Efter snart otte års forgæves kamp for at få blandingsproduktet Lurpak Smørbar af hylderne er Margarineforeningen ved at samle skyts til at råbe politikerne på Christiansborg op. Siden 2006 har Margarineforeningen (MIFU), der repræsenterer de danske margarineproducenter, arbejdet for at få blandingsproduktet Lurpak Smørbar fjernet fra handlen. De mener, at mejerierne (Arla) sælger et blandingsprodukt forklædt som smør. Forbrugerrådet støttede Margarineforeningen i sagen. Frederik Madsen, generalsekretær i Margarineforeningen vil på vegne af foreningen begæret fortræde for Fødevarerudvalget, fordi, det – ifølge ham – har været umuligt at få fødevareministeren i tale.
– Undersøgelsen viser, at Arla har en uretmæssig konkurrencefordel, ved at man har været i stand til at bruge Lurpak Smørbar, et smørbrand, til et blandingsprodukt. Det havde vi aldrig troet var muligt eller skulle blive lovligt, siger Frederik Madsen.
Det skriver altinget.dk i dag.