• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosEmballageTop22. 03. 2018 | Peter Friis

Netto tester pant på plastposer på Fyn

Detailhandel og en grosEmballageTop22. 03. 2018 By Peter Friis

Plastsamarbejde mellem Netto, WWF Verdensnaturfonden og Dansk Supermarked Group skal sikre, at plast fra butikkerne ikke ender i naturen som affald.
Plast skal væk fra naturen, og det skal være slut med unødig plast. Derfor går Netto sammen med miljøorganisationen WWF Verdensnaturfonden for at finde nye løsninger på verdens plastikproblemer herhjemme og i udlandet. Sammen vil parterne søsætte en række initiativer, der bl.a. skal fjerne unødvendig plast i koncernens egne produkter og emballage, sikre at mest mulig plast genanvendes, ligesom parterne vil introducere nye og mere bæredygtige plastprodukter. Endelig vil Dansk Supermarked Group og WWF Verdensnaturfonden indsamle plast, der allerede er endt i naturen.
Pant på plastposer er første skridt i partnerskabet. Målsætningen er at nedbringe plastforurening og understøtte en udvikling, hvor al plast bliver genbrugt eller genanvendt.
– Plastemballage spiller en vigtig rolle for holdbarhed på fødevarer og i forhold til at begrænse madspild. Men plasten skal håndteres rigtigt og må ikke ende i naturen. Sammen med WWF vil vi udfase al engangsplastik i vores varer, genanvende al plast til varetransport og gøre emballagen på vores egne varemærker 100% genanvendelig, siger Per Bank, administrerende direktør i Dansk Supermarked Group, der med afsæt i partnerskabet med WWF lancerer en lang række tiltag, som understøtter den udvikling.

Første initiativ i langsigtet indsats
Hvert år produceres mere end 300 mio. tons plastik, og en faretruende stor del ender i naturen, hvor det langsomt skader planetens sårbare dyreliv. Det vil Dansk Supermarked Group og WWF Verdensnaturfonden ændre på.
– Naturen er ved at blive kvalt i plastik. Det skal vi have stoppet. Sammen med Dansk Supermarked Group kan vi nu både fjerne endnu mere plast fra naturen og samtidig sikre, at danskerne kan købe ind med god samvittighed. Hvis der er plast i Nettos, føtex’ eller Bilkas egne varer, vil den være bæredygtig og let at genanvende – samtidig vil stort set al unødvendig plast være væk fra hylderne i fremtiden. I dag er en god dag for naturen og verdens vilde dyreliv, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.
Som den første danske dagligvarekæde indfører Netto pant på plastikposer. Det skal modvirke det voksende problem med plastaffald i naturen og sikre, at poser ikke bare bruges én gang og smides væk. Panten skal sikre øget genbrug og bedre genanvendelse, når poserne bliver afleveret i Netto-butikkerne i stedet for at ende som eksempelvis skraldeposer, som mange indkøbsposer gør i dag.
– Når plast bliver anvendt og genbrugt korrekt i detailbranchen, er det et godt produkt, men plasten bliver et problem, hvis den ender som affald og mikroplast til skade for miljøet og dyrelivet. Det er vores klare og langsigtede mål, at intet af den plast, der anvendes i Netto, ender i naturen, siger Michael Løve, der er administrerende direktør i Netto International.
Han tilføjer, at Dansk Supermarked har en målsætning om, at al plast brugt til transport af vores varer vil blive genbrugt eller genanvendt inden 2020, at al emballage på egne varemærker skal være 100% genanvendeligt inden 2023 og at al engangsplastik udfases senest i løbet af 2021. Bevidst brug af mikroplast i egne varer skal løbende udfases.

Erfaringerne skal bruges globalt
Overskuddet fra pantordningen går til WWF Verdensnaturfondens arbejde med at fjerne plast fra naturen og begrænse plastforurening i Danmark og ude i verden.
Panten indføres i første omgang i samtlige Netto-butikker på Fyn fra 16. april, hvor alle specielt designede poser forsynes med pant. Muligt overskud fra pantordningen tilfalder WWF Verdensnaturfondens arbejde for at begrænse plastspild på verdensplan.
Hvis initiativet fungerer, forventes pantordningen udbredt til samtlige Nettos næsten 500 butikker i Danmark samt i udlandet, hvor Netto driver flere end 800 butikker fordelt over Sverige, Polen og Tyskland. De første erfaringer med pantordningen, som Netto dækker udgifterne til, skal hjælpe til at finde konkrete løsninger på verdens store udfordringer med plastforurening.
En ny undersøgelse fra Miljøministeriet viser, at de traditionelle plastikposer lige nu klarer sig bedre end f.eks. poser af papir eller biobaseret plast, når man ser på deres fulde påvirkning af miljøet fra produktion til endt forbrug. Nettos nye pantordning er mest bæredygtig, hvis kunderne genbruger posen flere gange inden den genanvendes, i stedet for bare at blive brændt af.

Fakta om pant på plastikposer
•Netto tester fra den 16. april pant på specialdesignede plastikposer. Det sker i alle de fynske Netto-butikker.
•I testperioden vil kunderne betale en pant på 50 øre for hver købt pose.
•Poserne kan returneres til kasseassistenten, hvorefter man får 1 kr. retur. Forskellen betales af Netto.
•Poser, der bliver afleveret, vil blive indsamlet og afleveret til genanvendelse.
•Vælger man ikke at pante posen, vil pantoverskuddet gå fra Netto til WWF Verdensnaturfonden, som Dansk Supermarked Group og Netto samarbejder med gennem et fælles partnerskab om plast.
•Netto ser den nye pantordning som en investering, hvor udgifterne går til et godt formål – nemlig at mindske plastforurening.
•Overskydende pant fra samarbejdet vil blandt andet blive brugt til at fjerne plastik fra naturen i Danmark og udlandet samt at sætte mere fokus på at finde nye bæredygtige plastløsninger herhjemme.

 

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Emballage, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Grisene strømmer til Danish Crown

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug21. 08. 2025

Kombinationen af en målrettet indsats og en konkurrencedygtig afregning har nu sikret Danish Crown over én million ekstra grise det kommende år. Derfor opretter koncernen nu reelt en venteliste og lukker for nye aftaler om blandt andet væksttillæg. Det er under et halvt år siden, at Danish

Ny koffeinfri kaffe fra Lavazza

Drikkevarer21. 08. 2025

Produkter fri for udvalgte ingredienser vinder frem og præger danskernes forbrugsvaner. Flere og flere vælger alkoholfrie løsninger, og positive tendenser ses også inden for koffeinfri kaffe. Stadig flere vælger koffeinfri alternativer, men det betyder ikke, at de behøver at gå på kompromis med

Med nyt charter udstikker Organic Summit vejen mod 25 pct. økologi i 2030

AktueltFødevareproduktionLandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed21. 08. 2025

Ved afslutningsdebatten på Organic Summit fik finansminister Nicolai Wammen overrakt det charter, som deltagerne på Organic Summit i løbet af de sidste to dage har tilsluttet sig. Charteret udstikker vejen mod 25 pct. økologi i EU i 2030. Et nyt europæisk charter har taget form på Organic

Brønnum inviterer til åbningsfest i Aarhus

AktueltFoodservice21. 08. 2025

Oluf Brønnum & Co. A/S har eksisteret i 150 år. Altid med Herlev som base, men nu slår de også dørene op til ny lokation og showroom i Aarhus. Derfor inviterer virksomheden til åbningsfest d. 12. september. "Vi har eksisteret i 150 år, og selvom vores base altid har været i Herlev, har vi

Smag på succesen: Hoteller bruger mad og forkælelse til at skille sig ud

FoodserviceTop21. 08. 2025

En ny rapport fra en af verdens allerstørste ejendomsmæglervirksomheder JLL viser, hvordan internationale hoteller opnår markant højere belægning og indtjening ved at integrere restauranter med kendte kokke og prisvindende køkkener. Samme tendens gør sig også gældende for hotelbranchen i

Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt

Detailhandel og en grosFoodserviceFrugt og grønt19. 08. 2025

Nyt initiativ fra Dagrofa skal løfte andelen af dansk frugt og grønt med 10 pct. inden 2030. Med initiativet ”Styrk Rødderne” tager Dagrofa kampen op for at sikre flere danske varer på frugt og grønt hylderne. Det er en udløber af Dagrofas strategi Gro’27 - vækst på vores måde at initiativet nu

McDonald’s og Danish Crown sikrer nye danske arbejdspladser

FoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ19. 08. 2025

Et nyt samarbejde mellem McDonald's i Norden og Danish Crown kommer til at skabe op mod 100 nye arbejdspladser i Vejen Kommune frem mod sommeren 2026. Danish Crown er allerede begyndt at indrette en spritny produktion i Vejen. Over 5.000 kvadratmeter skal udstyres til at producere burgerbøffer

Mere grønt på gaflen: Den Nationale Grøntuge skal inspirere og vende ærgerlig udvikling

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 08. 2025

Halvdelen af danskerne undlader at spise grøntsager på daglig basis, og de fleste kender ikke de officielle anbefalinger. Den Nationale Grøntuge, der løber af stablen fra i dag, har til formål at vende udviklingen og gøre danskerne klogere på grøntsagernes kvalitet og mangfoldighed. I går

Madland åbner Madsystemskole, der vil styrke unge i systemforandring fra jord til bord

AktueltForskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 08. 2025

Madland, det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab, går nu i luften med Madland Madsystemskole. Skolen er for unge og andre nysgerrige i København og Aarhus og løfter madsystemiske emner som EUs landbrugspolitik, global retfærdighed, regenerativt hav, fællesskab og engagement og socialøkonomi.

Millionindsprøjtning på vej til dansk mad- og gastronomiturisme

FoodservicePolitik og eksportTop19. 08. 2025

Lokale råvarer, store madoplevelser med stærke fortællinger og gastronomi i verdensklasse tiltrækker hvert år mange danske og udenlandske turister til hele landet. Den styrkeposition vil regeringen nu understøtte med over 40 millioner kroner; et imitativ, som flere parter hilser velkommen. De

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch præsenterer verdens største tørtløbende og luftkølede vakuumpumpe: COBRA NC 2500 C

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Grisene strømmer til Danish Crown

    21.08.2025

  • Ny koffeinfri kaffe fra Lavazza

    21.08.2025

  • Med nyt charter udstikker Organic Summit vejen mod 25 pct. økologi i 2030

    21.08.2025

  • Brønnum inviterer til åbningsfest i Aarhus

    21.08.2025

  • Smag på succesen: Hoteller bruger mad og forkælelse til at skille sig ud

    21.08.2025

  • Dagrofa går på barrikaderne for dansk frugt og grønt

    19.08.2025

  • McDonald’s og Danish Crown sikrer nye danske arbejdspladser

    19.08.2025

  • Mere grønt på gaflen: Den Nationale Grøntuge skal inspirere og vende ærgerlig udvikling

    19.08.2025

  • Madland åbner Madsystemskole, der vil styrke unge i systemforandring fra jord til bord

    19.08.2025

  • Millionindsprøjtning på vej til dansk mad- og gastronomiturisme

    19.08.2025

  • Fødevarevirksomheder i chok: Producentansvar for emballage bliver meget dyrere end forventet

    14.08.2025

  • Organic Summit samler fødevareaktører fra hele Europa i Danmark

    14.08.2025

  • Clever går til kamp mod motorvejsjunk: Åbner caféer i Odense og Kolding

    14.08.2025

  • Nyt danmarkskort skal gøre det nemt at finde vej til de økologiske spisesteder

    14.08.2025

  • Ny analyse dokumenterer klimaaftrykket for dansk frugt og grønt

    14.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik