Den danske foodtech-virksomhed Råhandel vil med en online markedsplads gøre små fødevareproducenter mere tilgængelige på markedet. Nu har en større investorgruppe med Johan Bülow investeret i virksomheden.
Magten skal tilbage til fødevareproducenterne. Det var visionen, der lagde grundstenene til den danske foodtech-startup Råhandel. En online markedsplads og logistikløsning for indkøbs-, køkken- og butikschefer, der i stigende grad efterspørger lokale og innovative kvalitetsprodukter fra små producenter.
Nu får Råhandel tilført 10,5 millioner kroner og fremtidig sparring fra en investorgruppe med blandt andet Johan Bülow, der skal hjælpe Råhandel med at fortsætte vækstrejsen.
Bag Råhandel står Solveig Felbo, der skiftede matematik-studiet ud med muligheden for at hjælpe små fødevareproducenter med at realisere deres potentiale.
– Vores mission har fra starten været at hjælpe med at ændre det etablerede industrifokuserede fødevaresystem og skabe optimale vækstbetingelser for små fødevareproducenter ved at bygge et stærkt community og skabe et fællesskab på tværs af de små producenter og deres kunder. I sidste ende er det også det community, som Råhandels fundament står på skuldrene af, og det er vi meget ydmyge omkring, siger Solveig Felbo, direktør hos Råhandel.
Hvad der startede som en hobby-beskæftigelse ved siden af studierne, har i dag udviklet sig til en tilværelse som fuldtidsiværksætter:
– Det tændte en ild i os at mærke, at vi var med til at skabe bedre vilkår for de små fødevareproducenter. Vi har brug for flere, der tør, og som har modet til at følge deres drømme. Forbrugerne efterspørger i dén grad kvalitetsprodukter, men de små producenter er både køkkenchefens våde drøm og mareridt. De gerne vil have de små producenters varer, men de kan ikke handle med dem på grund af tidsmangel og praktik. Vi er derfor glade for endeligt at kunne gøre det let at handle med de små producenter, siger Solveig Felbo.
Satser på international ekspansion
Siden begyndelsen i 2016, er flere og flere små fødevareproducenter kommet til. Det lille hobby-projekt, der begyndte med distribution fra en fødevaregodkendt garage i Roskilde, er i dag blevet en online markedsplads, hvor flere end 200 fødevareproducenter sælger deres varer til køkkener og Coop, som igennem de sidste 18 måneder har været fast kunde på markedspladsen. Men ifølge Solveig Felbo har man kun skrabet overfladen.
Millioninvesteringen skal primært gå til ansættelse af flere folk. Dermed gør Råhandel sig klar til at skalere virksomheden yderligere og fortsætte først den nationale ekspansion dernæst efterfulgt af Sverige, Norge og Tyskland. I første omgang skal Råhandel blive den foretrukne landsdækkende løsning for små fødevareproducenter og deres professionelle kunder. Et behov der ifølge Johan Bülow og de andre investorer har stort potentiale for landets mange innovative fødevarevirksomheder:
– Det er vigtigt for mig at hjælpe den næste generation af iværksættere med at indfri deres potentiale og sætte Danmark på verdenskortet inden for innovative fødevarevirksomheder. Her tror jeg på, at Råhandel kan spille en vigtig rolle i denne udvikling. Med Lakrids By Bülow har jeg selv været igennem hele denne udviklingsproces, og jeg ved, hvad værdi det har som mindre fødevareproducent at have et solidt netværk, der kan hjælpe én med at skabe en kundebase og et navn for sig selv. Derfor glæder jeg mig over at hjælpe Råhandel på deres rejse mod at skabe de bedste vilkår for landets fremtidige fødevarevirksomheder, siger Johan Bülow, kreativ direktør i Lakrids By Bülow.
Udover Johan Bülow består resten af investorgruppen af venturefonden Rockstart, Ulf Munkedal, Søren Jørgensen, og Thomas Rudbeck. Investeringen suppleres med et matchinglån fra Vækstfonden.