Den danske FoodTech startup Nocla annoncerer opkøbet af Nordic Koji Co., en anerkendt producent af naturligt fermenteret umami paste. Opkøbet er et strategisk skridt i Noclas mission om at demokratisere brugen af fermenterede smagsgivere og fremme en bæredygtig madkultur.
Nocla lancerede i efteråret sit første produkt, Kornfond, og har derudover flere naturlige smagsgivere i flydende form på vej. Med opkøbet af Nordic Koji Co. udvides produktporteføljen med en ny kategori, nemlig umami paste – den såkaldte ”miso”.
En naturlig forlængelse
Noclas CEO, Morten Ammentorp Nielsen, glæder sig over handlen, der er i tråd med Noclas strategi. Han udtaler:
”Opkøbet af Nordic Koji Co. er en naturlig forlængelse af vores eksisterende produktlinje. Med dette opkøb kan vi bringe et bredere udvalg af fermenterede smagsgivere til markedet på kort tid. Vi er begejstrede for at kunne bringe Nordic Koji Co.’s innovative produkter ud til et langt bredere udsnit af
professionelle køkkener.”
Fra København til Grundfør
I forbindelse med opkøbet vil produktionen af Nordic Koji Co.’s produkter blive flyttet fra København til Noclas fabrik i Grundfør nær Aarhus. Dette muliggør produktion i større skala, hvorved prispunktet på den alsidige umami paste kan ramme et niveau, der er attraktivt for alle typer professionelle køkkener.
Siden Nordic Koji Co. blev etableret i 2021, har selskabet positioneret sig i markedet med miso af højeste kaliber og en utrættelig vilje til at teste nye produkter, der rammer behovet i de professionelle køkkener. Det er Noclas klare ambition at fastholde denne position i markedet, når Nordic Koji Co. bliver Noclas miso-brand.
Stifter og CEO i Nordic Koji Co., Mac Krol glæder sig over, at virksomheden nu bliver en del af Nocla:
”For mig er Nocla det helt rette hjem for Nordic Koji Co. De to selskaber har samme kvalitetsbevidsthed og ambitioner om at fremme en mere bæredygtig madkultur ved at gøre det ansvarlige alternativ mere velsmagende. Den rejse er nu blevet endnu mere håndgribelig.”
M&A ligeledes en del af fremtidige planer
Opkøbet af Nordic Koji Co. er ingen enlig svale for Nocla, der med M&A-mand Andreas Foldager blandt stifterne har naturlige ambitioner i den arena.
”Fødevareindustrien oplever i disse år en massiv innovation hen mod mere bæredygtige løsninger, men mange startups oplever problemer med at nå den tilstrækkelige skala til for alvor at blive konkurrencedygtige mod de traditionelle alternativer. Nocla er efterhånden ved at have bygget et fundament, der gør os i stand til at gribe de kompetencer og produkter, der måske ellers ville være gået
uforløst – og det kan både gøre sig gældende i yderligere opkøb, men ligeledes strategiske partnerskaber,” siger Andreas Foldager.