• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

MarkedsføringMejeri09. 12. 2021 | Helle Friemann Nielsen

Mejerier har solid vækst i e-handel med ost

MarkedsføringMejeri09. 12. 2021 By Helle Friemann Nielsen

Danskerne køber tøj, sko og måltidskasser i stor stil over nettet – og stadig flere får nu også ost leveret til døren.
Det mærker man hos landets ostehandlere og flere mejeriers ostebutikker.

Blandt dem er Arla Unika, hvor 30 pct. af det samlede salg fra selskabets tre butikker i 2020 fandt sted i forretningens webshop mod 12 pct. året før.
-Vores nethandel er inde i en vild udvikling. Vi har rigtig travlt og er vokset ud af de lokaler, hvor vores websalg begyndte fra nul i 2016, siger Mette Aaskov Lassen, E Commerce Manager for Arla Unika.
Indtil august i år havde netbutikken hjemme i et baglokale i Unikas butik i Klostergade i Aarhus, hvor webordrerne blev håndteret, når der ikke var travlt. Nu foregår pakningen af oste, garniturer og andre delikatesser bestilt over nettet i et nyindrettet lagerrum i Arlas hovedkvarter i Viby – og på en Arla-afdeling i Falköping i Sverige. Begge steder varetages opgaverne af to nyansatte medarbejdere på fuld tid, som udelukkende beskæftiger sig med Unikas nethandel.
I månederne efter lukningen af samfundet i marts 2020 firedoblede Arla Unika sin online-handel. Fremgangen opvejede nogenlunde et vigende salg i de fysiske butikker i Stockholm, København og Aarhus. Efter genåbningen har man holdt de gode salgstal i webshoppen og fået mange nye, faste kunder, oplyser Mette Aaskov Lassen:
-Det viser, at vi har brudt barrieren for bekymringen ved at købe kølevarer online.

Pænt salg i Them
Hvor Arla Unika kan trække på Arla Foods erfaring med global e-handel, må andre danske mejerier bygge deres virtuelle salg op fra bunden.
Det har man gjort hos Them Andelsmejeri, som åbnede en netbutik i januar i år. Knap et år senere kan CEO Torben Aarris fortælle om en satsning, som falder i hak med mejeriets fysiske ostebutik og køkken, hvor der laves osteanretninger og -tilbehør:
-Webshoppen er stadig et lille ben af vores forretning, men vi har et pænt salg med en støt vækst og er glade for at kunne tilbyde vores samlede ostesortiment til kunder landet over. Det kan give inspiration og supplerer vores salg i detailhandlen, hvor udvalget af Them-oste er knap så bredt, fortæller han.

Ostehandlere opruster
Retter man blikket mod landets ostehandlere, ser man også en tendens til at øge fokus på ostesalg over nettet. Flere tilbyder e-bestilling af oste og anretninger, og enkelte har en decideret netbutik. Det gælder Klingenberg Ost & Delikatesser, der midt i november lancerede en ny hjemmeside med en opdateret webshop som et supplement til dens fem fysiske butikker i Middelfart, Odense, Rødovre, Lyngby og København.
-Vi havde et pænt salg i vores ”gamle” webshop og tror, at det kan betale sig at investere i den del af forretningen for at gøre den mere kendt og øge omsætningen, siger Klingenbergs indehaver Kaj Jørgensen.
Lidt mere tilbageholdende er formanden for Ostehandlerforeningen for Danmark, Martin Vorsøe. Han har ingen netbutik ved siden af sine to forretninger i Holbæk og Espergærde, men bruger sin hjemmeside og sociale medier til at sætte fokus på særlige oste, tilbud og anretninger. Det giver pote. Antallet af bestillinger af tapasplatter pr. mail er blevet fordoblet på et års tid og udgør nu næsten halvdelen af det samlede salg. Desuden får Martin Vorsøe mange henvendelser om oste, som kunder har set på hans Facebook-side.
-Så alt i alt bliver forretningen styrket af vores tilstedeværelse på nettet. Men jeg har ikke planer om at åbne en webshop. Det bliver for ressourcekrævende i forhold til fx personale og udgifter til køleemballage, lyder det fra ostehandlernes formand.

Skrevet i: Markedsføring, Mejeri

 

Seneste nyt fra redaktionen

Stor ølfestival er tilbage

DrikkevarerMesser og konferencer16. 05. 2022

Fredag den 20. til lørdag den 21. afholdes den store folkelige ølfestival i Lokomotivværkstedet i København, hvor arrangøren Danske Ølentusiaster står klar til at tage imod tusinder af gæster, som kan dykke ned i både dansk og udenlandsk øl. Mere en 70 udstillere har meldt sin ankomst til den

Lyras A/S styrker direktion med erfaren CCO

FødevareproduktionMarkedsføring16. 05. 2022

Lyras A/S har 1. maj ansat Mark Kalhøj Andersen som CCO. Mark Kalhøj Andersen har over 12 år med titel af bl.a. teknisk direktør været med til at opbygge virksomheden DESMI Ocean Guard fra to personer til den nuværende globale milliardforretning, som Børsen har udnævnt til Fastest Growing

Kakaofrit chokoladealternativ er på trapperne

FødevareproduktionRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed16. 05. 2022

Den britiske startup WNWN Food Labs lancerer i denne uge et chokoladelignende, vegansk produkt uden kakao og palmeolie. Desuden er chokoladen fri for koffein, gluten og har et sammenligneligt lavere indhold af sukker i forhold til tilsvarende produkter og udleder op til 80 procent mindre CO2, lyder

Teknologier til et fossilfrit landbrug

AktueltForskning og uddannelseLandbrug16. 05. 2022

Et stort, fælleseuropæisk netværk af forskere, landmænd, virksomheder og videnscentre har skabt en platform, der fremviser hundredvis af allerede eksisterende teknologier, der kan gøre landbruget grønnere. Der findes masser af grønne, moderne landbrugsteknologier, men de benyttes alt for lidt i

Sukkerroer er nøglen i ny papiremballage

AktueltEmballage16. 05. 2022

Plastemballager til fødevarer kan snart være fortid - for en bionedbrydelig emballage er nu klar efter fire års forskning og udvikling. Den er fiberbaseret og består blandt andet af fibre fra sukkerroer og en nyudviklet coating, der blokerer for luft, vand og fedt. Papiremballagen er både

Aalborg indfører kødfrie retter hverdag

FoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksport16. 05. 2022

Et bredt flertal i byrådet har vedtaget et forslag, som betyder, at der fremover vil være minimum en plantebaseret valgmulighed i alle kommunale køkkener og madordninger i Aalborg. Aalborg vil ifølge forslaget udarbejde retningslinjer for de kommunale institutioners madordninger og kantiner,

S.O.A.P-kendis åbner restaurant i Pisserenden

Foodservice13. 05. 2022

Suriya Jyrk, der blev landskendt som sangerinden Heidi fra S.O.A.P i slutningen af halvfemserne er teamet op med en række profiler fra restaurationsbranchen og åbner et pan-asian eatery med navnet Red Tiger. Restauranten bliver en del af den fornyelse området gennemgår i øjeblikket. Suriya Jyrk

Fænomenale råvarer skal få danskerne til at elske plantekosten

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser12. 05. 2022

Fænomenale råvarer er vejen frem hvis flere skal udskifte hakkebøffen med plantebøffen og Danmark skal blive verdensførende i produktionen af plantemad. Et ambitiøst forskningsprojekt, som skal kickstarte landbruges avl af afgrøder skræddersyet til plantekost er skudt i gang på Københavns

Pant-app giver dig pengene digitalt

AktueltEmballage12. 05. 2022

Dansk Retursystem har udviklet en ny Pant-app til udbetaling af pant på landets pantstationer. På den måde slipper man helt for at have et betalingskort med, når man skal pante, og det er blevet lettere selv at bestemme, hvilken konto, pant-pengene skal ind på, hvis man panter for andre eller vil

igus præsenterer nyt stangmateriale til fødevareproduktion

Fødevareproduktion12. 05. 2022

igus har udvidet sit udvalg af iglidur rundstænger med fire materialer; blandt dem to til fødevaresektoren: det varmebestandige materiale iglidur AC500 og det elastiske materiale A250. Til produktion af specielle bøsninger, ruller og andre glideelementer, der kommer i kontakt med fødevarer, har

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Få det bedste ud af din investering i et dampsystem

  • Domino Systems A/S

    Dominos Ax-Serie er designet til at tage hensyn til klimaet

  • Spirax Sarco Danmark

    Webinar: Hvordan styres dampkvalitet og sikkerhed bedst indenfor føde- og drikkevareindustrien?

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Inspiration til kolde kaffedrikke

  • DENIOS ApS

    Her er truckværnene, der giver færre skader på dit gulv

  • Domino Systems A/S

    Besøg os og hør mere om vores nyeste produkter og services

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Afkøling af Corona vacciner

  • Domino Systems A/S

    Fødevaregodkendt blæk stiller høje krav til producenterne

  • DENIOS ApS

    Hvad er farerne egentlig ved lithium-ion-batterier?

  • Domino Systems A/S

    Fleksible aftaler hos Domino Systems

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Stor ølfestival er tilbage

    16.05.2022

  • Lyras A/S styrker direktion med erfaren CCO

    16.05.2022

  • Kakaofrit chokoladealternativ er på trapperne

    16.05.2022

  • Sukkerroer er nøglen i ny papiremballage

    16.05.2022

  • Teknologier til et fossilfrit landbrug

    16.05.2022

  • Aalborg indfører kødfrie retter hverdag

    16.05.2022

  • S.O.A.P-kendis åbner restaurant i Pisserenden

    13.05.2022

  • Fænomenale råvarer skal få danskerne til at elske plantekosten

    12.05.2022

  • Pant-app giver dig pengene digitalt

    12.05.2022

  • igus præsenterer nyt stangmateriale til fødevareproduktion

    12.05.2022

  • Vores bekymring for krigen i Ukraine og stigende priser er markant

    11.05.2022

  • Kaffegrums bliver til veganske sneakers

    11.05.2022

  • Hurtig hjælp holdt gang i produktionen

    11.05.2022

  • Coop åbner klima-laboratorie i Aarhus

    11.05.2022

  • Muslinger fra Limfjorden på vej ud til butikker i hele landet

    10.05.2022

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR