• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarer04. 08. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Mulighederne for international øl bobler under overfladen

AktueltDrikkevarer04. 08. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Den globale ølbranche har de seneste mange år kæmpet mod en forventet nedgang i salget af øl, og dommedagsprofetien blev opfyldt fra en noget uventet kant, da corona viste sit grimme ansigt i 2020. Men der er muligheder for at skabe endnu et opsving i branchen.

Det globale marked for øl var på hele 195 milliarder liter i 2021, hvilket dog stadig er fem milliarder liter under niveauet før corona, og stigende råvarepriser, stigende leveomkostninger, konkurrence fra ready-to-drink drikkevarer og et generelt stigende fokus på at spise og drikke sundere, udgør dog en række forhindringer for en produktkategori, der altså stadig er i genrejsningsfasen efter pandemien.

Men der er også gunstige faktorer i spil, fortæller Anna Ward, seniorkonsulent for drikkevarer hos Euromonitor:

– Den digitale udvikling gør det nemmere – og mere vigtigt – end nogensinde før, for brands at sælge og tale direkte til forbrugerne. Ølmærker er på forkant med trenden med alkoholfri/lav alkohol øl (NoLo), der åbner døren til nye salgskanaler, hvor den gradvise stigning af funktionelle ingredienser (læs mere om funktionelle ingredienser her) illustrerer et vigtigt næste skridt.

I Danmark nåede vi en produktion på hele 383 millioner liter øl i 2021, hvilket faktisk er over niveauet fra 2019 som var på 377 millioner liter. Til gengæld er værdien af øllet faldet fra 2284 millioner euro i 2019 til 2155 millioner euro i 2021. Det viser tal fra Euromonitor.

Produktionen og værdien af alkoholfri og lav alkohol øl holder sig dog ikke tilbage, hverken internationalt eller nationalt.

Der blev i 2021 brygget 6,2 milliarder liter NoLo mod 5,9 i 2019, med en værdi svarende til henholdsvis 19,7 milliarder euro i 2021 og 18,8 i 2019.

I Danmark blev der brygget 10,4 millioner liter NoLo i 2021 mod 7,9 i 2019. Det er mere end en fordobling i forhold til 2016, hvor der blot blev brygget 4,7 millioner liter. Værdien af NoLo er også stigende, hvor produktkategorien i 2021 havde en værdi af 44,7 millioner euro, 38 i 2019 og 22,4 i 2016.

– Historisk set er øl blevet betragtet som en billig vej til nydelse i tider med økonomiske omvæltninger. Begrænsede forskelle mellem prisplatforme betyder, at den overordnede premiumiseringstrend inden for global øl ikke bør forstyrres alvorligt af det nuværende inflationære miljø. Mens balancen mellem on-trade og off-trade kan se større tilpasning, i det mindste på kort sigt. Forbrugerne vendte entusiastisk tilbage til barer, pubber og restauranter ved genåbningen; ønsket om socialt samvær udenfor hjemmet er på mange måder stærkere end nogensinde. Men alligevel betyder den nuværende økonomiske situation at vi ser et skiftet mod hjemmeforbrug, hvor nogle forbrugere kun besøger butikken for de gode tilbud eller begivenheder, som er svære at eftergøre derhjemme, siger Anna Ward.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Brugsen-butik

De første 11 Brugsen-butikker åbner med nyt koncept

AktueltDetailhandel og en gros21. 09. 2023

Fredag den 22. september kl. 08.00 åbner de tre første Brugsen-butikker med nyt koncept i København og Nordsjælland. De tre butikker er de første i rækken af 11 Irma-butikker, der genåbner som Brugsen i København og Nordsjælland. Det nye Brugsen-koncept tager udgangspunkt i Brugsens arv -

Vinder kantineprisen 2023

Advokat-kantine er Danmarks bedste

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed21. 09. 2023

Advokater og personale i Gorrissen Federspiel kan glæde sig over virkelig god mad. Kantinen i det Københavnske advokatfirma blev i går kåret som vinder af Kantineprisen 2023. Prisen blev uddelt på Fødevaredagen, hvor en glad køkkenchef modtog prisen. Kantineprisen uddeles hvert år til landets

Hvem skal vinde prisen som Verdens Bedste Indkøber 2023?

Detailhandel og en grosFoodservice21. 09. 2023

Det batter for kloden, hvis virksomheder og offentlige organisationer indkøber mere bæredygtigt. Både på den grønne og sociale bundlinje. Derfor skal vi hylde de bedste indkøbere – og du kan bidrage ved at indstille en virksomhed, institution eller organisation til prisen Verdens Bedste

Tubog Sunsæt

På trods af rekordvåd juli: Ny sommer-pilsner var en succes

Drikkevarer21. 09. 2023

For første gang i 10 år sendte Tuborg en ny sommer-øl på gaden. Henover sommeren har Tuborg Sunsæt været en stor succes. Den taget markedsandele i volumen og drevet vækst for salget af Tuborg. Sommeren er forbi, og Tuborg gør status på sommerens særlancering, der på trods af en våd juli, viste

Skuffelse over EU-domstolens afgørelse i pantsag

AktueltDrikkevarerEmballagePolitik og eksport21. 09. 2023

Afgørelsen fra EU-Domstolen om manglende pant på tyske dåser går desværre ikke Dansk Erhverv og Danmarks Naturfredningsforenings vej. Parterne vil nu nærlæse dommen og overveje andre muligheder for løse det konkurrence- og miljøproblem, som den manglende tyske pant udgør. I sagaen om den

Produkter fra Tasteful Foods

Conveniencedirektør: Volume er afgørende for grøn logistik

EmballageØkologi og bæredygtighed21. 09. 2023

En ny klimarapport giver den danske conveniencevirksomhed Tasteful Foods et uundværligt værktøj til at mindske deres aftryk, mens deres forretning vokser. Volumen giver os mulighed for at gøre en stor forskel i hele værdikæden, siger direktøren. Det tynde stykke pap på lasagnepakken ser måske

Nyt madspildsinitiativ: ”Hver bid tæller”

Råvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed21. 09. 2023

Et nyt samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go skal engagere børnefamilier i madspildskampen og give dem værktøjer til at reducere madspild på en nem og velsmagende måde. En rundspørge blandt Too Good To Gos brugere viser nemlig, at 70 pct. af de adspurgte er interesserede i at minimere madspild og

Salling Group modtager særpris ved Sustainability Awards 2023

Detailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed19. 09. 2023

Ved Dansk Erhverv og EY’s Sustainability Awards 2023 modtog Salling Group særprisen for Long Term Value Creation for sine vedholdende indsatser inden for klima, bæredygtighed og inkluderende virksomhedskultur. ”Årets vinder har et stærkt og dybt forankret fokus på at løfte et socialt ansvar i

Asger Rothenborg

Ny salgs- og marketingdirektør i Dagrofa Foodservice

Foodservice19. 09. 2023

Asger Rothenborg tiltræder den 1. november som ny salgs- og marketingdirektør i Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Han har tidligere blandt andet været managing director hos Nespresso Professionel. Den 1. november starter Asger

Niels Fuglsang

S-profil efter Åbent Landbrug: Dyrevelfærden halter voldsomt!

Kød, fisk og fjerkræLandbrugPolitik og eksport19. 09. 2023

Medlem af Europa-Parlamentet, Niels Fuglsang (S), besøgte i weekenden sammen med dyreværnsorganisationen Anima arrangementet Åbent Landbrug, hvor udvalgte gårde åbner dørene for offentligheden. Fuglsang ville ved selvsyn konstatere, om landbruget nu også er åbent og virkeligt vover at vise alle

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Spar på energiforbruget, når du varmebehandler dine medier

  • Beckhoff Automation ApS

    En pålidelig og fleksibel tilgang til præcise, meget dynamiske bevægelser med EtherCAT

  • Kastberg Is ApS

    Bos Food GmbH forhandler Kastbergs Gourmet-Is

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice: Lad dig inspirere på Casual Dining 2023

  • Kastberg Is ApS

    Is til desserten i årets nytårsmenu

  • DENIOS ApS

    NYHED: Spar plads i din opbevaring med én ændring

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Kender du en potentiel deltager til kokkekonkurrencen BMW MASTERS Talent?

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på EMO 2023

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch demonstrer den nyeste teknologi indenfor Analytics og R&D på LabDays 2023

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på Husum Wind

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • De første 11 Brugsen-butikker åbner med nyt koncept

    21.09.2023

  • Advokat-kantine er Danmarks bedste

    21.09.2023

  • Hvem skal vinde prisen som Verdens Bedste Indkøber 2023?

    21.09.2023

  • På trods af rekordvåd juli: Ny sommer-pilsner var en succes

    21.09.2023

  • Nyt madspildsinitiativ: ”Hver bid tæller”

    21.09.2023

  • Conveniencedirektør: Volume er afgørende for grøn logistik

    21.09.2023

  • Skuffelse over EU-domstolens afgørelse i pantsag

    21.09.2023

  • Salling Group modtager særpris ved Sustainability Awards 2023

    19.09.2023

  • Ny salgs- og marketingdirektør i Dagrofa Foodservice

    19.09.2023

  • S-profil efter Åbent Landbrug: Dyrevelfærden halter voldsomt!

    19.09.2023

  • MSC: Akut behov for internationalt samarbejde for at beskytte vores have

    19.09.2023

  • På tur til Bruxelles: Fødevareministeren søger mere enkle regler for landmænd, fiskere og fødevarevirksomheder

    19.09.2023

  • LabDay Aarhus 2023 var et stort trækplaster

    19.09.2023

  • Lader du låget sidde på mælkekartonen?

    19.09.2023

  • Danskerne mangler viden om malkekøer

    14.09.2023

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik