Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på både jordens og befolkningens sundhed.

“Vi lever af det, naturen giver os, og derfor går vækst og ansvarlighed hånd i hånd i vores arbejde. Vores internationale styrke som del af Schwarz Group giver os den nødvendige størrelse til at skabe reel forandring, og det er der brug for, fordi vi ser et klart behov for at forandre fødevaresystemet. Her viser vores nyeste bæredygtighedsrapport, at vi er godt i gang.”
Sådan fortæller Claus Krogh, der er director i Corporate Affairs i Lidl Danmark, i forbindelse med kædens netop publicerede bæredygtighedsrapport, der dækker perioden fra 1. marts 2023 til 28. februar 2025. Lidl Danmarks arbejde med bæredygtighed er nemlig dybt integreret i forretningen, hvilket afspejler sig i rapporten, der viser betydelige resultater på tværs af de internationale indsatsområder inden for CSR-strategien, som Lidl følger som en del af Schwarz Group, en af verdens største detailkoncerner.
“Vores internationale fundament giver os et solidt aftryk og en unik mulighed for at skabe reel impact indenfor klimareduktioner, bevidst ernæring og cirkulær økonomi – mål og fremskridt som vi også rapporterer på i vores nye bæredygtighedsrapport. Og med ambitiøse visioner og målsætninger – og flere på vej forventer jeg, at vi over de næste år kan fremvise mange flere resultater, som er med til at skabe den nødvendige forandring,” fortæller Claus Krogh.
International strategi driver national forandring
Den nyligt offentliggjorde bæredygtighedsrapport viser blandt andet, at Lidl har reduceret sine CO₂-emissioner i Scope 1 og 2 med 63,21 % siden 2019, samt at kæden har indfriet 23 ud af 25 kritiske råstofmål, herunder 100 % certificeret kakao, kaffe og bananer i egne mærker.
Derudover har kæden øget sin andel af plantebaserede proteinkilder i sortimentet til 13,51 %, hvilket er godt på vej mod målet på 20 % i 2030. Ligeledes har Lidl Danmark udfaset alt sort plast fra sin emballage i egne mærker og reduceret forbruget af plastemballage i egne mærker med 30 % siden 2018.
I rapporteringsperioden åbnede Lidl 24 nye butikker i Danmark, og derfor så man i 2023 og 2024 en stigning i Lidl Danmarks samlede CO₂-udledninger.
Med 12.600 butikker i 31 lande arbejder hele Lidl-koncernen ud fra den samme CSR-strategi, der omfatter at beskytte klimaet, respektere biodiversiteten, bevare ressourcerne, handle fair og fremme sundheden. I Danmark følger man de globale visioner, men tilpasser dem med nationale mål, indsatser og partnerskaber, som blandt andre er med Arla, Blå Kors, Plant et Træ, Bælgfrugtspartnerskabet, DGI, Red Barnet, Fuldkornspartnerskabet m.fl.

