• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en gros25. 05. 2023 | Helle Friemann Nielsen

Nye tal fra Coop: Danskernes indkøbsvaner giver positiv klimaeffekt

AktueltDetailhandel og en gros25. 05. 2023 By Helle Friemann Nielsen

Tal fra Coop viser, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte vare i 2022 er reduceret med lidt over én procent. Det har ført til en samlet reduktion på 50.000 ton CO2 i Coops udledning, og den positive udvikling ser ud til at forsætte i 2023. Der bliver lagt mere grønt og mindre kød i kurven, og indkøbene bliver bedre planlagt. Danskerne handler med andre ord mere klimavenligt.

Foto: Coop Danmark.

Inflation og prisstigninger har påvirket danskernes indkøbsvaner, og forbrugerne tænker en ekstra gang over, hvad de lægger i indkøbskurven. Det er blevet populært at gå i discountbutikker for at sikre lave priser og gode tilbud, og i medierne har man i den forbindelse kunne støde på påstanden om, at danskerne tænker mere på deres pengepung end klimaet, når de handler. Og at de derfor er mindre tilbøjelige til at træffe klimarigtige valg.
Men faktisk har danskernes indkøbsvaner haft en positiv klimaeffekt.
Kigger man salgstallene for Coops butikker i 2022, kan man se, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent. Det svarer til en samlet reduktion på 50.000 ton CO2. Og det skyldes i høj grad danskernes ændrede indkøbsvaner.
-Kunderne vælger mere grønt og mindre kød. Derfor er 2022 det år siden 2020, hvor vi ser den største sænkning i udledningen fra de fødevarer, vi sælger, og den gode udvikling ser ud til at forsætte i 2023. Det er vigtigt, for vi har alle en opgave med at sænke klimaaftrykket fra vores forbrug. Det er også væsentligt for Coop, at vi nærmer os målsætningerne i vores klimaplan, som bevirker, at vi skal reducere klimabelastningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare med 21,3 procent i 2023, målt fra 2019, forklarer Jonas Engberg, der er klimachef i Coop.

Målrettet klimaindsats i Coop
Danskernes ændrede indkøbsvaner er ikke blot et udslag af stigende fødevarepriser som følge af inflationen. Coop har sat gang i en lang række initiativer i årenes løb for at få forbrugerne til at tænke mere klimabevidst, når de handler. Et eksempel er Coops app, der benyttes af en halv million kunder hver uge; her kan man se klimaaftrykket for de varer, man køber.
Et andet eksempel er madprogrammet ”GoCook”, som siden 2006 har sendt gratis råvarekasser med grøntsager til elever i 4. til 8. klasse samt undervisningsmaterialer og opskriftshæfter med grønsagsretter. 160.000 skolebørn fra 6.700 skoleklasser lavede grøn mad med ”Smagekassen” i 2022.
Et tredje eksempel er Klima Kvickly, der er Coops klima-laboratorie i Aarhus. Her afprøver Coop forskellige tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de køber ind. Et af initiativerne er mærket ”Tag den forreste”. Mærket er blevet testet i et år, og det har reduceret butikkens madspild med mere end 50 procent. Nu er det blevet rullet ud på landsplan i kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen.
I Klima Kvickly er der i tillæg til ”Tag den Forreste” udviklet en række andre tiltag, som tilsammen har ført til, at klimaaftrykket fra den gennemsnitlige solgte vare i butikken over det sidste år er reduceret med 14 procent. Tiltagene skal gradvist rulles ud i Coops butikker, og de skal medvirke til at fastholde den nedadgående tendens i klimapåvirkningen fra danskernes forbrug af fødevarer.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros

Seneste nyt fra redaktionen

Anuga: Verdens største fødevaremesse

Messer og konferencer03. 10. 2023

Anuga er verdens største fødevaremesse til detailhandel, foodservice og catering. Den består af ti specialiserede delmesser samlet under ét tag med næsten 7.000 udstillere fra hele verden. Hovedtemaet i år er bæredygtig vækst - og hvordan branchen sammen kan bevæge sig mod en mere bæredygtig

Ny UV-teknologi nedbringer madspild

FødevaresikkerhedMiljø og sundhed03. 10. 2023

Halvdelen af alt produceret mad bliver smidt væk. Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt, kaldet EcoLoc, være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300

Verdens første globale samarbejde om cirkulær økonomi i kaffebranchen

DrikkevarerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 10. 2023

Den 1. oktober var kaffens dag, men hvis man ønsker en fremtid for vores kaffe, skal der skrues op for indsatserne for en mere bæredygtig kaffeproduktion. Hele kaffebranchen arbejder på højtryk for at imødekomme FN’s verdensmål og fremtidssikre verdens kaffeproduktion. Derfor er Lavazza Foundation

10 pct. mere end sidste år: Kantineleverandørs indsatser for dansk grønt i sæson bærer frugt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhed03. 10. 2023

Mere smag, højere kvalitet og bredere variation. Begrundelserne for at prioritere grønne råvarer i sæson er ikke få, og som kantineleverandør bør vi forpligte os til at udnytte vores mangfoldige smagspallet af danske råvarer i sæson. Sådan lyder meldingen fra divisionschef i Kokkenes Køkken, Asmus

