• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosForskning og uddannelseFrugt og grøntMiljø og sundhed20. 05. 2025 | Mikkel Bækgaard

Ny AI skal nudge til at spise grønnere

Detailhandel og en grosForskning og uddannelseFrugt og grøntMiljø og sundhed20. 05. 2025 By Mikkel Bækgaard

Forskere fra SDU, AU og KU vil udvikle en kunstig intelligens, der kan få forbrugere til at smide sundere og mere bæredygtige dagligvarer i deres indkøbskurve, når de handler online.

Foto: Freepik.com

Hvis du bruger Netflix, Spotify eller TikTok, kender du også til den anbefalelsesalgoritme, som baseret på dine præferencer og din tidligere adfærd kommer med forslag til, hvad du nu skal se eller høre.

For virksomhederne bag er det en genial måde at få folk til at bruge mere tid på deres tjeneste og på den måde tjene flere penge.

Men hvad nu hvis man kunne lave noget lignende til onlinesupermarkeder, ikke for at øge profitten, men for at få forbrugerne til at handle mere bæredygtigt?

Det er tanken bag forskningsprojektet Nudge2Green.

Forskere inden for software, adfærdspsykologi og bæredygtighed fra SDU, AU og KU er gået sammen med Food Organization of Denmark og firmaet Heco et al for at udvikle en kunstig intelligens, der kan nudge folk til at vælge sundere og mere bæredygtige fødevare, når de handler online.

“Vi vil gerne vise, at kunstig intelligens kan bruges til mere og andet end bare at sælge flere varer. Den kan også bruges til at gavne samfundet ved at få os alle sammen til at vælge nogle grønnere og sundere fødevarer i supermarkedet,” siger Mahyar T. Moghaddam, der er lektor i software engineering på Syddansk Universitet og leder af projektet.

“Og det skal ikke være med tvang, men med små skub, anbefalinger og information.”

Fra kvittering til anbefaling 

Projektet tager udgangspunkt i Optius.app, der er udviklet af Heco et al.

Det er en app, som allerede er udbredt, og som hjælper brugerne med at få et overblik over deres dagligvareforbrug. Ideen er, at appen skal videreudvikles, så den ved hjælp af data om den enkelte bruger og om produkterne kan skubbe forbruget i en mere grøn retning.

“Fremtiden ligger i ubesværet og let at forvandle alle de elektroniske kvitteringer fra dine daglivareindkøb til smartere forbrugsvalg. Det er lige præcis, hvad vi bygger med Optius.app,” siger Benjamin Heco, Managing Partner i Heco et al.

F.eks. skal appen baseret på dine personlige præferencer kunne foreslå alternativer til klimatunge fødevarer som kød og mejeriprodukter eller usund og ultraforarbejdet mad. Det kunne også være, at den med mærkater, påmindelser eller pop-up-vinduer kan gøre opmærksom på klimaaftrykket og sundhedseffekten af forskellige fødevarer.

“Det store arbejde ligger først og fremmest i at få indsamlet en masse data. Der findes ikke i forvejen en stor database over fødevarer og deres klimaaftryk, ernæringsværdi og indhold af skadelig kemi, så det skal vi selv skabe. Dernæst skal vi prøvekøre applikationen og indsamle data om, hvilke typer af nudging der virker bedst,” siger Mahyar T. Moghaddam.

Nye muligheder 

Det bliver forskerne fra SDU, i samarbejde med Heco et al., som har ansvaret for at udvikle den algoritme, der skal drive det AI-baserede nudging-system.

Forskerne ved Aarhus Universitet (AU) står for at designe projektets nudging-strategier med afsæt i den nyeste adfærdsvidenskab.

“Madindkøb er under forandring, efterhånden som forbrugerne benytter flere forskellige kanaler, og der kommer flere digitale indkøbshjælpemidler til. Det giver os nye muligheder for at nudge forbrugerne til at træffe mere bæredygtige valg. I Nudge2Green-projektet vil vi udvikle og teste et værktøj, der fremmer bæredygtige valg – et værktøj, der er state-of-the-art og bygger på en grundig forståelse af forbrugernes madvalg,” siger professor Klaus G. Grunert fra Aarhus Universitet.

På Københavns Universitet (KU) vil forskerne lave livscyklusvurderinger for at levere det omfattende datasæt om fødevarers miljøpåvirkning.

“Vi bidrager med livscyklusvurderinger af fødevarer og understøtter dermed bestræbelserne på at nudge forbrugere mod mere bæredygtige madvalg,” siger Marianne Thomsen, professor i Bæredygtighedsvurdering ved Københavns Universitet.

Ude i industrien vil Food Organization of Denmark hjælpe med at sikre, at projektets resultater omsættes til handlingsorienteret indsigt for virksomheder i den danske fødevarebranche.

“Mange fødevarevirksomheder er generelt interesserede i at arbejde med sundhed og bæredygtighed. Men de har brug for solide, velafprøvede metoder for at sikre salget, hvis de skal skabe reel fremdrift. Vi ser frem til at bidrage med viden til den danske fødevarebranche, der giver resultater,” siger Gyda Marie Bay, chef for bæredygtig og sund mad i Food Organization of Denmark.

Projektet løber over de næste to år (2025-2027) og støttes af AgriFoodTure Partnerskabet, finansieret af Innovationsfonden og EU.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Forskning og uddannelse, Frugt og grønt, Miljø og sundhed

Seneste nyt fra redaktionen

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik