• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

AktueltFoodservice24. 11. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Meyers guldfugl vender tilbage til kantinebranchen

AktueltFoodservice24. 11. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Merete Holst fik tilnavnene ”kantinedronning” og ”guldfugl”, da hun over ti år firedoblede Meyers kantineforretning, som talte 80 kantiner, inden hun forlod sit værk for at forfølge nye mål. Nu vender hun tilbage med sit personlige bud på fremtidens kantine: The Lunchroom. Her vil hun reducere virksomhedens kantinebudget med 50% – denne gang på CO2-aftrykket – og bidrage positivt til omverdenen, mens medarbejderne nyder frokostpausen, lige så meget som de altid har gjort, og gerne mere.

Kantineerfaringen i The Lunchroom kommer fra Merete Holsts 10 år som administrerende direktør og partner med Claus Meyer i Meyers Kantiner samt 6 år som salgs- og produktudviklingschef i Fazer. Meyers og Løgismose blev i 2015 solgt til en kapitalfond, og hun valgte at stoppe i 2017 for at indfri nye drømme.


Tre år er der gået, siden Merete Holst i rollen som CEO og partner i Meyers Kantiner sidst havde ansvaret for danske topvirksomheders frokost. Siden da er kravene til kantineudbydere ikke blevet mindre. Flere danske virksomheder stiller krav til underleverandører om at bidrage positivt til grøn omstilling og FN’s verdensmål, mens det offentlige fx strammer anbefalingerne til mængden af kød i kantinefrokosten. Når Merete Holst nu vender tilbage til kantinebranchen, går missionen dog langt længere end blot at erstatte kød med kødløse dage:

– Smagen og madglæden er og vil altid være kompasset i The Lunchroom og mine andre virksomheder, for mad er kun bæredygtigt, hvis det bliver spist. Bragende velsmag er afgørende, hvis en kantineleverandør som The Lunchroom skal lykkes med at dreje de hundredetusindevis af måltider, der hver dag indtages i virksomhederne, i den rigtige retning. Måltiderne til mange er der, hvor vi beviseligt kan gøre en forskel, og det forpligter. Derfor er mit bud på fremtidens kantineforretning en frokost, der bygger bro mellem velsmag og verdensmål. Det betyder mere grønt, mindre kød, gennemtænkte råvarevalg og inspirerende smagsoplevelser, så folk rent faktisk har appetit på at spise socialt, økonomisk og klimamæssigt ansvarligt dag ud og dag ind, forklarer Merete Holst.

Vil gøre en forskel med måltider til mange
Kantinebranchen er ligesom mange andre brancher presset af pandemien, og markedet ser noget anderledes ud i 2020, end da Merete Holst forlod det for et par år siden. Mange medarbejdere arbejder for tiden hjemmefra, og en del virksomheder har omlagt eller lukket deres kantine midlertidigt. Og en anden – måske mere overraskende udvikling – siden Covid 19 ramte i marts, er, at restauranter og detailhandel i år melder om markante stigninger i danskernes kødforbrug.

– Klimaet kan ikke vente på vaccinen eller noget andet for den sags skyld. Temperaturen stiger, indlandsisen smelter, verdenshavene dør, og uligheden stiger. Og mens det er de rige landes udvikling og vækst, som har ført til store CO2-udledninger, så rammer konsekvenserne de mest sårbare nationer først og hårdest. Så vi må handle nu. The Lunchroom er vores ydmyge bidrag til ansvarlige, velsmagende frokostmåltider til virksomheder, der ligesom os tror på, at vores daglige valg gør en forskel, forklarer Merete og understreger, at The Lunchroom aldrig må blive en kopi af noget, hun har lavet før:

– Der er selvfølgelig fundamentale ting, som jeg i mit 10-årige virke som adm. dir. og partner satte retningen for i Meyers, og som jeg fortsat er tro mod. Men med The Lunchroom har jeg bygget på og bygget til. Blandt andet vil vi reducere virksomheders kantinebudget med op til 50% på CO2-forbruget. Det kan vi nå ved bl.a. at gøre op med den store buffet og vælge vores kød, råvarer og sammensætningen af dem med stor selektivitet og kreativitet. Vi vil indgå partnerskaber med leverandører, der ligesom os ønsker at bidrage positivt til verdensmålene, hvor vi har valgt de 8 ud, som vi mener, at vi kan bidrage bedst muligt til. Og så udarbejder vi ved årets slutning en bæredygtighedsrapport, hvor mål og realiteter sættes overfor hinanden.

Solstrålehistorier midt i rædsels år  
Merete Holst og resten af holdet bag The Lunchroom kender alt til at agere i et presset marked, da hun og partneren Dorte Juhl Østergaard siden Meretes afgang fra Meyers Kantiner har drevet restauranterne RADIO, Studio, Almanak og Mission. Restauranternes dygtige kokke vil derfor også bidrage med produktudvikling og inspiration til The Lunchrooms kantinemad i restaurantkvalitet. Og selvom 2020 har været et decideret rædsels år for restaurationsbranchen, er der ifølge Merete Holst også solstrålehistorier imellem.

– Hvis der er én ting, pandemien har vist os, så er det danskernes vilje til at stå sammen og prøve noget nyt i en større sags tjeneste. For nyligt åbnede vi på The Standard en vegetarisk pop up-restaurant, Mission Green, for at fremvise det bedste og mest velsmagende, som et bæredygtigt verdenskøkken kan fremvise. Midt i en coronatid og mod alle odds har vi haft fulde huse siden første dag, siger Merete Holst og slutter:

– Jeg har lært meget af at drive restauranter de seneste år, men jeg har længe haft lyst til at komme tilbage til kantinebranchen. Samtidig skal det ikke være nogen hemmelighed, at jeg har haft en del overvejelser om gå ind på markedet igen, da jeg fortsat er aktionær i Løgismose Meyers, og selvsagt kun ønsker det bedste her. Jeg har kun ville gå ind i kantinebranchen, hvis og når jeg har følt mig overbevist om, at jeg kan bidrage med noget mere end det, som allerede findes. Det tidspunkt er nu, og jeg glæder mig helt vildt til at komme rigtigt i gang i 2021.

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice

 

Seneste nyt fra redaktionen

Danskproduceret charcuteri i europæisk topklasse

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceKød, fisk og fjerkræ22. 01. 2021

Hvorfor tage til Spanien eller Italien for at hente charcuterivarer, hvis vi kan producere det lige så godt eller bedre i Danmark med dansk arbejdskraft og kortere transportafstande? Det spørgsmål stillede to ildsjæle sig for omkring 10 år siden og det blev startskuddet til udviklingen af en serie

Danske corona-opfindelser – nu med ost

AktueltForskning og uddannelseMejeriMiljø og sundhed21. 01. 2021

I løbet af de månedlange Corona-nedlukninger har [opfind.nu] Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut set en markant stigning af henvendelser fra opfindsomme borgere. Opfindelserne har været så gode, at det har ført til en fordobling af aftaler om nye opfindelser, som sættes i produktion i

Danskerne køber meget mere bæredygtig fisk og skaldyr

Kød, fisk og fjerkræØkologi og bæredygtighed21. 01. 2021

I december var hele 85 procent af alle solgte fisk og skaldyr i REMA 1000 fanget bæredygtigt eller opdrættet ansvarligt. Det er en milepæl. REMA 1000 kunne ved årsskiftet fejre en stor sejr: Discountkædens målsætning om, at 75 procent af omsætningen på fisk og skaldyr skulle være MSC- eller

Dansk convenience-succes står bag nyt kødfrit koncept

Detailhandel og en grosFrugt og grønt21. 01. 2021

Den plantebaserede bevægelse vokser fortsat i Danmark, og nu går den succesfulde danske conveniencevirksomhed Tasteful Foods ind på det kødfrie marked. De lancerer GRÖNT – en ny serie af plantebaserede frostretter, der skal gøre det nemmere at spise mindre kød i hverdagen. COOP Danmark og Rema1000 i

Kantine drager nytte af samarbejde med studerende

FoodserviceForskning og uddannelseTop20. 01. 2021

På uddannelsen Ernæring og Sundhed på Professionshøjskolen Absalon har de studerende et fag målrettet mad og mennesker. Her indgår de professionelle måltider som et væsentligt element, hvor de studerende lærer at forholde sig til produktion af mad i storskala fra idé, til maden er spist Af Hanne

