• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceTop07. 10. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Madspildsmålinger skaber resultater

FoodserviceTop07. 10. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Madspild belaster miljøet og økonomien i storkøkkener, cateringvirksomheder og fødevarevirksomheder. Men hvilke initiativer virker i kampen mod madspild i branchen? Vi har spurgt rådgiver i bæredygtig omstilling hos software- og vidensvirksomheden eSmiley.

”Vej og registrer din virksomheds madspild!” Så simpelt var svaret, da vi spurgte eSmileys rådgiver i bæredygtig omstilling, Mette Toftegaard, hvad der virker i forhold til at nedbringe og forebygge madspild i foodservice.

– Det lyder måske kedeligt, men det, vi kan måle, kan vi også gøre noget ved, uddyber hun og fortsætter:

– Madspildsinitiativer handler ofte om at donere overskudsmad eller genanvende rester. Det er positivt, at man derved undgår at smide mad ud, men reelt er det symptombehandling, og man løser ikke problemet – men udnytter blot konsekvenserne af et langt større problem, nemlig overproduktion af mad.

Mette Toftegaard fortæller, at eSmiley mærker en stigende interesse fra deres kunder i fødevarebranchen i forhold til at nedbringe madspild, men det er først, når køkkener arbejder fokuseret med madspildsmålinger, at de reelt skaber resultater og lykkes.

eSmiley er en dansk software- og vidensvirksomhed med speciale i madspild og fødevaresikkerhed og er med 9.000 kunder blandt Nordens førende leverandører af digital egenkontrol til professionelle køkkener. På madspildsområdet tilbyder eSmiley både et registreringsværktøj, workshops og FoodWaste Akademi, der er en ny uddannelse på fem undervisningsdage i madspildsreduktion og måling, udviklet til professionelle i foodservicebranchen. Foto: eSmiley.

Madspildsmålinger gør madspildet synligt og ændrer adfærd

Som begrundelse for, hvorfor målinger virker, forklarer Mette Toftegaard, at indtil man begynder at måle på sit madspild, dvs. veje og registrere det, vil madspildet ofte være usynligt.

– Når det smides ud, holder vi op med at tænke på det. Derfor er en madspildsmåling den bedste måde at starte reduktionen af madspild. En måling skaber bevidsthed om madspild og giver svar på, hvor meget madspild køkkenet har i mængde og kroner, og hvor madspildet opstår. På den baggrund kan man iværksætte målrettede forandringer i stedet for at gætte sig til årsager og sammenhænge. Derved kan vi flytte noget! siger Mette Toftegaard.

Digitale madspildsmålinger sikrer brugbare data

Madspildsmålinger kan udføres på mange måder. Nogle bruger pen og papir, andre regneark og skemaer, men Mette Toftegaard slår et slag for at måle madspildet digitalt med eSmileys online FoodWaste-værktøj.

– Med den tilhørende vægt kan køkkenmedarbejderen registrere madspild med få klik på en tablet og hele tiden følge med i udviklingen og aktuelle tal på madspildet, forklarer hun og tilføjer andre fordele, som at systemet giver overblik over priser og mængder og sikrer, at medarbejdere måler ensartet i hele virksomheden.

Det kan eSmileys kunde og køkkenchef Rasmus Rasmussen fra Comwell Hotels i Roskilde nikke genkendende til. Comwell Hotels har i årevis målt madspild som led i hotelkædens bæredygtige ambition, men er for nylig begyndt at bruge eSmileys digitale madspildsværktøj.

– Vi har valgt at bruge eSmileys FoodWaste-modul, fordi det er rigtig nemt, og fordi det sikrer, at vi måler madspildet på samme måde i hele hotelkæden. Vores tidligere madspildsmålinger gjorde vi på papir, men ofte fik vi ikke data, vi kunne bruge til noget. Med eSmileys FoodWaste-værktøj kan vi måle madspildet ens og sammenligne vores 15 hotellers madspild på tværs og dermed bruge ”best-practice” i hotelkæden til at nedbringe vores spild, siger han.

Find fem trin til at komme igang med madspildsmålinger i Food&Drink nr. 8, lige her: Madspildsmålinger skaber resultater.

 

 

 

 

Skrevet i: Foodservice, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik