I det treårige projekt, agroBRIDGES, er målet at bygge bro mellem producenter og forbrugere ved at give landmændene og producenterne praktisk viden og støtte til at få opbygget en markedsposition gennem nye forretnings- og marketingmodeller baseret på korte forsyningskæder.
EU-projektet samler et konsortium bestående af 15 partnere fra 11 lande og Danmark er udpeget som fyrtårns-region for opbygningen af korte forsyningskæder fra lokale landmænd til forbrugerne. Den danske partner i projektet er Food & Bio Cluster Denmark.
I projektet skal der udvikles en innovativ multi-aktør-ramme for landmænd og fødevareproducenter, der samler en bred vifte af interessenter og praktiske støtteværktøjer til bedre at forbinde producenter og forbrugere. Dette skal fremme etableringen af bæredygtige forretnings- og marketingmodeller med færre mellemled.
Det forventes, at der i projektet vil blive udvikle nye forretnings- og marketingmodeller baseret på korte forsyningskæder, der har potentialet til at øge producenternes indkomst med 35% ved at minimere antallet af mellemled. På langt sigt forventes projektet at resultere i, at 5-8% flere producenter, bliver involveret i direkte salg til forbrugere. På kortere sigt er målet at uddanne 150 personer i emner relateret til indkøb af fødevarer og hvordan man mobiliserer innovative forsyningskæder inden for landbrug og fødevarer samt hvordan man kan støtte lokale producenter.
– Vores rolle i projektet bliver at udvikle og afprøve værktøjer, som lokale landmænd og fødevare-producenter kan bruge til at komme tættere på forbrugerne og øge det direkte salg. En af de første opgaver bliver at etablere en Multi-Actor Platform, altså et netværk af danske producenter, forbrugere, videninstitutioner, myndigheder, distributører osv., der skal spille en aktiv rolle i udviklingen af værktøjerne. Når værktøjskassen er klar, vil den understøtte de lokale fødevareproducenters mulighed for at få direkte adgang til forbrugerne gennem opbygningen af korte forsyningskæder. Producenterne kan bl.a. få hjælp til profilering, kampagner på sociale medier, afholdelse af events og valg af den rigtige forretningsmodel. forklarer Anni Simonsen, Senior Innovation Manager ved Food & Bio Cluster Denmark. Projektet har et budget på 3 millioner euro