De to fødevarevirksomheder Nick’s og Motatos lancerer i samarbejde en proteinbar, der består af 40 pct. biprodukter fra Nick’s produktion. Baren er det første fælles initiativ fra de to brands målrettet at reducere madspild inden for FMCG-industrien, og drømmen er, at samarbejdet vil inspirere andre til at tænke mere kreativt når det gælder spild i produktionsprocessen.

På verdensplan smides en tredjedel af al mad ud, og desværre sker størstedelen af spildet, før varerne overhovedet rammer dagligvarebutikkernes hylder. Det er en af årsagerne til, at Nick’s og Motatos har besluttet sig for at samarbejde om at skabe en ny proteinbar fremstillet af afskæringer fra Nick’s øvrige produktion.
Den nye proteinbar er fyldt med chewy karamel, sprøde peanuts og er tilført præbiotiske fibre. Som med alle Nick’s produkter er den nye bar uden tilsat sukker, palmeolie og gluten.
“Proteinbaren er en hybrid mellem vores to bedst sælgende barer; peanut og karamel. Ved at udnytte alle de rester, der normalt ville være blevet smidt ud, var vi i stand til at skabe en ny lækker peanut- og karamelbar. Den smager altså ikke kun godt, men er også god for vores planet. Hele processen har virkelig fået os til at gentænke vores produktionsproces, og vi håber, at den vil inspirere andre virksomheder til at gøre det samme,” siger Hanna Granebring, innovationsdirektør hos Nick’s.
For madspildssupermarkedet Motatos giver samarbejdet med Nick’s mulighed for at føje endnu et bæredygtigt og velsmagende produkt til SAVED-linjen, som består af produkter fremstillet af overskydende råvarer, som ellers ville gå til spilde.
”Vi er utrolig stolte og glade for samarbejdet med Nick’s og for at kunne tilføje den lækre bar med peanut og karamel til vores SAVED By Motatos produktlinje. Cirka 83 procent af klimaaftrykket fra madvarer stammer fra produktionen, mens transport i gennemsnit kun står for under 10 procent af klimaaftrykket2. Et af de bedste redskaber til at reducere fødevarers belastning af miljøet er derfor at gøre brug af og recirkulere madvarer, som allerede er produceret. Det er netop, hvad samarbejdet med Nick’s giver os mulighed for at gøre, noget vi håber vil inspirere andre til at tænke mere kreativt, når det gælder at bremse produktionsspild,” siger Kasper Stærk, chef for Motatos’ globale Private Label forretning.