Trods corona havde køkkenerne travlt til jul og nytår

AktueltFoodservice20. 01. 2021

10 tons kartofler, 4.000 liter skaldyrsbisque og 30.000 ølandsboller. Med små men talrige bestillinger skabte Corona-restriktionerne travlhed i køkkenerne hos Meyers. For catering-benet af Meyers var 2020 på alle måder et svært år at forudsige. Pludselige skift i restriktioner og

Pernille Bang-Löwgren ny direktør hos Schulstad

Brød og kager20. 01. 2021

1. februar 2021 tiltræder den nuværende salgsdirektør, Pernille Bang-Löwgren (43), som ny administrerende direktør for Danmarks største bageri, Schulstad, når Allan Christiansen (62) stopper i stillingen efter næsten ni år på posten. Om organisationsændringen siger bestyrelsesformand i Lantmännen

Ny kartoffel med betragteligt færre kulhydrater

Detailhandel og en grosFødevareproduktion20. 01. 2021

MyCo Mind fra Give har udviklet en kartoffel, de kalder Power Potato, der efter sigende skulle indeholde 35 - 45 procent færre kalorier og kulhydrater end en almindelig spisekartoffel. Projektet er lykkedes ved at benytte en speciel dyrkningsmetode med blandt andet mindre gødningstilførsel, og

Leveringer af brød halveres

Brød og kagerDetailhandel og en gros19. 01. 2021

Et samarbejde mellem Rema 1000 og Schulstad betyder, at leveringer af brød til kædens butikker halveres, hvilket svarer til, at lastbilerne skal køre to millioner kilometer færre i løbet af et år. I 2018 indledte REMA 1000s distributionsselskab Reitan Distribution og Schulstad Logistik et

Efterspørgslen på fastelavnsboller er eksploderet

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en gros19. 01. 2021

66 procent af de danske bagermestre oplever et stigende salg af fastelavnsbollen i år. Nogle har endda fordoblet salget i forhold til sidste år. Vinteren 2021 står i fastelavnsbollens tegn. I hvert fald, hvis du spørger de danske bagermestre. Selv her små fire uger før fastelavn langes der

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Test dig selv: Hvor skarp er du på lithium-ion-batterier?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Produktion af forruder optimeret gennem centralisering

  • DENIOS ApS

    Sniger der sig snavs ned til dine medier, uden du ser det?

  • DENIOS ApS

    Overstå snetjansen hurtigere, end du kan støvsuge gufskålen

  • DENIOS ApS

    Vil du have plads til mere uden at bygge til?

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Brug din kaffemaskine uden at røre ved den

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff scorer hattrick

  • DENIOS ApS

    Sådan ”salter” du – helt uden salt

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuum pakning af fødevare

  • DENIOS ApS

    Har du fået dig en dunk hen over julen?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskproduceret charcuteri i europæisk topklasse

    22.01.2021

  • Danske corona-opfindelser – nu med ost

    21.01.2021

  • Danskerne køber meget mere bæredygtig fisk og skaldyr

    21.01.2021

  • Dansk convenience-succes står bag nyt kødfrit koncept

    21.01.2021

  • Kantine drager nytte af samarbejde med studerende

    20.01.2021

  • Trods corona havde køkkenerne travlt til jul og nytår

    20.01.2021

  • Pernille Bang-Löwgren ny direktør hos Schulstad

    20.01.2021

  • Ny kartoffel med betragteligt færre kulhydrater

    20.01.2021

  • Leveringer af brød halveres

    19.01.2021

  • Efterspørgslen på fastelavnsboller er eksploderet

    19.01.2021

  • Lagkagehuset ruller lykkeposer ud i hele landet

    19.01.2021

  • Fremtidens landmænd vil have økologi og konventionel drift i parløb

    19.01.2021

  • Første veganske produkt hos McDonald’s

    18.01.2021

  • Dansk kulturinstitution fylder 100

    18.01.2021

  • Mådehold er moderne – selv i december

    18.01.2021

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Nødvendige
Altid slået til

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ikke nødvendige

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.