Ifølge COOP Analyse vil 57 pct af danskerne gerne spise mindre kød og som et naturligt følge heraf, satser Q8 stort på plantebaserede alternativer. Nu kan du for eksempel købe nuggets uden kylling og pølsehorn med plantebaserede pølser på landets 107 Q8-tankstationer.
I dag præsenterer Q8 et plantebaseret pølsehorn – Green Horn – og en ny udgave af de populære kyllingenuggets, Green Nuggets – lavet på planteprotein. Bag udviklingen af de grønne nuggets står selskabet Scandi Standard (Den svenske ejer af Danpo – koncernen er Nordens største fjerkræproducent) og selskabet Naturli’, som er kendt for sine 100 pct. plantebaserede fødevarer.
– Vi vil gerne give vores kunder muligheden for at vælge grønnere måltider. Derfor skal der være flere velsmagende plantebaserede produkter på vores servicestationer. Vi sætter ind med grønne versioner af pølsehorn og nuggets, fordi det er nogle af de produkter, som vores kunder holder allermest af. Sidste år var pølsehorn et af vores mest sælgende produkter, så her kan en grøn variant virkelig gøre en forskel, siger Helle Skov, direktør for Q8 Servicestationer.
Smagen i højsædet
– Danskerne har for længst forstået og modtaget budskabet om, at vi hver især kan gøre en vigtig forskel for klimaet, når vi åbner munden mindst tre gange om dagen for at spise. 100 pct. plantebaserede måltider medfører ganske enkelt et lavere klimaaftryk end de animalske måltider, siger Henrik Lund, CEO hos Naturli’.
Den gode smag er afgørende for, at flere vælger plantebaserede måltider. Parterne bag de grønne nuggets vil vise forbrugerne, at plantebaserede måltider sagtens kan smage mindst lige så godt som de animalske måltider, de fleste er vokset op med. Eksempelvis har det været vigtigt i udviklingen af de nye nuggets, at paneringen er lige så sprød som på den kyllingebaserede version. I det hele taget er der arbejdet intenst med både tekstur og smag. Det samme gælder det grønne pølsehorn.
– Vi er stolte over at være med til at drive udviklingen inden for de hurtige, grønne måltider. Vi har en målsætning om at blive klimaneutrale i 2045, og partnerskabet med Naturli’ passer rigtig godt ind i vores arbejde for at tilbyde flere produkter med lavere klimapåvirkning, siger Helle Skov, direktør for Q8 Servicestationer.
– Forventningen er, at de grønne nuggets og andre plantebaserede produkter vil stå for fem pct. af Q8’s samlede food-salg i 2024, og at det tal vil stige i årene efter, siger Helle Skov.