenlandske turister til hele landet. Den styrkeposition vil regeringen nu understøtte med over 40 millioner kroner; et imitativ, som flere parter hilser velkommen. De

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch præsenterer verdens største tørtløbende og luftkølede vakuumpumpe: COBRA NC 2500 C

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Grisene strømmer til Danish Crown

    21.08.2025

  • Ny koffeinfri kaffe fra Lavazza

    21.08.2025

  • Med nyt charter udstikker Organic Summit vejen mod 25 pct. økologi i 2030

    21.08.2025

  • Brønnum inviterer til åbningsfest i Aarhus

    21.08.2025

  • Smag på succesen: Hoteller bruger mad og forkælelse til at skille sig ud

    21.08.2025

  • Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt

    19.08.2025

  • McDonald’s og Danish Crown sikrer nye danske arbejdspladser

    19.08.2025

  • Mere grønt på gaflen: Den Nationale Grøntuge skal inspirere og vende ærgerlig udvikling

    19.08.2025

  • Madland åbner Madsystemskole, der vil styrke unge i systemforandring fra jord til bord

    19.08.2025

  • Millionindsprøjtning på vej til dansk mad- og gastronomiturisme

    19.08.2025

  • Fødevarevirksomheder i chok: Producentansvar for emballage bliver meget dyrere end forventet

    14.08.2025

  • Organic Summit samler fødevareaktører fra hele Europa i Danmark

    14.08.2025

  • Clever går til kamp mod motorvejsjunk: Åbner caféer i Odense og Kolding

    14.08.2025

  • Nyt danmarkskort skal gøre det nemt at finde vej til de økologiske spisesteder

    14.08.2025

  • Ny analyse dokumenterer klimaaftrykket for dansk frugt og grønt

    14.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik