• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser10. 10. 2019 | Peter Friis

Lavazza er blandt de mest bæredygtige

DrikkevarerFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser10. 10. 2019 By Peter Friis

Projektet Tierra var det første af Lavazzas bæredygtighedsprojekter og har fokus på fremme af fornuftig landbrugspraksis.
230.000 forbrugere peger på den familieejede kaffevirksomhed Lavazza, som den førende fødevarevirksomhed, når det kommer til Corporate Responsibility.

Lavazza har fået en topplacering i 2019 Global CR RepTrak blandt de største brands. Reputation Institute, som står bag undersøgelsen, fremhæver i årets highlights Lavazzas fremgang, da den familieejede virksomhed er den øverst placerede fødevarevirksomhed og samlet er gået fra nr. 32 i 2018 til en 9. plads i år.
Vurderingen er udtryk for, at forbrugerne bemærker de projekter rundt omkring i verden, som Lavazza medvirker i. I alt har mere end 94.000 mennesker haft direkte gavn af de forskellige initiativer, som inkluderer nye landbrugstekniker tilpasset klimaudfordringerne, uddannelse af unge, fremmelse af ligestilling, introduktion af teknologier og genplantningsmetoder. Lavazza-familien har altid haft fokus på bæredygtighed og indgår i mange store internationale projekter.
Virksomheden er blandt grundlæggerne af initiativet Coffee & Climate, som undersøger, hvordan klimaændringer påvirker kaffen og forsyner mindre kaffelandbrug med teknologiske værktøjer, der gør det muligt at effektivt tilpasse sig udfordringerne. Siden 2004 har Lavazza haft sin egen non-profit organisation, Lavazza Foundation, der med afsæt i FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling i dag arbejder på 24 bæredygtige projekter i 17 lande.
Projektet Tierra var det første af Lavazzas bæredygtighedsprojekter og har fokus på fremme af fornuftig landbrugspraksis, beskyttelse af miljøet og support af økonomisk vækst i kaffesamfund i Central- og Sydamerika. I dag har Tierra udviklet sig til et større bæredygtighedsinitiativ forvaltet af Lavazza og til en Tierra-produktserie af certificeret bæredygtig kaffe.

Store fremskridt på fire år

Det er fire år siden, at Lavazza officielt gjorde sit indtog på det danske kaffemarked og i dag svarer salget til knap 100 millioner kopper af den italienske kaffe. Efterspørgslen er ligeledes stor i foodservice-branchen, hvor Lavazza har set en vækst i kunder på mere end 33 procent de seneste år, og også her er interessen for bæredygtige og økologiske produkter stor.
– Vi er stolte over at være førende i den globale undersøgelse. Det betyder jo, at forbrugerne lægger mærke til det store arbejde Lavazza ligger i både vores egne bæredygtige projekter og internationale initiativer i samarbejde med andre. Det er vigtigt for os at deltage i kampen om forbedret forhold for de mennesker og samfund, der lever af at dyrke kaffen til vores forbrugere, fortæller Peter Falk, der er adm. direktør for Lavazza Danmark. Han forudser en øget efterspørgsel på den bæredygtige Tierra-serie, der fås økologisk samt Rainforest Alliance- og UTZ certificeret.

Skrevet i: Drikkevarer, Frugt og grønt, Markedsføring, Miljø og sundhed, Råvarer og ingredienser

 
 

Seneste nyt fra redaktionen

Påskebryg tæt på udsolgt og Carlsberg når ikke at brygge flere

Drikkevarer31. 03. 2023

Påsketørsten var større end forventet. Carlsbergs varianter af påskebryg er tæt på udsolgt, og bryggeriet når ikke at brygge flere. Hvis man skal fylde påskebordet med den populære påskeøl Tuborg Påskebryg, også kaldet ”Kylle Kylle”, eller en af Jacobsens påske varianter, skal man til at skynde

De 12 finalister til Produktprisen 2023 er fundet

AktueltMesser og konferencer30. 03. 2023

Hele 90 spændende produkter fra hele landet blev reduceret til 12, som nu skal dyste om Produktprisen 2023 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation. Finalen bliver afholdt under kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem d. 24. juni 2023 på havnen i Gudhjem på Bornholm. Efter en god, lang

Coop har reduceret energiforbruget med 9,4 procent på ét år

Detailhandel og en gros30. 03. 2023

Coop investerer løbende i energibesparende projekter i butikker og på varelagre. Nye tal viser, at koncernen har reduceret energiforbruget med knap 10 procent fra 2021 til 2022. Og målt fra 2018 er virksomhedens CO2e-udledning fra energiforbruget reduceret med ca. 31.500 ton. Coop har siden

Bud fra Foodora

Foodora vokser i Europa

Foodservice30. 03. 2023

Efter gode takter i Danmark og en stærk position i Sverige, Norge og Finland bliver fire nye europæiske lande del af takeawaytjenesten Foodora. Det styrker også brandet i Danmark, siger den danske landechef. Det er gået stærkt hos takeawaytjenesten Foodora, siden opstarten i Danmark i fjerde

Øl fra FUR Bryghus

Øl fra Fur skal ud til flere

Drikkevarer30. 03. 2023

Fur Bryghus har netop indgået en strategisk samarbejdsaftale med Drinx og Kjær og Sommerfeldt, som sikrer, at øl fra Fur kommer ud til endnu flere danske ontrade-kunder. Blæsten går frisk over Limfjordens vande! Og nu kommer øl fra FUR Bryghus til at blæse udover Drinx’ og Kjær og Sommerfeldts

Planter på et bord

1000 madprofessionelle skal give Planteløfter 

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed30. 03. 2023

Til maj afholder Food Organisation of Denmark en række masterclasses under navnet Planteløftet. Det er fem fagdage over hele landet med fokus på inspiration, vidensdeling og konkrete værktøjer. Målet er at få flere planter ind i landets køkkener og det er ikke blot en mulighed. Planteløftet

Andreas Tancula Møller, ny køkkenchef på Restaurant Salt

Ny køkkenchef på SALT på Admiral Hotel

Foodservice30. 03. 2023

Den anmelderroste kok og tidligere vinder af den prestigefyldte kokkekonkurrence Sol over Gudhjem, Andreas Tancula Møller, er ny Køkkenchef i SALT restaurant på det Admiral Hotel ved Københavns havnefront. Med den nye køkkenchef ved roret slår SALT restaurant for alvor tonerne an for

Blåmuslinger, arkivfoto

Ny forskning vil koble havmølle-energi- og fødevareproduktion

AktueltFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 03. 2023

Hvordan kan man producere fossilfri havmøllestrøm, og bæredygtige muslinger og tang i ét og samme havområde? Og hvilke effekter har det på havmiljø og biodiversitet? Det skal et nyt samarbejde mellem danske universiteter og virksomheder finde ud af. Danmark er omgivet af hav med særdeles gode

Høsten Borreby Gods

Vi kommer til at spise meget mere fuldkorn i fremtiden

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed28. 03. 2023

Fremtidens fødevarer er langt mere korn, grøntsager og bælgfrugter, og der skal mere fuldkorn på tallerkenen, hvis vi vil spise på en måde, der både gør noget for sundheden og klimaet. Er en avocado fra Sydamerika mere klimavenlig end et stykke kylling fra Danmark? Som forbruger kan det være

Lastbiler fra Dagrofa Foodservice

For første gang i en årrække: Overskud hos Dagrofa Foodservice

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice28. 03. 2023

Dagrofa Foodservice, en af landets største fødevaregrossister, kan for første gang i en årrække præsentere et positivt årsresultat på 38,9 mio. kroner, hvilket er en klar forbedring sammenlignet med 2021. Fremgangen skyldes bl.a. generelt øget aktivitet i foodservicebranchen, en optimering af

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan sparer du rengøringen efter vedligeholdelsesarbejde

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sikker køling af salat takket være vakuumteknologi

  • Spirax Sarco Danmark

    Desuperheatere til genanvending af restvarme

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på Hannover Messen

  • DENIOS ApS

    Øg sikkerheden ved dit opsamlingskar med tre små justeringer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuum bevarer den gode smag

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Er kaffe sundt?  

  • Nemco Machinery A/S

    Slicing & Packaging Days hos Nemco

  • Beckhoff Automation ApS

    Nyt ansigt i Beckhoff

  • Kastberg Is ApS

    Molskroens Brasserie

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Påskebryg tæt på udsolgt og Carlsberg når ikke at brygge flere

    31.03.2023

  • Coop har reduceret energiforbruget med 9,4 procent på ét år

    30.03.2023

  • De 12 finalister til Produktprisen 2023 er fundet

    30.03.2023

  • Foodora vokser i Europa

    30.03.2023

  • Øl fra Fur skal ud til flere

    30.03.2023

  • 1000 madprofessionelle skal give Planteløfter 

    30.03.2023

  • Ny køkkenchef på SALT på Admiral Hotel

    30.03.2023

  • Ny forskning vil koble havmølle-energi- og fødevareproduktion

    30.03.2023

  • Vi kommer til at spise meget mere fuldkorn i fremtiden

    28.03.2023

  • For første gang i en årrække: Overskud hos Dagrofa Foodservice

    28.03.2023

  • Retter skarp kritik af kommunalt udbud

    28.03.2023

  • Karolines Køkken vil have flere danskere i køkkenet

    28.03.2023

  • Den optimale påskefrokost skal pirre hjernen

    28.03.2023

  • Påskekyllinger og søde forfriskninger hos Lagkagehuset

    28.03.2023

  • Tæt på hver anden danske sodavand er sukkerfri

    28.03.2023

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik