Lantmännen Unibake er i dag den producent, der sælger mest frisk brød i Danmark efterfulgt af Kohberg og svenske Pågen, men salget har i de seneste år været under pres, og både lyst og mørkt brød er i gået tilbage med 2-3 procent.
Tilbage i 2011 startede arbejdet med en stor international strategi, som skal øge samarbejdet på tværs af de 18 lande som Unibake-koncernen i dag har 23 bagerier i. Med strategien vil virksomheden i stigende omfang og uden større investeringer kunne rykke på de trends, som i de seneste ti år har ændret brødindustrien i retning af mere udenlandsk brød som eksempelvis ciabatta og croissanter.
– Vi har i dag en meget attraktiv plads på det danske marked, og vi har adgang til udenlandske produkter, uden at vi skal foretage store investeringer i dyre produktionslinjer. Det stiller os rigtig godt i forhold til fremtidens konkurrence i Danmark, vurderer Allan Christensen, adm. direktør i Unibake Denmark.
Det skriver Fodevarewatch i dag.