• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grøntFødevareproduktionTop20. 10. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Slagterens maskiner producerer plantebøffer

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grøntFødevareproduktionTop20. 10. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Kød og plantealternativer kan sagtens leve side om side, lyder det fra Planteslagterne, der er sat i verden for at gøre grøntsagerne mere lækre og lettere at indarbejde i hverdagen.

Holdet bag Planteslagterne består af Emil Williamsen, Henrik Christensen og Emil Andersen.

Længe virkede det som om, der herskede en kamp mellem kød og plantealternativer. Der blev trukket nogle linjer, hvor man enten var kødspiser eller ej. Sådan er det ikke helt længere, hvis man spørger Henrik Christensen, der er en af de tre stiftere af Planteslagterne; en virksomhed, der producerer bøffer, deller og fars af plantemateriale.

Virksomheden så dagens lys i 2018 og på de tre år har forholdet til kød og kødalternativer ændret sig markant.

– Folks forhold til grønne fødevarer har ændret sig hastigt. Da vi startede, hørte vi ofte folk sige, at de ikke ville røre ved kaninernes føde, når nu kaninerne var så flinke ikke at røre ved deres kød. Men det er gået op for mange, at vi er nødt til at gøre et eller andet for klimaet. Måske skal vi indstille os på ikke at have så stort et kødforbrug, filosoferer Henrik Christensen, som vi har sat i stævne i Kødbyen i indre København.

Kødgrossister med veganske varer på hylderne

Klimaet spiller en væsentlig rolle i planteprodukterne fra Planteslagterne, men da de etablerede virksomheden, var det med en mission om at gøre grøntsager mere lækre. De kunne se et behov og ønske i markedet om at skære ned på kødforbruget, forklarer Henrik Christensen, der til dagligt står for marketing og salg hos Planteslagterne. Derfor gik de på markedet med produkter, der ligner velkendte kødprodukter såsom bøffer og fiskefrikadeller, men produceret på rene råvarer – grøntsager, bælgfrugter, rodfrugter, svampe og krydderier – fra bunden. Så kan man skifte kødet ud, en til en, uden at gå på kompromis med smagen, lyder budskabet fra Henrik Christensen, der har fundet os et roligt mødelokale i et ellers travlt kontorlandskab blandt iværksættere og kunstnere. Kontoret har hvide fliser på væggen og mødelokalet er en tidligere slagtervirksomheds kølerum. Som besøgende kan det måske syne som en provokation, at de tre stiftere har kaldt virksomheden Planteslagterne og har slået sig ned i den historiske bydel, som gennem generationer har levet af at producere kød, men det er i så fald ikke en del af forretningsplanen.

– Det ville have været en bedre historie at fortælle, at vi har åbnet kontor i Kødbyen for at udfordre slagterindustrien, men den ærlige historie er, at jeg havde kontor herinde, før vi stiftede Planteslagterne, griner Henrik, og fortæller videre, at de stadig synes, det er sjovt at komme på arbejde hver dag, når der står Kød- og Flæsketorv.

– Vi er en del af en transformation af Kødbyen og det er tilfredsstillende at opleve, hvordan kødgrossisterne har fået veganske varer på hylderne og nogle af slagterfabrikkerne er sågar begyndt at producere planteprodukter, uddyber han.

Planteprodukter er håndværk på samme niveau som kødprodukter

Navnet Planteslagterne stammer fra et forsøg på at gøre det at spise grønt mindre religiøst og mindre firkantet. Man kan sagtens spise mange grøntsager og stadig nyde kød.

– For nogle har man nærmest kunne sammenligne den veganske tankegang med en kult og det vil vi gerne gøre op med. Vi vil ikke meat shame nogen og sige, at de ikke må spise kød. Vi gør det bare nemmere at skifte kødet ud, hvis man har lyst. Vores produkt skal være lige så godt som det, man skifter det ud med – uden de dog på nogen måde smager ens.

– Så Planteslagterne opstod, fordi vi mente, at vi kunne kombinere det gode håndværk fra slagterierne og planterne, som er basen for vores produkter. Men det var også for at trykke industrien lidt på maven og sige, at man også kan lave en bøf ud af andet end kød, forklarer Henrik Christensen.

Vil overtage slagteriers kødhakkere

Trykket på maven er kødindustrien blevet over de senere år. Henrik fortæller, at de så en tendens i markedet til, at kødforbruget var svagt nedadgående, hvilket i sidste ende kunne betyde, at der stod produktionskapacitet rundt om i landet, som ikke blev udnyttet til fulde. Derfor gik de ud med et budskab om, at Planteslagterne ville overtage slagteriernes kødhakkere og andet maskinel og på den måde give maskinerne og fødevarebranchen et nyt liv.

– De maskiner på slagterierne, der ville komme i overskud, kunne vi sagtens bruge til vores plantebaserede produkter. Hvorfor smide noget ud, hvis det kan bruges til noget andet, siger Henrik Christensen og fortsætter:

– Vi erfarede tidligt, at kødforbruget ikke gik på retræte i et tempo, hvor produktionshaller og maskiner pludselig stod ubrugte hen. Men vi laver i dag vores produkter side om side med kødprodukterne. Vores deller af dild og andet grønt laves på samme maskiner, som laver deller af kød. Og skulle vi en dag komme dertil, hvor kødforbruget daler, vil vi gerne ind og hjælpe med at omdanne kødproduktionen til planteproduktion, så man kan bevare de eksisterende fabrikker og arbejdspladser, uddyber han.

Forsætter efter billedet

– Det er synd, hvis folk gerne vil skære ned på kødet og det eneste alternativ de har på buffeten, er en bland selv salat i stedet for at få en tallerken med noget ordentlig at tygge i. Det behøver ikke nødvendigvis være sundt – det kan sagtens være serveret med sovs og kartofler, fortæller Henrik Christensen fra Planteslagterne om deres plantealternativer til kød.

Årets veganske produkt er en delle med dild

Mens produkterne nok laves side om side med kød, har de ingen berøring med de animalske proteiner. Faktisk er produkterne udelukkende baseret på råvarer, man kan finde i supermarkedernes grøntafdeling, tilsat krydderier og et godt gammeldags kokkehåndværk. Det vil sige ingen tilsætningsstoffer, e-numre og selv soja er udeladt. Udseendet på deres produkter ligner kødprodukter, men det var ikke nødvendigvis målet, da de etablerede virksomheden.

– Vi baserer vores produkter på, hvad der kommer i af råvarer og hvad der smager godt, samt giver en god struktur. Men det er rigtigt, at i sidste ende ligner vores produkter dem, som vi er vant til med kød i. For eksempel ligner vores Dild-delle, der vandt prisen som årets veganske produkt i 2021, en fiskefrikadelle.

Men det er også der, sammenligningen ophører, for produkterne skal smage af grøntsager og krydderier, ikke af kød eller noget derhen ad. Det skal være en nem måde at få sin daglige ration broccoli eller slet og ret gøre det nemmere at øge sin daglige ration, lyder det fra Planteslagterne.

Godt for klimaet

Planteslagterne har indgået aftaler med en række af landets kantiner, hvor planteprodukterne enten danner base for en ren vegetarisk dag eller fungerer som en mulighed for de personer, der gerne vil have mere grønt, men som ikke bare ønsker at blande en salat. Derudover er der også et klimaperspektiv for landets køkkener at tage højde for.

– Vi har fået udregnet og verificeret vores CO2-udledning ved Henrik Saxe, der er en af de førende eksperter inden for CO2-aftryk på produkter. Og ved at tage en dild-delle fremfor en fiskefrikadelle kan man gå til bordet, velvidende at man har sparet cirka 50 procent CO2, siger Henrik Christensen.

– Vi tror på, at der i fremtiden vil være et større fokus på branchens CO2-aftryk og det vil være en idé for blandt andet kantiner at tage CO2-venlige produkter med ind i deres produktion og fortælle historien til deres gæster, der gerne vil høre den gode historie.

Flere restauranter med vegetar eller vegansk burger på menuen har taget Planteslagternes rødbedebøf til sig.

Lad smagen gælde

Omstillingen til en mere grøn diæt kom for alvor på dagsordenen, da regeringen sidste år foreslog to vegetariske dage om ugen i statens kantiner, men det endte med at skabe mere modstand end opbakning og forslaget blev trukket tilbage.

– Der er ikke nogen, der er blinde for, at vi gerne skal spise mere grønt, og at grøntsager rent faktisk er gode for os. Men vi vil gerne have valget og vi vil hellere nudge folk i retningen mod planteprodukterne og så lade smagen være afgørende for, hvad gæsterne spiser, siger Henrik Christensen.

Der er køkkener, der forsøger sig med en mere grøn dagsorden og hos Planteslagterne mener de, at deres produkter hører til i de fleste kantiner, fordi det er produkter, som kokkene kan stå inde for.

– Vi kan se, at for mange kokke er det vigtigt, at produkterne er lavet fra bunden og med gode råvarer, så de kan præsentere et håndværksmæssigt udført produkt til deres kunder. Det sørger vi for, at de kan, mens vi fjerner mange af de besværligheder, der kan være ved at producere plantealternativer ude i køkkenerne. De skal ikke tænke på, at bønnerne skal ligge i blød i 12 timer eller eksperimentere for at finde den rette struktur i slutproduktet. Det er svært at ramme den rette struktur og smag hver eneste gang, men det sørger vores hold af kokke, der kvalitetssikrer produkterne, for, fortæller Henrik Christensen, der nyder at give inspiration til plantealternativer videre til landets køkkener.

– I øjeblikket ringer vi til køkkener rundt om i landet og fortæller dem om vores produkter, og så tager vi ud og besøger kokkene og laver en tasting med vores produkter. Ellers glæder vi os til at få besøg på messer i både ind- og udland, og hvis man bare er nysgerrig, så kan vores produkter findes hos de fleste grossister samt Irma og andre butikker i Coop.

Da vi tager afsked, går vi ud ad bagdøren og træder ind i den relativt unge Grønne Kødby i tangen mellem Den Brune og Hvide Kødby. Et levende bevis på, at den grønne tankegang har fået momentum.

Artiklen er fra Food&Drink og kan læses i sin helhed her: Food&Drink nr. 7 2021

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Foodservice, Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

Foodservice30. 10. 2025

World Culinary Awards har offentliggjort årets vinder af ”Denmark’s Best Hotel Restaurant”. Siden 2020 har World Culinary Awards kåret verdens bedste gastronomiske oplevelser, både internationale og nationalt.  I år har de nomineret blandt andet været Radissons Blue Elephant, Nimb Brasserie

En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

DrikkevarerMejeri30. 10. 2025

God kaffe er god medarbejderpleje. Flere virksomheder investerer i kaffemaskiner med friskmalet kaffe og frisk mælk for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Kaffe er nemlig ikke bare kaffe – det er en vigtig del af hverdagen, der kan gøre en forskel for både trivsel og tilknytning på

Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

AktueltDrikkevarer30. 10. 2025

Efter en todages konkurrence den 19. og 20. oktober blev danske Ketil Sauer kåret som vinder af den første udgave af Master of Port Scandinavia, og kunne tage den prestigefyldte Silver Goblet med hjem. Den danske sommelier imponerede juryen med sin dybe viden om portvin, sine sommelierfærdigheder og

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 10. 2025

En ny publikation fra Tænketanken Frej peger på, hvordan regler og rammer kan ændres, så det bliver lettere for fødevaresektoren at fremme natur og biodiversitet. Over hele Danmark står lodsejere, landmænd og virksomheder klar til at skabe mere natur. Men alt for ofte bliver de bremset af

Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

Detailhandel og en grosFoodserviceTop30. 10. 2025

Den danske Spiseguide har kåret AOC som Årets Restaurant ved en gallamiddag på Kokkedal Slot, hvor også Peter Trauboth fra Restaurant Levi blev hædret for sin rolle som restaurantchef. Den danske Spiseguide er en årlig guide, som siden 1978 har bedømt danske restauranter i forskellige

Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

Forskning og uddannelseMiljø og sundhed27. 10. 2025

Det er ikke kun sollys, men også kosten, der styrer vores indre biologiske ur og dets evne til at tilpasse sig årstiderne, viser ny forskning i mus. Derfor kan det have betydning for vores sundhed, at vi spiser sæsonens lokalt producerede fødevarer, vurderer forsker. Vores blodtryk stiger fra

Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

Frugt og grøntFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Mangfoldigheden af planter bliver begrænset, hvis EU vedtager ny lov om bytte og handel med frø, mener Frie Bønder – Levende Land og Landsforeningen Praktisk Økologi. En menu med høj biodiversitet er den sundeste - det er efterhånden almen viden, mener Levende Land og Landsforeningen Praktisk

Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

AktueltForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 10. 2025

Årets finanslov er blevet offentliggjort, og her modtager Madens Folkemøde 1 mio. kroner til at afholde et Nationalt Forum for Ung Sundhed i 2026. Indsatsen skal samle en breds kreds af aktører for at forebygge overvægt og styrke sundhed og madvaner blandt børn og unge både lokalt og

Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

AktueltFødevareproduktionMiljø og sundhed27. 10. 2025

Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 % sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske partnerskaber inden for restaurant- og

Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Landbrug & Fødevarer har kåret Skolerne i Oure på Fyn som vinder af Køkkenprisen 2025 ved Økologisektionens årsmøde på Kalø Økologisk Landbrugsskole. Køkkenprisen 2025 uddeles til det offentlige køkken, der bedst formår at kombinere sundhed, smag og økologi. I år har Skolerne i Oure

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

  • Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

    27.10.2025

  • Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

    27.10.2025

  • Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

    27.10.2025

  • Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

    27.10.2025

  • Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

    27.10.2025

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik