Pepsico tordner frem i USA, med øget salg af både snacks og drikkevarer
2019 var et godt år for Pepsico, da salget gik frem i det meste af verden og ikke mindst på hjemmemarkedet i USA. Det skriver Ritzau med reference til årsregnskabet fra den amerikanske læskedrik- og snacksgigant, der blev offentliggjort torsdag.
Samlet endte salget på 460 milliarder kroner, hvilket er omtrent 17 milliarder kroner højere end i 2018. Omkring halvdelen af salget er hentet i USA, men også Europa og Asien har vist fremgang i årets løb.
Selv om Pepsis salg er gået i vejret, er overskuddet faldet med cirka 40 procent til 50 milliarder kroner. Det hænger dog primært sammen med, at resultatet i 2018 var trukket op af en stor skattegevinst, oplyser Ritzau.
Med årsregnskabet fortsætter Pepsico den tætte kamp med Coca-Cola. Ligesiden virksomhederne blev etableret har koncernerne kæmpet om markedsandele, først med cola, men i dag med alle former for drikkevarer som juice, vand, energidrikke og kaffeprodukter. Målt på omsætning er Pepsi er næsten dobbelt så stor som Coca-Cola, men de to tal er ikke sammenlignelige, idet halvdelen af Pepsis forretning ligger inden for snacks som Lays og Doritos, samt morgenmadsprodukter fra Quaker.
Yderligere er omsætning hos Coca Cola faldet de sidste år, da virksomheden har valgt at udlicitere tapningen af drikkevarer og i stedet tjene penge på at sælge koncentrat. Derfor bliver omsætningen væsentligt lavere, men omkostningerne er tilsvarende faldet, da man ikke har udgifter til produktion og distribution. I Danmark har Coca-Cola i øvrigt haft et mangeårigt partnerskab med Carlsberg, hvor Royal Unibrew har et tilsvarende med Pepsi.
Omsætningen hos Coca-Cola er ifølge Ritzau faldet fra 330 milliarder dollar i 2012 til lidt over 255 milliarder dollar i 2019.