Kjær Sommerfeldt åbner i Odense

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer03. 10. 2023

Der kommer liv i det gamle bankpalads, når Kjær & Sommerfeldt primo november slår dørene op for et oplevelsesunivers med vinhandel, vinbar og smagninger for både feinschmeckeren og den nysgerrige vinnyder i det gamle pengepalads på Fisketorvet 8 i Odense. Den hvide historiske bygning på

Nyt smileymærke lander på døren hos caféer, butikker og restauranter

Detailhandel og en grosFoodserviceFødevaresikkerhedPolitik og eksportTop03. 10. 2023

Fra oktober vil danskerne landet over møde et mere enkelt og digitaliseret smileymærke hos den lokale slagter, købmand eller pizzeria. Fødevareminister Jacob Jensen (V) glæder sig over det nye mærke og håber, at det vil være med til at sikre, at forbrugerne også i fremtiden kan have tillid til høj

Danmarkshistoriens største infrastrukturfællesskab om fødevarer bærer frugt

AktueltForskning og uddannelseFødevareproduktionFødevaresikkerhed03. 10. 2023

Virksomheder og forskningsmiljøer har med det fælles højteknologiske laboratoriecenter, FOODHAY sat nye standarder for samarbejde om brug af state-of-the-art forskningsudstyr til udvikling af ny viden og innovative løsninger i udviklingen af fremtidens sunde og bæredygtige fødevarer Nye

Stor HI-messeoptakt i Plus Proces

AktueltMesser og konferencer28. 09. 2023

Når HI Tech- & Industry Scandinavia 2023 den 3. oktober åbner dørene, er det 60 år siden, at den første HI-messe blev afholdt. Rigtig meget har ændret sig – dog er HI stadig et oplagt sted at mødes for at blive opdateret på avanceret teknologi og industrielle løsninger. I år bliver hallerne som

Over 1.000 mejeriprodukter er klar til årets store branchetræf

MejeriMesser og konferencer28. 09. 2023

Ost, smør og yoghurt fra seks europæiske lande stiller op til dyst, når International Food Contest (IFC) tirsdag den 3. oktober åbner i MCH Messecenter Herning. Mejeribranchen har en mangeårig tradition for at konkurrere på kvalitet, men IFC er meget mere end det. Den er et uundværligt samlingspunkt

Nyt partnerskab vil samle endnu flere om kaffen

Drikkevarer28. 09. 2023

Peter Larsen Kaffe har med sit LIVE-koncept og mobile kaffebarer leveret lindring til tømmermænd og hæse halse på de fleste danske festivaler i mange år. Nu flytter det succesrige eventbrand hjemmefra og skal videreudvikles af kaffe- og eventvirksomheden Woodys i tæt samarbejde med Peter Larsen

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Fire lithiumbrande på en måned: Dét var årsagen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Perfekt fastholdelse med moderne vakuumteknologi

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Familiefestival i Maulburg

  • Beckhoff Automation ApS

    Visionsintegration i Analytics – forenklet teknik og forbedret funktionalitet

  • Dagrofa Foodservice A/S

    DGFS: Succesfuld premiere på jule- og salgsmesse i Vejle

  • Spirax Sarco Danmark

    Spirax Sarcos Spira-trol Steam Tight damptætte reguleringsventiler hjælper din drift

  • DENIOS ApS

    Spar på energiforbruget, når du varmebehandler dine medier

  • Beckhoff Automation ApS

    En pålidelig og fleksibel tilgang til præcise, meget dynamiske bevægelser med EtherCAT

  • Kastberg Is ApS

    Bos Food GmbH forhandler Kastbergs Gourmet-Is

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice: Lad dig inspirere på Casual Dining 2023

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Anuga: Verdens største fødevaremesse

    03.10.2023

  • Ny UV-teknologi nedbringer madspild

    03.10.2023

  • Verdens første globale samarbejde om cirkulær økonomi i kaffebranchen

    03.10.2023

  • 10 pct. mere end sidste år: Kantineleverandørs indsatser for dansk grønt i sæson bærer frugt

    03.10.2023

  • Kjær Sommerfeldt åbner i Odense

    03.10.2023

  • Nyt smileymærke lander på døren hos caféer, butikker og restauranter

    03.10.2023

  • Danmarkshistoriens største infrastrukturfællesskab om fødevarer bærer frugt

    03.10.2023

  • Stor HI-messeoptakt i Plus Proces

    28.09.2023

  • Over 1.000 mejeriprodukter er klar til årets store branchetræf

    28.09.2023

  • Nyt partnerskab vil samle endnu flere om kaffen

    28.09.2023

  • Carlsberg Danmark sælger flere alkoholfri øl

    28.09.2023

  • Lyras vinder international pris i tørkeramt Spanien

    28.09.2023

  • Smørrebrød og besøg hos Frederiksminde – nyt Food&Drink på gaden

    28.09.2023

  • Fødevarestyrelsen opretter online-univers om sikker tilberedning og opbevaring af mad

    28.09.2023

  • Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed

    26.09.2023

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik