• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerEmballageMejeriMiljø og sundhed29. 08. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

“Skulle vi ikke se, om vi kunne fjerne noget plastik fra de store 10-liters dunke?”

AktueltDrikkevarerEmballageMejeriMiljø og sundhed29. 08. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Hvert år sender Arla Pro 380.000 styks 10 liters dunke med mælk og fløde ud til de danske storkøkkener. Men nu bytter Arla Pro de klassiske plastdunke ud med en ny ‘bag in a box’-løsning, der mindsker brugen af plastik med 75 procent og reducerer emballageproduktionens CO2-udledningen med 50 procent. Emballagen er udviklet i et unikt samarbejde mellem Arla Pro og kunder som fx Madservice Aalborg.

“Skulle vi ikke se, om vi kunne fjerne noget plastik fra de store 10-liters dunke?”
Nogenlunde sådan lød begyndelsen på et innovativt og utraditionelt samarbejde mellem kunder og leverandør, da Madservice Aalborg havde en idé og tog kontakt til Arla Pro.
Fra mandag er det derfor slut med at køre de klassiske 10-liters plastikdunke med mælk og fløde fra Arlas mejerier og ud til de danske storkøkkener. I stedet for at få leveret mælk og fløde i plastikdunke, vil Arla Pros kunder, der tæller alt fra kantiner og sygehuse til restauranter, nemlig modtage mejeriprodukterne i en ny og mere klimavenlig emballage.

Den nye emballage er udviklet som en innovativ ’bag in box’-løsning, der består af en plastpose med mælk eller fløde i en solid papboks lavet af 50 procent genanvendeligt materiale.

Denne nye emballage reducerer mængden af plastik med 75 procent og mindsker CO2-udledningen i produktionen af dunkene med 50 procent sammenlignet med de oprindelige dunke.

– Det kræver både tid og innovative løsninger at reducere brugen af plastik og CO2 i vores emballage, men hvert eneste skridt tæller i vores samlede arbejde mod mere klimavenlig emballage. Derfor er jeg stolt af, at vi nu er i mål med en ny emballage, som også giver mening ude i køkkenerne, siger Jesper Vanghøj, som er marketingansvarlig i Arla Pro.

Madservice Aalborg-samarbejde sikrer forbrugernes behov

Processen med at udskifte emballagen på Arla Pros 10-liters dunke startede tilbage i 2019, blandt andet på baggrund af en opfordring fra Madservice Aalborg, som er madleverandør i Aalborg Kommune. De ønskede at mindske mængden af plastik blandt kommunens storkøkkener, og da Arla Pro i forvejen gik med de samme tanker, blev de og andre Arla Pro-kunder hurtigt en del af udviklingen af den nye emballage.

– Det er meget positivt, at vi som forbrugere har haft mulighed for at blive hørt og inddraget i processen, da vi kan belyse nogle af de udfordringer, der kan opstå i den daglige håndtering af produktet helt fra varemodtagelsen til det ender i gryderne, siger Hanne Juul, som er leder af Madservice Aalborg.

– Det er næsten uundgåeligt, at ny emballage kræver nye arbejdsgange i køkkenerne, men det er kun et spørgsmål om tid, før de er blevet implementeret. Det vigtigste er uden tvivl det klimamæssige aspekt, og vi er meget stolte af at have været en del af udviklingen, siger Hanne Juul.

Madservice Aalborg leverer dagligt mad til 2.500 ældre i Aalborg Kommune, og ifølge Jesper Vanghøj har indsigter fra Madservice Aalborg om netop arbejdsgangene været meget brugbare i produktionsprocessen.

– Vores mål var at udvikle en emballage, der både bidrager til den grønne omstilling, og som samtidig gør det nemmere for slutbrugerne at skille sig af med dunkene igen. Det er vi lykkedes med i samarbejde med blandt andre Madservice Aalborg, siger Jesper Vanghøj.

De nye 10-liters dunke lanceres mandag i uge 35, og de bidrager til Arlas samlede målsætning om at reducere sin CO2-udledning i produktion, logistik og energiforbrug med 63 procent inden 2030 samt at skifte til 100 procent genanvendelig emballage på egne brands inden 2025.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Emballage, Mejeri, Miljø og sundhed

 
 

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go har reddet 200 mio. måltider fra skraldespanden

Detailhandel og en grosMiljø og sundhed21. 03. 2023

Too Good To Go har rundet en stor milepæl med 200 mio. reddede måltider på globalt plan. Siden lanceringen af appen har Too Good To Go i Danmark alene reddet over 13,7 mio. måltider takket være partnere som Netto, Lidl, Coop, Q8, Scandic og Lagkagehuset. Too Good To Gos milepæl med 200 mio.

Dansk vinder af fransk innovationspris

AktueltFødevareproduktionMesser og konferencer21. 03. 2023

Cabinplant A/S vinder innovationsprisen Trophées de l’Innovation for deres multihead veje- og pakkemaskine MHW SF Extreme-løsning til fuldautomatisk vejning og emballering af særligt klæbende produkter. Prisen er vundet på CFIA, der er en international udstilling for fødevareteknologi i

Menu hos Sticks n Sushi med produkter fra MATR.

Sticks går grønt med dansk plante-startup

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed21. 03. 2023

Sushikæden Sticks’n’Sushi er teamet op med den danske start-up MATR, der producerer plantebaserede alternativer til kød. Samarbejdet sætter MATRs fermenterede planter på menuen på deres 25 restauranter i København, London og Berlin. Sticks’n’Sushi har gennem mere end 25 år lært danskerne at

øludvalg i spar-butik

Nyt specialølkoncept hos SPAR

Detailhandel og en grosDrikkevarer21. 03. 2023

Nu kan kunder i supermarkedskæden SPAR opleve et helt nyt øl-koncept, som byder på et bredere sortiment og gør det mere inspirerende at købe øl. Det nye koncept sker i samarbejde med Carlsberg og Royal Unibrew. I supermarkedskæden SPAR, som er en del af fødevarekoncernen Dagrofa, er der kommet

Geia Food har købt ind i Finland

AktueltFoodservice21. 03. 2023

Geia Food har opkøbt selskaberne Topfoods Finland OY og TFR Topfoods Retailing OY og ekspanderer dermed på det finske marked med produkter målrettet foodservice og industrikunder. Danske Gaia Food har haft checkhæftet frem for at kunne ekspandere i Finland og Norden. De har købt Topfoods

Mange forskellige retter på en bakke

Rådet for Sund Mad: Vi tager for meget mad fra kantinens buffet

FoodserviceMiljø og sundhed21. 03. 2023

Bugnende buffeter og store portioner leder ofte til automatisk overspisning og madspild, hvilket øger risikoen for overvægt og belaster klimaet unødvendigt. Kender du også til at spise for meget, når du går ombord i buffeten? Så er du ikke alene. En YouGov-undersøgelse fra 2021 viser, at op mod

Sebastian Holberg Svendsgaard er landets næste Bocuse d’Or-deltager

MarkedsføringMesser og konferencerTop21. 03. 2023

Mandag blev kokken Sebastian Holberg Svendsgaard udpeget som Danmarks officielle repræsentant ved det kommende Bocuse d'Or. Han får dermed muligheden for at blive den fjerde dansker, der vinder konkurrencen - hvis han altså går helt til tops. Sebastian Holberg Svendsgaard deltog i

Kvinde med tomat i laboratorie-miljø

Har du god innovativ ide? Så få den afprøvet

Forskning og uddannelse16. 03. 2023

Food & Bio Cluster Denmarks har lanceret en idékonkurrence, og hjernen bag den bedste idé vinder 25.000 kroner og tre måneders husleje i ét af Food & Bio Cluster Denmarks inkubationsmiljøer Arbejder du med en forretningsidé inden for fødevarer og bioressourcer, som der endnu ikke er

Kokkeelever

Kokkeelever indtager badehotel

Forskning og uddannelseMarkedsføring16. 03. 2023

Den 23. marts venter der både kokke og gæster på Stella Maris en oplevelse ud over det sædvanlige. Det sydfynske badehotel og restaurant overdrager køkkennøglerne til elever fra Svendborg Food, der for en aften får lov at fremvise deres evner med potter og pander for et betalende

JP McMahon

Ny bog er en hyldest til de gode irske råvarer

Markedsføring16. 03. 2023

I ugen for Skt. Patrick's Day lancerer den irske Michelinkok JP McMahon bogen An Alphabet of Aniar: Notes for a New Irish Cuisine, som er et kulturelt opslagsværk til mad fra den grønne ø. McMahon er et kendt navn på den danske madscene, ikke mindst på grund af sin restaurant i Galway, som ofte har

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på Hannover Messen

  • DENIOS ApS

    Øg sikkerheden ved dit opsamlingskar med tre små justeringer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuum bevarer den gode smag

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Er kaffe sundt?  

  • Nemco Machinery A/S

    Slicing & Packaging Days hos Nemco

  • Beckhoff Automation ApS

    Nyt ansigt i Beckhoff

  • Kastberg Is ApS

    Molskroens Brasserie

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på Embedded World 2023

  • DENIOS ApS

    35 krav du ikke må misse, når du opbevarer gasflasker udendørs

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på ISH 2023

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Dansk vinder af fransk innovationspris

    21.03.2023

  • Too Good To Go har reddet 200 mio. måltider fra skraldespanden

    21.03.2023

  • Sticks går grønt med dansk plante-startup

    21.03.2023

  • Nyt specialølkoncept hos SPAR

    21.03.2023

  • Geia Food har købt ind i Finland

    21.03.2023

  • Rådet for Sund Mad: Vi tager for meget mad fra kantinens buffet

    21.03.2023

  • Sebastian Holberg Svendsgaard er landets næste Bocuse d’Or-deltager

    21.03.2023

  • Har du god innovativ ide? Så få den afprøvet

    16.03.2023

  • Kokkeelever indtager badehotel

    16.03.2023

  • Ny bog er en hyldest til de gode irske råvarer

    16.03.2023

  • Madværkstedet klar med flere events og udstillere end nogensinde

    16.03.2023

  • HORESTA: Nyt netværk vil fremtidssikre dansk gastronomi

    16.03.2023

  • Miljøminister udvider test af PFAS i drikkevandet

    16.03.2023

  • Just Eat udvider sin platform

    16.03.2023

  • Ny overenskomstaftale for hotel- og restaurantbranchen

    14.03.2023

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik