• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Aktuelt09. 02. 2020 | Peter Friis

Nysgerrighed får børn til at spise blå ost og ansjoser

Aktuelt09. 02. 2020 By Peter Friis


For piger er nysgerrighed den mest afgørende grund til, om de vil smage på mad og for drenge er smagen det, der tæller mest, viser forskning fra Københavns Universitet. (Arkivfoto: Smag for Livet).
Forskere fra Københavns Universitet er overraskede over, at genkendelighed betyder relativt lidt for børnenes lyst til at prøve nye fødevarer.

Mange forældre kan nok genkende udfordringen med at få børn til at spise varieret og smage på ny mad.
Derfor har en gruppe forskere fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet undersøgt, hvad 10-13-årige børn selv angiver som årsager til at til- eller fravælge forskellig slags mad. I studiet præsenterede forskerne børnene for en række forskellige madvarer, som var helt eller delvist fremmede for dem. Det var fx blå ost, ananaskirsebær, ansjoser og syltede græskar.
Resultaterne viser, at nysgerrighed er den faktor, som flest af de adspurgte piger udpeger som vigtig for, om de takker ja eller nej til at forsøge sig med nye madvarer og retter. Det gælder således 66 pct. af de adspurgte piger og 48 pct. af de adspurgte drenge.
– Det er overraskende, fordi dette er en af de første undersøgelser, der peger på nysgerrighed som vigtig for om børn er villige til at smage nye fødevarer. Samtidig peger det her på, at genkendelighed ikke er så vigtigt, som man måske skulle tro. Børn vil faktisk gerne udfordres, siger Annemarie Olsen, der er lektor i fødevarevidenskab på Københavns Universitet og hovedansvarlig for forskningsprojektet.

Væk nysgerrigheden ved at røre ved maden
Ifølge Rikke Højer, der er ph.d.-studerende ved Københavns Universitet og medvejleder på projektet, kan man bruge netop børns nysgerrighed til at overkomme barrierer med mad, som fx den anderledes konsistens eller den mærkelige lugt.
– Børn har en naturlig lyst til at opdage og udforske, de har en nysgerrighed, som forsvinder, når de bliver voksne. Derfor opfordrer jeg altid til, at børn får lov til at udforske maden, ved fx at røre ved den, så deres sanser bliver udfordrede. Så er der meget bedre mulighed for, at de vil spise maden, siger Rikke Højer og understreger, at forældre også skal tænke over ikke at presse børn til at spise mad med gode argumenter om, at det smager godt eller er sundt.
– Bare bliv ved med at stille maden på bordet, en eller anden dag skal de nok finde nysgerrigheden frem. Du kan også aktivt lave tiltag, der kan pirre børns nysgerrighed for på den måde at gøre dem mere interesserede i at smage maden. Det kan for eksempel være i forhold til at servere det eller præsentere maden på en sjov måde, siger Annemarie Olsen.

Udseende og tekstur er også vigtigt
I studiet undersøgte forskerne også en række andre faktorer for af afvise eller godtage mad. Her viste det sig, at madens udseende og tekstur også var andre vigtige grunde for børnene, hvor 32 pct. af drengene og 43 pct. af pigerne angav, at det var de forskellige fremmede fødevarers tekstur, der afgjorde, om de kunne lide maden.
– Børn kan ikke lide den der ”mooshi feeling”, så hvis maden er svampet eller blød, er det i høj grad et argument for at afvise maden. Der er et lidt højere antal piger end drenge, der reagerer på det, siger Julia Sick, der lavede undersøgelsen i sin tid på Københavns Universitet og nu er ph.d.-studerende ved Firenze Universitet.
Andre grunde som lugt, sundhed eller tidligere erfaring var for færre børn afgørende for, om de kunne lide maden eller ville smage på den.

“Children’s Self-reported Reasons for Accepting and Rejecting Foods” er udgivet i tidsskriftet Nutrition.
I studiet præsenterede forskerne 106 piger og 99 drenge i alderen 10-13 år for en række forskellige madvarer, som var helt eller delvist fremmede for dem. Det var fx blå ost, ananaskirsebær, ansjoser og syltede græskar.
Undersøgelsen blev lavet med finansiering fra Smag for Livet, som støttes af Nordea-fonden.

Skrevet i: Aktuelt

Seneste nyt fra redaktionen

Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

Foodservice18. 12. 2025

Norrlyst Koncernen tager næste store skridt i sin vækstrejse og opkøber de resterende ejerandele i Cadence Group, hvilket betyder, at koncernen nu ejer 100% af det populære brunch- og bagerikoncept. Cadence Group driver i dag fire restauranter samt en fabrik i Herlev og er kendt for at levere

100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram har åbnet en ny ansøgningsrunde til en pulje med 100 millioner kroner. De 100 millioner kroner skal gå til projekter, der kan styrke den grønne omstilling af den danske fødevaresektor. Puljen kan søges frem til 19. februar 2026. Godt grønt nyt til de

Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

AktueltPolitik og eksport18. 12. 2025

Food Nation markerede den 15. december 2025 den officielle åbning af fødevareklyngens Visitor Centre i København i nye fysiske rammer. Det opdaterede og udvidede udstillingsvindue præsenterer det ypperste inden for danske fødevareløsninger, bæredygtig innovation og globalt samarbejde. Ved

Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

AktueltFødevareproduktionLandbrug18. 12. 2025

For dansk landbrug har 2025 været et fremragende år drevet af husdyrproduktion og en god høst. Men begyndende prisfald og strammere politiske krav kan hurtigt skubbe til balancen. Fremtiden kræver heftige investeringer og tilpasninger, hvis dansk landbrug skal fastholde sin stærke

Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

I juni blev Sundskolen i Nykøbing Falster den eneste folkeskole på Lolland-Falster, som kom med i det nationale skolemadsforsøg, hvor 191 skoler over hele landet afprøver skolemad. Skolemadsforsøget blev sat i gang i november og har indtil nu været en stor succes. Formålet med skolemadsforsøget

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  •  19-12-2025

    Kendt leverandør til bagerier fusionerer med Nemco ›

    Nemco Machinery A/S
  •  18-12-2025

    En klassiker med rødder ›

    Ardo NV Denmark Office
  •  18-12-2025

    Et tilbageblik på året der gik ›

    Busch Vakuumteknik A/S
  •  11-12-2025

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer? ›

    DENIOS ApS
  •  10-12-2025

    Sødme møder ›

    Ardo NV Denmark Office
  •  10-12-2025

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser ›

    Busch Vakuumteknik A/S
  •  04-12-2025

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood ›

    Dagrofa Foodservice A/S
  •  03-12-2025

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion ›

    Spirax Sarco Danmark
  •  01-12-2025

    Slank, sprød og … ›

    Ardo NV Denmark Office
  •  28-11-2025

    Ready to eat or not? ›

    Ardo NV Denmark Office

Seneste Nyheder

  • Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

    18.12.2025

  • 100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

    18.12.2025

  • Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

    18.12.2025

  • Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

    18.12.2025

  • Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

    18.12.2025

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

Alle nyheder ›

/Brochurer
/White papers

  • Image Brochure
  • Kaffetid – Kaffe med bæredygtig profil
  • Kaffetid – Kaffe og te på højt niveau
  • Kaffetid – Fuldendte kaffeoplevelser
  • Kaffetid – Skab kaffekultur med Merrild & lobbyliv med Lavazza
  • Kaffetid – Det oser af god caféstil
  • Kaffetid – Den Aktive Kaffepause
  • Kobia 100 års jubilæum
  • Kaffetid – Skab værdi for dit personale med go’ kaffe
  • Scandinavia Grapevine Summer 2018
Se alle ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik