Der vil nu være tre statslige dyrevelfærdshjerter på både skummet, mini, let og sød fra Naturmælk og Øllingegaard. Tre ud af fire mælkeleverandører lever allerede op til kravene, og målet er at kunne levere trehjertede produkter til alle mejeriets kunder.

I løbet af efteråret 2021 vil ni ud af ti leverandører af mælk til de økologiske mejerier Naturmælk og Øllingegaard leve op til kravene til det statslige dyrevelfærdsmærkes maksimale tre hjerter
Landmændene er i forvejen certificerede økologer og officielt anbefalet af Dyrenes Beskyttelse. Nu tager hele organisationen det næste vigtige skridt på rejsen imod et mere bæredygtigt mejeribrug.
– Når vi om nogle måneder kan sætte tre dyrevelfærdshjerter på stort set alle vores produkter, er det ikke nogen revolution i Naturmælk, fortæller direktør for Naturmælk og Øllingegaard, Leif Friis Jørgensen.
Forskellen mellem niveau to og tre er: arealkrav, ko og kalv-tid sammen efter kælvning, mælkefodring af kalvene samt adgang til græsareal.
– Det er det næste naturlige skridt i den udvikling, som vi i mere end 30 år beslutsomt og målrettet har skubbet fremad. Jeg er selvfølgelig utroligt stolt over, at vi fortsat kan være spydspids indenfor dyrevelfærd, og at vi som nogle af de første opnår, at mælken er både økomærket, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse og kvalificeret til statens tre hjerter. Men mærkerne er ikke noget mål i sig selv; de er milepæle på rejsen, og vores arbejde med at flytte grænserne er kun lige begyndt, lover direktøren.
Dyrevelfærd – men også biodiversitet og klimahensyn
Naturmælk og Øllingegaard sender de første fire produkter med alle tre mærker, en skummet-, en mini-, en let- og en sødmælk, på markedet i uge 21. De trehjertede Øllingegaard-mælk forhandles hos Meny, Spar og Min Købmand; Naturmælk-udgaverne hos Føtex og Bilka, via Løgismose i Netto og i Lidls Engvang-serie.

Hos Lidl, er man begejstrede for at kunne præsentere de tre hjerter på deres private label-mælkeserie Engvang.
– Det er første gang, en dagligvarekæde udelukkende har mælk med tre hjerter i eget mærke i basissortiment, og vi er glade for at gå forrest for dyrevelfærden igen, ligesom vi har gjort flere gange tidligere. Dette er endnu et skridt i vores samlede indsats og konstante fokus på bedre dyrevelfærd. Samtidig støtter det op om vores generelle mål om at udbygge vores økologiske sortiment. Vores kunder viser med deres indkøb, at de går op i både dyrevelfærd og økologi, og det er en spændende udvikling, som vi konstant arbejder på at støtte op om, siger indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.
Samarbejde om høj kvalitet og dyrevelfærd
– Vi er rigtig glade for samarbejdet med Lidl, som virkelig viser, hvor gode produkter, man kan opnå, når både producent, detailhandel og forbrugere har samme ønske, nemlig øget dyrevelfærd og høj kvalitet. Vi har fremsynede landmænd, som godt vil være med til at hæve barren og løfte kvaliteten for den mælk, vi producerer, og derfor er vi er glade for at arbejde sammen med en partner som Lidl, som har samme mål. Dermed kan vi i fællesskab producere produkter til forbrugerne, hvor dyrevelfærd, kvalitet og pris hænger sammen, siger direktør i Naturmælk, Leif Friis Jørgensen.
Af Naturmælk- og Øllingegaard-kartonernes sidepanel fremgår det, at det store fokus på dyrevelfærd ikke får lov til at stå alene. Forbrugerne kan læse, at Naturmælks og Øllingegaards mælkebønder også går forrest i arbejdet med at stimulere gårdenes biodiversitet med etablering af stendiger, hegn og vandhuller, såning af blomsterfrø og bevarelse af gamle træer. Ligesom der samtidig arbejdes målrettet for at reducere mejeriernes klimabelastning, blandt andet ved at 100 % af alle mælkeleverandørernes strømforbrug nu kommer fra grøn energi.
I løbet af 2021 vil de tre statslige dyrevelfærdshjerter være at finde på stadigt flere produkter fra Naturmælk og Øllingegaard.