I tredje kvartal af 2024 er salget af økologi steget med 13,6 procent sammenlignet med samme periode sidste år. På trods af stigningen er der fortsat lang vej til regeringens mål om 25 procents økologi.
Efter nogle år med stagnation i salget af økologiske fødevarer, har økologi nu for alvor ramt vækstsporet igen. I tredje kvartal er salget af økologi steget med 13,6 procent målt i værdi, viser nye tal fra analysevirksomheden Kauza.
Samlet giver det en stigning i salget af økologi i årets første tre kvartaler på otte procent sammenlignet med sidste år.
”Vi så i første halvår at 2024, hvordan økologien stille og roligt kom tilbage på sporet, og nu ser vi det her store hop. Vi hæfter os ved, at økologien stiger mere end det samlede salg i dagligvarehandlen. Det fortæller os, at stigningen er et udtryk for mere appetit på økologi end på et generelt øget forbrug. Det er virkelig glædeligt for os, der arbejder med at sikre økologisk vækst, at forbrugerne nu køber økologi i større mængder,” siger markedschef i Økologisk Landsforening Carsten Ahrenfeldt.
Rod i meget mere end prisstigninger
Ifølge de nye tal fra Kauza køber forbrugerne økologi oftere end tidligere, de handler flere økologiske varer per tur og bruger flere penge på økologi per gang. Derudover er mængden af solgt økologi steget med 5,9 procent, hvilket fortæller historien om, at den store stigning i salget har rod i meget mere end prisstigninger. Carsten Ahrenfeldt peger på en række faktorer som årsag til stigningen.
”Inflationen er faldet til ro, forbrugertilliden er bedret og renteudviklingen er under kontrol. Det er alt sammen med til at flytte forbrugernes vaner i en mere økologisk retning.”
Tilbage på præ-corona vækstrater
På trods af de positive økologiske takter, der nu sikrer, at vi er tilbage på de økologiske vækstrater, der kendetegnede markedet før corona og inflation, er der fortsat lang vej til opfyldelse af regeringens målsætning om, at 25 procent af salget i detailhandlen skal være økologisk i 2030. I tredje kvartal af 2024 er den økologiske markedsandel på 13,3 procent.
”Økologi er udpeget af regeringen som et vigtigt klimavirkemiddel, og vi ved, at økologi er godt for drikkevand, natur, biodiversitet og dyrevelfærd. Derfor går det også alt for langsomt med at få økologiprocenten op. Senest har tal fra Danmarks Statistik vist, at det økologiske areal er faldet en smule.”
”Vi mener, at økologi skal være norm fremfor niche, og der er brug for, at politikerne allokerer flere midler til at fremme økologi. Et godt sted at starte er at sænke momsen på økologi for på den måde at øge efterspørgslen og dermed gøre det mere attraktivt for producenterne at lægge om til økologi,” siger Carsten Ahrenfeldt.