• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed18. 02. 2025 | Mikkel Bækgaard

Ny undersøgelse bekræfter behovet for flere plantebaserede alternativer i takeaway-branchen – nyt samarbejde viser vejen

FoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed18. 02. 2025 By Mikkel Bækgaard

En rapport fra DTU viste i sidste uge, at takeaway-mad i Danmark fortsat har et for højt indhold af fedt og salt samt for få kostfibre og grøntsager. Samtidig er danskernes forbrug af takeaway steget markant de seneste år. Dette understreger behovet for et bedre udbud af plantebaseret takeaway, mener man hos Dansk Vegetarisk Forening. Et samarbejde mellem branchen og grønne organisationer viser vejen.

Et studie fra Oxford viser, at plantebaserede versioner af animalske produkter er sundere og reducerer dødeligheden. Foto: Deborah Ryan

DTU Fødevareinstituttets undersøgelse viste i sidste uge, at mange takeaway-måltider har et højt indhold af mættet fedt og salt, mens andelen af grøntsager og kostfibre er lav. En typisk pizza med kebab og dressing kan dække størstedelen af en voksens daglige energibehov, og nogle måltider indeholder langt mere salt, end hvad der anbefales på en hel dag.

Samtidig viser et nyt studie fra Oxford University, at plantebaserede alternativer til kød og mejeriprodukter ikke bare er bedre for klimaet, men også kan reducere risikoen for tidlig død og forebygge livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme. Selv forarbejdede plantebaserede produkter er sundere end de animalske produkter, de erstatter.

“Takeaway er blevet en fast del af mange danskeres hverdag, men udbuddet af sundere grønne alternativer halter bagefter. Vi ved fra undersøgelser gennemført af Plantebaseret Videnscenter, at flere forbrugere efterspørger plantebaserede muligheder, men takeaway-markedet har endnu ikke tilpasset sig denne udvikling. Derfor arbejder vi for, at plantebaserede retter bliver en naturlig del af takeaway-menuerne, så det bliver lettere for danskerne at vælge sundere og mindre klimabelastende måltider,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening.

Branchen har brug for hjælp til at omstille sig

Dansk Vegetarisk Forening, Plantebranchen og Danmarks Restauranter & Caféer har i samarbejde lanceret projektet Mad på Farten 2.0, der skal hjælpe takeaway-steder og caféer med at udvikle og tilbyde velsmagende plantebaserede måltider.

“Mange takeaway-steder vil gerne tilbyde flere grønne retter, men de mangler ofte viden, inspiration og de rette produkter. Med Mad på Farten 2.0 tilbyder vi konkret hjælp til at udvikle plantebaserede retter, der kan konkurrere med de klassiske favoritter på smag, mæthed og pris,” siger Claire Demontreuil, projektleder i Dansk Vegetarisk Forening.

Projektet omfatter blandt andet test af plantebaserede retter, inspirationsdage for branchen og prisuddelingen Plantebaserede Takeaway Awards, der sætter fokus på de bedste grønne initiativer i branchen.

Forbrugerne er klar – nu skal branchen følge med

Forbrugernes interesse for plantebaserede alternativer vokser hurtigt, og virksomheder, der går forrest, vil have en konkurrencefordel.

“Den plantebaserede udvikling sker hurtigt. Fra politisk hånd har man med Den Grønne Trepart forpligtet sig til at arbejde for en EU-handlingsplan for plantebaserede fødevarer, og detailhandlen er også godt på vej, men takeaway-branchen i Danmark er desværre stadig bagefter. Forbrugerne efterspørger sunde og velsmagende alternativer med lav klimabelastning, og de virksomheder, der tilpasser sig denne udvikling, vil stå stærkere i fremtiden,” afslutter Rune-Christoffer Dragsdahl.

Med et stigende fokus på sundhed og bæredygtighed er plantebaserede måltider ikke bare et supplement, men en nødvendighed for fremtidens takeaway-marked.

Skrevet i: Foodservice, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

Brød og kagerDetailhandel og en gros19. 06. 2025

Efter et år med skærpet fokus på effektiv drift, kunderelevans og digital udvikling besøger flere kunder end nogensinde Lagkagehusets butikker i Danmark, Storbritannien og USA. Det resulterer i en rekordomsætning for 2024 med en vækst på 7,8 pct. og en markant forbedring af

Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

DrikkevarerØkologi og bæredygtighed19. 06. 2025

Nørrebrews naturlige energidrik Maté Maté bliver officiel energidrikpartner på Nordeuropas største festival. Det danske energidrikbrand Maté Maté fra Nørrebrew har indgået en millionaftale som officiel energidrikpartner på Roskilde Festival. Aftalen cementerer Maté Matés indtog blandt de danske

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

  • Michelin 2025: Stjerneregn til Danmark

    17.06.2025

  • Live dataovervågning af larveproduktion vil revolutionere insektopdræt

    17.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik