Der er fremgang i alle nøgletal i det netop offentliggjorte årsregnskab fra Atria Danmark. I lyset af Corona-pandemien og store udsving i råvarepriserne betegner ledelsen resultatet som meget tilfredsstillende.

Atria Danmark har i dag offentliggjort årsregnskab for 2020, der viser fremgang over hele linjen. Således havde virksomheden sidste år et overskud på mio. DKK 13,4 imod mio. DKK 11,5 i 2019.
Set i lyset af Corona-pandemien og den massive nedlukning på en række eksportmarkeder og i det danske foodservice-segment, betegner adm. direktør i Atria Danmark, Svend Schou Borch, resultatet som meget tilfredsstillende:
– Vi havde et hårdt 1. halvår, der både bød på høje råvarepriser samt diverse corona-restriktioner, der påvirkede driften og gav flere omkostninger end normalt. Men vi kom stærkt tilbage i 2. halvår, og derfor er jeg meget stolt af resultatet.
Et resultat, der er i tråd med det netop offentliggjorte koncernregnskab fra Atria Plc. Her er der også positive takter i, hvad der kaldes “an exceptional year”, med en 30% stigning i EBIT til 40,5 mio. EUR.
Danskerne vil have smagsoplevelser, men smører færre madpakker
Det flotte resultat i Atria Danmark skyldes bl.a. en fin udvikling i detailsalget, der ellers har været præget af særdeles hård priskonkurrence, fortæller Svend Schou Borch:
– Vores brand Aalbæk Specialiteter har præsteret flot, for danskerne har prioriteret smagsoplevelser og kvalitetsprodukter. Til gengæld har de mange børn i hjemmeskole betydet lidt færre smurte madpakker, hvilket vi har kunnet læse i tallene.
Den nyetablerede foodservice-division oplevede også fin vækst, selvom nedlukningen af Danmark gav visse udfordringer.
– Vi har investeret i food service som forretningsområde, og vi er kommet flot fra start. Og vi glæder os selvfølgelig til, at Danmark lukker mere op, fortæller Svend Schou Borch.
Fortsat fremgang og mere bæredygtighed i 2021
I Atria Danmark fastholder man de positive forventninger til 2021 og tror på yderligere fremgang, om end det pga. pandemien er forbundet med en vis usikkerhed.
– Vi er kommet godt ind i 2021 og ser positivt på fremtiden. Samtidig fortsætter vi vores seriøse arbejde med CSR, hvor arbejdssikkerhed og bæredygtig produktion står højt på agendaen, fortæller Svend Schou Borch.
– Siden februar 2020 har vi haft et år uden arbejdsulykker med fravær, noget jeg virkelig er stolt af. I 2020 lykkedes det os desuden at reducere plastforbruget med 14 % og at øge brugen af genanvendt plast fra flaskeindustrien til over 50 %.