
Danskernes forbrug af vegetariske fødevarer som plantefars, linsebøf og lignende forarbejdede madvarer er tredoblet fra 2012 til 2019. Og selvom salget fortsat er meget beskedent i forhold til salget af fersk kød, er det en udvikling, der får detailhandel og producenter til at reagere, skriver Børsen, der refererer til tal fra Coop Analyse.
Også butikker som Føtex, Bilka og Netto oplever en stigende appetit på de såkaldte vegi-varer.
– Vi ser et begyndende fald i kødsalget, som ikke er årstidsbestemt. Især salget af rødt kød er påvirket. Samtidig ser vi en kæmpe efterspørgsel efter vegi-varer, siger Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent hos Salling Group, til Børsen.
Den stigende efterspørgsel på bøffer af linser og ærter kan i den grad mærkes hos Naturli’ Foods, der har specialiseret sig i vegi-produkter. Firmaet har eksisteret som nicheproducent siden 1988, men efterspørgslen tog først fart for to år siden. Nu er Naturli’ Foods i 16 lande og på vej ind i USA.

Der er fortsat efterspørgsel på kød
Selv om danskerne handler flere plantebaserede produkter, oplever Løgismose Meyers-koncernen, der samarbejder med både Salling Group og Coop, at forbrugerne stadig vil have produkter, de kender.
– Kravet er, at man kan levere både en almindelig lasagne og en grøntsagslasagne, der kan stå ved siden af hinanden i køledisken, siger koncernens direktør, Jesper Uggerhøj, til Børsen.
Hos Landbrug & Fødevarer kan Per Vesterbæk, der er afdelingsleder for Markedsanalyse, Forbrugerøkonomi & Statistik, godt genkende billedet af, at salget af fersk kød til detailbutikker er faldende. Men han påpeger, at der flere nuancer end som så.
– Vi har set en kraftig stigning af færdigretter, og vores analyser peger på, at en stor del af dem, der køber mindre kød, køber flere færdigretter.
– Vi går samtidig mere ud og spiser, og det tyder på, at der ikke er de samme barrierer, når vi går ud og spiser. Der handler det mere om selvforkælelse, hygge og socialt samvær, siger han.
Per Vesterbæk påpeger dog, at der er vigtigt at producenterne følger tendensen med stigende appetit på kødfrie alternativer, så man også kan levere produkter inden for det felt.