Ny og gratis version af et digitalt ESG-værktøj skal gøre det let for SMV’er at overvinde ESG-barriererne, så de kan styrke deres forretning.

ESG-data er blevet en ny belastning på små og mellemstore virksomheders skuldre. SMV’erne mødes af nye krav om troværdige data fra deres større kunder, som har travlt med at leve op til lovkrav om bæredygtighedsapportering. Også bankerne efterspørger ESG-oplysninger, når de skal bevilge lån og kreditter.
Det giver store forretningsfordele for de SMV’er, der kan dokumentere og levere data om klimapåvirkning og sociale og ledelsesmæssige forhold.
Men mere end halvdelen af Danmarks SMV’er oplever store forhindringer, når det gælder dokumentation af virksomhedens bæredygtighed. De mangler de rette IT-værktøjer til opsamling af data, ligesom de mangler viden og vejledning viser undersøgelser. Det gør det svært for dem overhovedet at komme i gang med ESG-rapportering.
Nu vil Valified, der står bag et af de mest anvendte danske online-værktøjer til indsamling og opgørelse af ESG-data, komme de små og mellemstore virksomheder til undsætning ved at stille deres populære ESG-platform gratis til rådighed for virksomhederne.
“Mange SMV’er føler pludselig, at de har fået en abe placeret på deres skuldre. Nu tager vi aben for dem, og giver dem et effektivt værktøj, så de kan få hul på opgaven på en let og overskuelig måde, uden at skulle have penge op af lommen. Løsningen kan til og med hurtigt give en økonomisk gevinst for dem,” siger Jesper Kring, direktør for Valified.
Effektivt overblik med CO2-beregning
ESG-værktøjet fra Valified anvendes allerede i dag af mere end 1600 små og mellemstore virksomheder i Danmark.
I den nye gratis-version – Valified Starter – kan SMV’er samle og registrere deres bæredygtighedsdata og få et overblik over virksomhedens ESG-status. For eksempel over deres CO2-udledninger. Virksomhederne kan herefter dele informationerne med kunder og samarbejdspartnere, banker, forsikringsselskaber med videre.
Samtidig får SMV’er gratis adgang til løbende online-support og et stort vidensunivers med råd og vejledning.
En genvej til at styrke forretningen
Som et ekstra plus får SMV’en en såkaldt Baseline, der viser, hvor godt virksomheden ligger i forhold til andre SMV’er på platformen. Virksomheden kan så bruge sin ESG-baseline som konkurrenceparameter ved afgivning af tilbud på opgaver, og når den forhandler aftaler om lån og kreditter med banken.
“SMV’ernes kunder og finansielle partnere efterspørger allerede ESG-data fra deres leverandører. At have orden i sit ESG-regnskab er nu lige så vigtigt som orden i det økonomiske regnskab, når man vil sikre sin virksomheds fremtid,” siger Jesper Kring, direktør for Valified.
Valified Starter er enkelt bygget op, og de fleste små og mellemstore virksomheder vil på bare 20 minutter kunne trække deres første ESG-overblik, der giver dem både CO2-beregning og Baseline-opgørelse med mere.
FAKTA om ESG-rapportering
ESG står for Environmental, Social og Governance, som kan oversættes til Miljø- og Klimamæssige forhold, Sociale hensyn og Ledelsesmæssige forhold.
EU vedtog sidste år krav til virksomheder med mere end 250 ansatte om, at de årligt skal afrapportere om deres arbejde med ESG.
56 procent af alle SMV’er oplever at blive mødt med krav til dokumentation af bæredygtighed. Blandt virksomheder med 10-49 ansatte er det hele 76 procent. For virksomheder med 50-249 ansatte ligger antallet helt oppe på 86 procent.
Som de største barrierer for arbejdet med og dokumentation af virksomhedens bæredygtighed svarer 27 procent SMV’er, at de mangler it-systemer, og 40 procent at de mangler information og vejledning.