• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

TopØkologi og bæredygtighed17. 02. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Mad er først bæredygtigt, hvis det bliver spist

TopØkologi og bæredygtighed17. 02. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Køkkenerne og fødevareproducenterne kan tage nok så mange krumspring i bæredygtighedens navn, men maden er først bæredygtig, når den bliver spist. Sådan lyder budskabet fra professor og centerleder af Smag for Livet, Ole G. Mouritsen.

I 2050 nærmer vi os 10 milliarder mennesker på kloden, der alle skal have mad, der er sund, nærende og bæredygtig. Også her i vores egen lille andedam er nødvendigheden af en bæredygtig kost blevet en fast bestanddel af hverdagen. I januar 2021 fik vores kostpyramide en overhaling og blev relanceret med fokus på klimaet. I folkemunde klimakostrådene. Budskabet er, at vi skal spise mere grønt og mindre kød, både for kroppens, men også klodens sundhed. Men bæredygtighed er en flygtig beskrivelse og det er en omstændig proces at flytte vores vaner i nye retninger. Ifølge Ole G. Mouritsen, der er professor med ekspertise i gastronomiens verden og centerleder af Smag for Livet, skal kampen om en bæredygtig kost startes med en kamp for den gode smag.

– Mad er hverken nærende, sund eller bæredygtig, hvis ikke den bliver spist. Det er reelt set madspild, siger han.

– For at få maden ind i munden, skal den forbi fem sanser, som holder øje med, om der kommer noget forkert ind i munden. Det har vi lært gennem hele vores liv og menneskeligheden gennem evolutionen. Hvad vi skal passe på og hvad, der er godt for os, uddyber professoren.

Smag er evolutionært betinget

Vi kan få nok så mange gode råd om sundhed og bæredygtighed, men hvis vi simpelthen ikke kan lide maden, så bliver den ikke spist i længden. Holdninger til velsmag varierer naturligvis fra person til person, men ifølge Ole G. Mouritsen er der nogle nøglekomponenter i fødevarer, der med fordel kan inkorporeres i madlavningen for at skabe et velsmagende, balanceret og ikke mindst bæredygtigt måltid, nemlig de to grundsmage umami og sød.

– Det er evolutionært betinget, at mennesket eftertragter umami og sød. Hvorfor? Det ligger i vores gener, at vi eftertragter sødt og det gælder universelt. Det har noget at gøre med, at vores meget tidlige forfædre levede af frugter, som de samlede ind fra træerne. De modne frugters aromastoffer ledte samlerne til frugterne og frugterne belønner med sødme. Sødme er sukker, det er kalorier og dermed godt for overlevelse, siger Ole G. Mouritsen.

– Efterspørgslen efter umami kommer, da vi evolutionært er kødspisere. I hvert fald de seneste 2 millioner år, og især efter vi fandt ilden og begyndte at tilberede kødet. Vi har fået de smage, som kødet giver via musklerne og altså masser af umami. Umami har altså været godt, fordi det er et signal om, at der er proteiner og let tilgængelige næringsstoffer, forklarer Mouritsen videre.

Vend tallerkenen på hovedet

Balladen er så, lyder det videre, at nu får vi at vide, at vi skal spise mere af de ting, der mangler de to grundsmage. Der findes undtagelser i planteriget, svampe og tomater har eksempelvis umami, og gulerødder en vis sødme, men grundlæggende er de fraværende. Ifølge Ole G. Mouritsen er det en stor udfordring at få folk til at spise mere grønt, hvis vi i køkkenerne ikke indser vigtigheden af at få umami og sødme med i de plantebaserede retter. Med andre ord kan kødfrie dage sætte bæredygtighedsagendaen tilbage. Men løsningen er relativ simpel, lyder det: tilføj alle måltidets grundsmage til måltidet.

– Mit perspektiv i den grønne dagsorden er, at vi skal bruge noget, der tilføjer rigtig umami, før vi kommer til at spise mere grønt. Jeg taler om små mængder kød eller svampe. Men også fermenterede produkter. Fermenterede fisk, såsom en gammeldags modnet sild, har masser umami, fordi enzymerne nedbryder silden og giver en dyb umamismag. Vi kan også bruge modne oste eller æg.

– Jeg mener, at vi skal låne bare en lille smule fra dyreriget for at løfte plantekosten og give retterne det, der mangler. Vi skal vende tallerkenen om, så kødet er tilbehør og det grønne er hovedingrediensen, slutter Ole G. Mouritsen.

Artiklen er fra Food&Drink nr. 1 2022

Skrevet i: Top, Økologi og bæredygtighed

 

Seneste nyt fra redaktionen

På Roskilde Festival kan du købe øl brygget på burgerboller

DrikkevarerTopØkologi og bæredygtighed28. 06. 2022

Burger og øl har altid været en god kombination. Nu går Jacobsen skridtet videre og brygger en helt særlig økologisk øl på restproduktionen af burgerboller fra håndværksbageriet Jalm&B. Den unikke øl skal være med til at mindske madspild og sælges kun på Roskilde Festival. En brygger og en

Prisboom kan afhjælpes ved at følge kostråd

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed28. 06. 2022

Tal fra Dansk Statistik viser, at de generelle prisstigninger på fødevarer nu er nået over 10 procent, hvilket for en gennemsnitlig dansk børnefamilie betyder merudgifter for cirka 490 kroner om måneden. Ifølge Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan nogle af konsekvenserne undgås ved at

Lagkagehuset åbner butik i Skovlunde

Brød og kager28. 06. 2022

Den 29. juni åbner et Lagkagehus på adressen Bybuen 32 i Skovlunde. Åbningen af byens første Lagkagehus fejres blandt andet med særlige åbningstilbud og gratis kaffe på dagen. Skovlunde får snart sit første Lagkagehus. Det sker, når butikken slår dørene op i Skovlunde bymidte den 29. juni, og

Forbrugernes fokus på madspild vokser

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring28. 06. 2022

Forbrugernes bevidsthed om madspild er mere end fordoblet siden udbruddet af corona. 72 pct. er i dag bevidste om deres eget madspild – et tal, der lå på 33 pct. i vinteren 2020. Det viser en ny, stor undersøgelse fra Capgemini, som også fastslår, at 90 pct. af forbrugerne i dag foretrækker

Tuborg ændrer klassisk opskrift

Drikkevarer27. 06. 2022

Gæsterne på Roskilde Festival er de første, der kunne slukke tørsten i Tuborgs nye økologisk Tuborg Classic. - Tuborg Classic er en af vores mest elskede og populære øl, og der har længe været et ønske om et økologisk alternativ. Vi er derfor meget glade for endelig at kunne præsentere en

Jordbærsucces skaber efterspørgsel på rabarber

AktueltFoodserviceFrugt og grøntMejeri27. 06. 2022

Danskerne er vilde med is med jordbær fra Samsø, og nu forsøger ismejeriet Kastbergs Gourmet Is, om det også gælder rabarber fra Kattegatøen. Den første ladning rabarber fra Samsø er netop landet og får snart hovedrollen i Kastbergs rabarbersorbet. Kastbergs begyndte i 2021 at lave is med

Vildgaard fejede modstanden til side

Foodservice27. 06. 2022

Sol over Gudhjem var tilbage i fuld flor, hvor en række stjernekokke dystede på havnen i Gudhjem om penge, bil og ikke mindst hæder. Den tidligere Noma-kok Torsten Vildgaard vandt over den forsvarende vinder fra 2021 Andreas T. Møller og Nick Curtin og David Fischer. Vinderen, Torsten Vildgaard,

Tre tendenser, der ændrer det danske fødevarelandskab

FoodserviceTop23. 06. 2022

Mens der bliver investeret stort i den grønne omstilling af den danske fødevaresektor, giver Simon-Kucher & Partners tre bud på tendenser, der sætter yderligere skub i samtalen om etisk forbrug på tværs af samme sektor Af Farah Thalji, direktør, Simon-Kucher &

Følg landets største kokkekonkurrence live på TV2

Foodservice23. 06. 2022

Det er en flok spændte kokke, der lørdag formiddag står parat på havnen i den nordøstlige by Gudhjem på Bornholm. Den prestigefyldte kokkekonkurrence Sol over Gudhjem er endelig tilbage på havnen for første gang siden 2019. Både kokke, dommere, teamet bag konkurrencerne har glædet sig til at dyste

Sælger chips for millioner

Konfekture23. 06. 2022

I et netop offentliggjort regnskab kan Orkla Danmarks Confectionery & Snacks enhed vise en fremgang i omsætningen, som er steget fra 684 mio. kr. i 2020 til 750 mio. kr. i 2021. Samtidig er resultatet steget fra 106 mio. kr. i 2020 til 112. mio. kr. i 2021. Fremgangen på omsætningen

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Beckhoff Automation ApS

    ARTO – modulær, fleksibel og integreret

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Fremtidens receptionister får barista-færdigheder

  • Duni A/S

    En sommerhilsen fra Duni Group

  • Beckhoff Automation ApS

    MX-Systemet fra Beckhoff – Anlægsstyring uden eltavle

  • Domino Systems A/S

    Mød Domino Systems på Sign og Print messen

  • DENIOS ApS

    Gør din opbevaring og transport af gasflasker sikrere med ét redskab

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumteknologi forbedrer egenskaberne i fjernvarmenettet

  • Beckhoff Automation ApS

    ATRO: Automation Technology for Robotics

  • Domino Systems A/S

    Gør jeres produktbranding til den rene leg med T3-OPX

  • DENIOS ApS

    Tre ting, du bør tjekke, inden skyder sommerferien i gang

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • På Roskilde Festival kan du købe øl brygget på burgerboller

    28.06.2022

  • Prisboom kan afhjælpes ved at følge kostråd

    28.06.2022

  • Lagkagehuset åbner butik i Skovlunde

    28.06.2022

  • Forbrugernes fokus på madspild vokser

    28.06.2022

  • Tuborg ændrer klassisk opskrift

    27.06.2022

  • Jordbærsucces skaber efterspørgsel på rabarber

    27.06.2022

  • Vildgaard fejede modstanden til side

    27.06.2022

  • Tre tendenser, der ændrer det danske fødevarelandskab

    23.06.2022

  • Følg landets største kokkekonkurrence live på TV2

    23.06.2022

  • Sælger chips for millioner

    23.06.2022

  • Nyt betalingskort forvandler restauranter til frokostordninger

    23.06.2022

  • Dobbeltguld til dansk vodka

    23.06.2022

  • Konkurrenter i opsigtsvækkende skål

    23.06.2022

  • Arla vil fordoble salget til foodservice

    23.06.2022

  • Stort testanlæg for bæredygtige produkter

    20.06.2022

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR