42 procent af de fødevarer der sælges på Coops online platform er økologisk, lyder det var detailkæden. Tilsvarende er blot 15 procent af fødevarerne, der sælges i de fysiske butikker økologiske.

En ny opgørelse fra Coop.dk MAD over salget i 2020, viser, at 42 procent af alle de solgte fødevarer her var økologiske.
– Der er tre væsentlige grunde til, at så stor en del af vores varer er økologiske, siger kommerciel direktør i Coop.dk MAD, Lars Rasmussen.
– 1. Priserne er meget konkurrencedygtige. Seneste pristjek gennemført af Tænk, marts 2021, viser således at Coop.dk MAD’s priser er faldet med 13 procent og klart er det billigste online supermarked på økologi.
2. Udvalget er meget stort. Hos os har kunderne op til 10 gange så mange økologiske varer at vælge i mellem i forhold til en discountbutik.
3. Vores kunder bor i høj grad i områder, hvor man er særligt interesseret i økologi, siger Lars Rasmussen.
I 2020 mere end fordoblede Coop.dk MAD den samlede omsætning. I januar i år satte stigningen rekord igen med et salg som var 400 procent højere end i januar 2020.
Danmark er det land i verden, hvor økologisalget udgør den højeste andel af fødevareforbruget, nemlig ca. 15 procent. Coops CSR-chef Thomas Roland kalder tallene for økologi-andelen meget bemærkelsesværdige:
– I vores fysiske butikker i områder med det højeste økologiforbrug – indre København, Århus midtby – har vi en andel omkring 30 procent. Så at opnå over 40 procent andel på landsplan, det er aldrig set før, siger Thomas Roland.