Naturmælk lancerer det nye bæredygtige initiativ Mælkebevægelsen, for sætte fokus på hele værdikæden, dyrevelfærd, klima og biodiversitet. Det skal give en øget indtjening til leverandørerne af råmælken og den regning vil Naturmælk dele med forbrugerne. Naturmælks direktør, Leif Friis Jørgensen håber at forbrugerne vil følge bevægelsen, der lanceres sammen med en ny økologisk gårdmælk, som vil være i detailhandlen fra næste uge.
I året, hvor det røde Ø-mærke fylder 30 år og velfortjent er blevet allemandseje i vores lille land, står det paradoksalt nok klarere end nogensinde, at landbrugets ambitionsniveau for bæredygtighed er nødt til at stile endnu højere. Det gælder i meget høj grad for arbejdet med at nedbringe kvægbrugets udledning af drivhusgasser, og det gælder for dyrevelfærd og biodiversitet, hvor der er behov for at sætte endnu mere og hurtigere handling bag branchens gode intentioner.
Nu lancerer Naturmælk under titlen ”Mælkebevægelsen” et helhjertet forsøg på at imødekomme det stigende folkekrav og de årelange henstillinger fra myndigheder og NGO’er. Initiativet kickstartes med udgivelsen af minimælken Økologisk Gårdmælk 0,4%, der fra uge 43 kan købes i Føtex/Bilka og i Netto via et samarbejde med Løgismose. Mælken kommer fra den vestjyske mælkebonde Jens Krogh, som dermed er den første af forhåbentlig mange landmænd til at blive en del af Mælkebevægelsen.
– Vi har taget initiativ til den her bevægelse, fordi vi synes, der er behov for en fast form på de mange ekstra tiltag indenfor bæredygtighed, som vi er mange, der har arbejdet målrettet med i årevis. Økologien er et godt og solidt grundlag for det, men i dag er det ikke længere nok. Vi skal stræbe højere, hvis vi skal nå de mål for bæredygtigheden i dansk landbrug om 10-20 år, som jeg og mange andre landmænd drømmer om. Vi står over en række store udfordringer både lokalt og globalt, og et markant øget fokus på centrale temaer som klima, dyrevelfærd og biodiversitet er absolut nødvendigt, hvis næste generation skal have en verden at operere i på samme vilkår som os selv, fortæller Jens Krogh.
Aktivering af hele værdikæden fra jord til bord
Naturmælk har udarbejdet en kravspecifikation til sine mælkeleverandører, som for at deltage i Mælkebevægelsen forpligter sig på en stribe parametre for bæredygtighed – ud over det, der er defineret af økologireglerne. Det er fx et krav at udarbejde og iværksætte en klimahandlingsplan med mindst ét nyt klimainitiativ hvert år, ligesom det er et krav, at gården er godkendt af Dyrenes Beskyttelse, og at den er godkendt til de maksimale tre hjerter under den nye statslige dyrevelfærdsmærkning. Derudover skal landmanden deltage i bevægelsens formidlings- og udviklingsarbejde og i det hele taget være en aktiv ambassadør for det næste niveau af den grønne omstilling. Se hele listen med krav herunder.
Det ekstra arbejde honoreres med en højere afregning for mælken, og den regning ønsker mejeriet at dele med forbrugerne, som bliver bedt om at betale 1 krone mere for mælken (prisen er 12,95 kr./liter) end for en tilsvarende økologisk standard-minimælk. Mælkebevægelsens succes afhænger på den måde lige så meget af forbrugernes reelle interesse for at bidrage til den bæredygtige forandring som af landmændenes vilje til at gennemføre de definerede aktiviteter. Det erkender Naturmælks direktør Leif Friis Jørgensen:
– En bevægelse er aldrig stærkere end de kræfter, der bliver lagt i den, og her har vi altså brug for at trække læsset i samlet flok; landmænd, mejerier, detail og forbrugere. Hvis vi skal lykkes med den her omstilling, som er vores generations vigtigste opgave, er vi nødt til at aktivere hele værdikæden fra jord til bord og stå sammen om at turde tage de næste skridt. Mælkebevægelsen er vores næste skridt, og vi håber, at mange vil tage det med os, lyder det fra mejeridirektøren.