Med ambition om at omstille slagterierne ved at erstatte kødet i kødhakkerne med grøntsager lancerer Planteslagterne nu den økologiske Plantefarsen. Den nye plantefars er lavet af almindelige grøntsager helt uden uden e-numre og tilsætningsstoffer og er starten på et nyt kapitel for Planteslagterne, nemlig semi-convenience produkter. Her kan forbrugeren selv kan gå i køkkenet for at lave plantebaseret mad.

En nyere undersøgelse fra Salling Group viser, at danskernes interesse for plantebaseret og klimavenlig kost stiger. Hver tredje dansker ønsker i løbet af de næste par år at skære ned på kødindtaget og spise mere klimavenligt. Ligeledes siger 37% af de adspurgte, at de vil spise mere plantebaseret. Det glæder iværksætterne bag Planteslagterne, for rene og ærlige råvarer er netop det, deres nye Plantefarsen er baseret på. De gik grundigt til værks, da de skulle udvikle det nye produkt, som hverken indeholder tilsætningsstoffer eller e-numre. Produktudviklingen tog fem måneder, for der er mange ting at tage højde for, når man arbejder med grøntsager: Smag, konsistens, udseende, krydring, struktur, holdbarhed – alt skal skabes af råvarer uden tilsætningsstoffer.
Nu er den økologisk plantefars klar i butikkerne og bliver produceret – paradoksalt nok – på de danske slagterier:
– Vi har en ambition om at overtage slagteriernes kødhakkere én for én i takt med, at folk finder endnu større madglæde i plantebaserede måltider, udtaler medstifter af Planteslagterne Henrik Christensen med et glimt i øjet og tilføjer:
– Vi er at finde i en lang række butikker allerede, så en stor produktion er vigtig, og det giver god mening i den grønne dagsorden at genbruge slagteriernes produktionsfaciliteter og ikke mindst have glæde af medarbejdernes håndværk. Nu skal Plantefarsen ud og bide de eksisterende plantefars-produkter i knæhaserne og vise, at det kan lykkes at skabe en fuldstændig ærlig og gennemskuelig fars uden dikkedarer.
Ærlige ingredienser og drømme om udlandet
Der er sket meget for Planteslagterne, siden de lancerede deres første produkt for knap halvandet år siden. Sortimentet indeholder nu Dild-dellen, Rødbedebøffen, Falafel Italiano, Plantebaseret Farsbrød, Dunsen og Plantefarsen. Dermed er Planteslagterne gået fra kun at producere convenience-produkter til også at lave semi-convenienceprodukter. Plantefarsen er netop landet i butikker som Superbrugsen og Kvickly.
– Vi oplever, at folk efterspørger vegetarisk og vegansk mad med stor smag og ærlige og gennemsigtige ingredienser, som de forstår. Vi ser ikke vores produkt som en køderstatning, hvor vi efterligner smagen af kød – vi ser det som en god måde at lære grøntsager bedre at kende på. Vi har en kort og forståelig ingrediensliste og har fra starten haft fokus på bælgfrugter, grøntsager og hele smagspaletten i udviklingen af produktet. Plantefarsen skal smage af det, som den er lavet af, nemlig bønner, ærter, svampe og naturlige smagsgivere, siger Henrik Christensen.
En undersøgelse fra Madkulturen fra 2020 viser, at mere end hver fjerde dansker (27%) har fået mere tid til at lave mad derhjemme på grund af den lange corona-nedlukning:
– Det er første gang, vi kaster os ud i at lave et produkt, som folk selv skal lave færdig derhjemme. Derfor er vi gået meget op i, at farsen tager sig ordentligt og appetitligt ud, og at holdbarheden er på plads, selvom vi ikke har nogen som helst tilsætningsstoffer i farsen. Det er den første plantefars på markedet, der er formbar, så du kan lave plante-hakkebøffer eller plante-kødboller af den, som ikke er baseret på soja- eller ærteprotein, fortæller Henrik Christensen.
Næste skridt for Planteslagterne bliver at indtage det tyske marked i foråret 2021