• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 08. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Økologisk Spisemærke har positiv effekt på foodservice

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 08. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Det Økologiske Spisemærke fejrer 10-årsjubilæum i år og kan samtidig fejre stor udenlandsk bevågenhed. Det danske statskontrollerede økologiske spisemærke har banet vejen for mere økologi til danskerne og øget synligheden for professionelle køkkener, der serverer økologiske fødevarer, og den udenlandske efterspørgsel efter mærket er stigende.

Danmark er førende inden for økologi, og det vækker opsigt ud over landets grænser. Måler vi på foodservicemarkedet, der udgør cafeer, restauranter og storkøkkener mv., ligger den økologiske markedsandel i dag tæt på 10 procent, og det er relativt højt sammenlignet med et naboland som for eksempel Tyskland, der kun ligger på 0,5 procent ifølge tal fra det tyske Miljø- og Landbrugsministerium for Nordrhein-Westfalen i 2017. En del af drivkraften for den rivende udvikling har været Det Økologiske Spisemærke, som Danmark, som et af de første lande i verden, introducerede til det danske foodservicemarked i 2009. Det Økologiske Spisemærke ligner det velkendte røde økologimærke, men fungerer som en trappemodel, der giver spisesteder bronze (30-60 procent), sølv (60-90 procent) eller guldmærkning (90-100 procent), alt efter hvor stor en andel af fødevarerne der er økologiske.

– Det Økologiske Spisemærke er en effektiv måde at gøre forbrugeren opmærksom på spisestedets brug af økologiske fødevarer. Samtidig skaber trappemodellen med bronze, sølv og guld motivation i køkkenet og incitament til at øge andelen af økologiske fødevarer, siger Gregers Hummelmose, der er fuldmægtig i Fødevarestyrelsen, og som sidder med ansvaret for Det Økologiske Spisemærke.

Spisemærket er en unik mulighed for at efterkomme den høje efterspørgsel efter økologi og styrker den enkelte virksomheds brand, og det har tilsyneladende skabt en dominoeffekt blandt spisesteder i hele landet: Tæt på 2.600 offentlige køkkener og private spisesteder har taget mærkningen til sig, og hele 71 procent af danskerne kender nu til økologimærkerne i bronze, sølv og guld.

Det økologiske spisemærke dokumenterer spisestedets økologi-andel. Guld = 90-100 procent økologi. Sølv = 60-90 procent økologi. Bronze = 30-60 procent økologi. (Foto: Økologisk Landsforening)

Udlandet ser mod Danmark

Det er både inden- og uden for Europa, at virksomheder og myndigheder ser mod Danmark. Sverige og Norge har – med inspiration fra den danske model – udrullet deres egen version af Det Økologiske Spisemærke, og flere lande er nu i dialog med Danmark. Både Østrig, Frankrig og Storbritannien er interesserede, og i østasiatiske lande som Kina, Korea og Indonesien er der også et begyndende momentum.

– Den danske model er blevet så succesfuld, at den efterspørges flere forskellige steder i udlandet, og det skaber mulighed for nye eksportforbindelser. Vi bidrager med vores viden og erfaring om spisemærkets udvikling i Danmark til dem, der spørger, og det kan smitte af på den danske eksport af økologiske fødevarer. Man kan tale om en form for systemeksport, fortæller Gregers Hummelmose.

Jordbrugsøkonom i Fødevarestyrelsen, Carmen Calverley, er en af dem, der spreder danske erfaringer med økologi. Hun har travlt med at fortælle om det succesfulde økologimærke, og i øjeblikket er det særligt Tyskland, der interesserer sig for danske erfaringer:

– Tyskland oplever en høj efterspørgsel efter økologi, men det er ikke reflekteret i det tyske foodservicemarked. De trækker derfor på vores viden og erfaringer med Det Økologiske Spisemærke, fortæller Carmen Calverley.

– Hvis Tyskland implementerer en lignende mærkningsordning, vil danske foodservicevirksomheder kunne bidrage til at dække den voksende efterspørgsel på det tyske marked og samtidig understøtte den udvikling, som skal sætte gang i den økologiske omstilling af tyske offentlige og private spisesteder, siger hun.

Tyskland er i forvejen Danmarks vigtigste eksportmarked for økologiske varer og tegnede sig med 1.235 millioner kroner for 42 procent af den samlede eksport af økologiske fødevarer i 2017, viser tal fra Danmarks Statistik.

Omlægning til økologi i udlandet er en stor fordel for danske producenter

Med den udenlandske interesse for Det Økologiske Spisemærke øjner flere danske virksomheder nu også muligheden for et eksportfremstød. Hos Food Nation, der er branding konsortium for hele den danske fødevareklynge og bindeled mellem danske fødevarevirksomheder og det internationale marked, ser man også en oplagt mulighed for at styrke danske fødevareproducenters og foodservicevirksomheders forretningsmuligheder i udlandet.

– Danmark er verdensmestre i økologi og har både et stort udbud af økologiske varer, men også en stor vidensbase med løsninger inden for økologisk produktion, som vi ser et stort eksportpotentiale i. I foodservicesektoren bruges der rigtig mange varer, og hvis Det Økologiske Spisemærke kan inspirere andre lande til selv at igangsætte en lignende mærkningsordning, er potentialet for dansk økologieksport stor, siger Lise Walbom, CEO hos Food Nation.

Det Økologiske Spisemærke fejrer 10-årsjubilæum i 2019, og i den anledning vil Fødevarestyrelsen sætte fokus på de sideeffekter, som spisemærket skaber. Undersøgelser viser nemlig, at den økologiske omlægning hos spisestederne ofte skaber en sundere og mere klimavenlig menu med mindre kød, mere frugt og grønt og mindre madspild. En dagsorden, der med FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling kun er blevet mere aktuel.

Skrevet i: Foodservice, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik