• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 09. 2024 | Mikkel Bækgaard

Meyers gør status på bæredygtighedsarbejde: Hæver økologiprocent til 55 pct. og indkøber 72 tons bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 09. 2024 By Mikkel Bækgaard

I 2021 lancerede Meyers en bæredygtighedsstrategi med klare mål indenfor en række områder fra klima til lokale råvarer og social bæredygtighed. Nu gør madvirksomheden status med en række markante resultater, der på fem år tæller en opjustering af økologiprocenten til 55 pct. og øget indkøb af bælgfrugter til 72 tons på ét år.

I flere kantiner er buffetten overvejende grøn, og dagens ret er grøntsagsbaseret med kødet er et tilvalg – en ændring, der har sænket forbruget af kød væsentligt. Foto: Stine Christiansen

I mere end 25 år har Meyers arbejdet for at forbedre den danske madkultur gennem fokus på økologi, lokale råvarer og bedre dyrevelfærd, og for tre år siden blev dette samlet i én strategi:

“Vi besluttede os for at kortlægge vores bæredygtighedsarbejde for at se, om vi var på rette vej med vores indsatser indenfor klima- og miljøaftryk. Og takket være samarbejdet med vores ambitiøse kunder og dygtige kolleger kan vi nu dele de foreløbige resultater,” fortæller CEO i Meyers, Jesper Lykke Wacherhausen. 

Strategien blev udformet med målsætninger indenfor fem hovedområder: Klima, biodiversitet, økologi og dyrevelfærd, stedsans og “et længere bord”, hvoraf de sidste to områder beskæftiger sig med henholdsvis lokale råvarer og social bæredygtighed. For at sikre korrekte mål og datametoder indgik Meyers desuden et samarbejde med eksperter i livscyklusvurdering fra 2.-0 LCA consultants og Rambøll.

Økologi som del af værdigrundlag

Nu, i sensommeren 2024, udgiver Meyers en rapport med en foreløbig status, hvoraf særligt resultaterne indenfor klima og økologi står ud for Jesper Lykke Wacherhausen:

“Jeg enormt stolt over, hvordan vi både har opnået en CO2-reduktion for råvarer på 31 pct. og en økologiprocent på tværs af alle vores forretningsområder på 55 pct.. Økologi har altid været en del af Meyers’ værdigrundlag, og i dag er vi endnu mere bevidste om økologiens rolle i at bevare og genoprette biodiversitet”, fortæller Jesper Lykke Wacherhausen og uddyber: 

“I en tid med svingende råvarepriser er jeg imponeret over, hvordan mine kolleger fortsat har formået at prioritere økologien, så vi tager det ansvar, vi skal. For når vi dagligt serverer mere end 30.000 måltider i vores kantiner og som leveret frokost, så batter det virkelig noget for både sundhed og natur, når de økologiske råvarer fylder så meget på tallerkenen”. 

72 tons bælgfrugter på ét år 

Et af tiltagene for at sikre CO2-reduktionen har været at ændre måden at lave mad på:

“Før blev måltiderne typisk udtænkt med kød som udgangspunkt, men nu udtænkes de fleste retter med udgangspunkt i grøntsager og grønne proteiner såsom bælgfrugter og tempeh. Dermed er dagens varme ret i flere af vores kantiner nu grøntsagsbaseret, og kødet er et tilvalg”, fortæller Jesper Lykke Wacherhausen. 

Som del af arbejdet for at bruge mindre kød og flere grønne proteiner har Meyers iværksat en række initiativer for at få flere til at opleve glæden ved danske ærter, linser og bønner. Det har blandt andet resulteret i, at det samlede indkøb af bælgfrugter er steget fra 45 tons til 72 tons fra 2018-2023. Som del af dette fokus har Meyers desuden satset markant på at indkøbe flere danske og nordiske bælgfrugter og har således opjusteret indkøbet af de nordiske bælgfrugter med mere end 2000 pct. fra 68 kg i 2018 til 16 tons i 2023.  

Skræddersyede løsninger til grønnere måltider

I arbejdet med at implementere bæredygtighedsinitiativer både internt og i samarbejdet med kunder, erkender Jesper Lykke Wacherhausen, at Meyers kun har kunne nå i mål ved at tilpasse indsatsen til de respektive områder og samarbejdspartnere:

”Vi har en bred portefølje af kunder, der er forskellige steder i deres arbejde med bæredygtighed: Nogle er optagede af råvarer, mens andre går mere op i den socio-økonomiske agenda. For os er det afgørende at kunne skræddersy løsninger, hvor vi hjælper kunderne med deres mål indenfor mad og måltider lige meget hvor de er – for der er lige så mange nuancer og niveauer at arbejde med bæredygtighed på, som der er virksomheder”. 

Samtidig understreger Meyers’ CEO, at både kokke og gæster har spillet en vigtig rolle i både tilblivelsen og modtagelsen af den nye måde at lave mad på:

”Vi skylder vores kolleger i køkkenerne og vores gæster en stor tak, for det er deres værtskab og nysgerrighed, der gør, at vi kan lykkes med så store forandringer. Og det kræver fortsat fokus, blandt andet på gastronomisk efteruddannelse, når vi skal nå næste målsætning om 50 pct. reduktion i 2030”, siger Jesper Lykke Wacherhausen.

Genoprettelse af biodiversitet som næste skridt

Arbejdet med bælgfrugter og grønnere måltider er både en del af Meyers’ indsats for at reducere CO2, men også for at genoprette biodiversitet:

“Vi ved, at den største og mest afgørende faktor i forhold til genetablering af biodiversitet er reduktion af arealanvendelse til produktion af mad, og det kan eksempelvis opnås ved at indkøbe flere bælgfrugter og mindre kød”, fortæller Jesper Lykke Wacherhausen og slutter:

“Samtidig er det afgørende at have de rette målemetoder til at holde overblik over så komplekse områder og indsatser, og derfor vi gang med at implementere en metode i indkøbssystemerne, så arealanvendelsen fra råvarerne kan måles. Det bliver det næste store skridt i vores bæredygtighedsarbejde og en indsats, jeg ser meget frem til at følge”.

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

DrikkevarerFoodservice13. 05. 2025

I maj måned siger Hallernes Smørrebrød farvel til Coca Cola og byder i stedet velkommen til BRØL Kola Kola – en danskproduceret, økologisk og cirkulær cola, som matcher både smag og værdier bag Hallernes Smørrebrød. BRØL Kola Kola er brygget lokalt på genanvendte kaffekirsebær, der er et biprodukt

Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

Detailhandel og en grosMejeri13. 05. 2025

I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende - og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen. Landbrug & Fødevarer

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 05. 2025

Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve

Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug13. 05. 2025

Hvordan taler vi om kvæg, bæredygtighed og ernæring på en måde, der giver mening både for dem, der passer dyrene, og dem, der laver maden til tusindvis af danskere hver dag? Det spørgsmål undersøger en ny webinar-serie for madprofessionelle.   Oksekød og mejeri står ofte for

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

EmballageFoodserviceFødevaresikkerhedMiljø og sundhedTop13. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik