Efter en testperiode i syv af kædens forretninger, har Lagkagehuset vurderet, at salg af lykkeposer med overskydende bagværk er så stor en succes, at konceptet nu bliver en fast del af Lagkagehusets virke fremover. Det overskydende bagværk sælges via madspildsvirksomheden Too Good To Go-appen.
– Vi har i flere år haft et betydeligt fokus på at undgå madspild. Vi arbejder konstant på at blive mere præcise i at møde vores kunders efterspørgsel, så vi også har det rette udvalg af brød og kager til de kunder, som kommer sidst på dagen. Vi bager frisk brød og laver kager hver dag, og derfor har vi naturligt produkter tilovers, når vi lukker. Vi har en ambition om at sikre, at disse produkter ikke går til spilde, og vi genanvender blandt andet overskudsprodukter til fremstilling af romkugler, træstammer og rugbrødschips. Samarbejdet med Too Good To Go er endnu et vigtigt skridt mod at lykkes med den ambition, siger Jason Cotta, der er CEO hos Lagkagehuset
Samarbejdet med Lagkagehuset har længe stået på ønskesedlen hos Too Good To Go’s danske landechef, Heidi Boye. Dels fordi, der har været ekstremt høj efterspørgsel på Lagkagehuset blandt Too Good To Go’s brugere. Og dels fordi, et samarbejde af den kaliber for alvor kan flytte noget i den samlede madspildsindsats:
– Lagkagehuset er virkelig populært blandt vores brugere, så derfor er jeg selvfølgelig meget glad for, at vi nu kan byde dem velkommen i appen. Der er ingen tvivl om, at vi med dette samarbejde kommer til at sætte et seriøst præg på madspildsudviklingen inden for bagerbranchen. Og det er tiltrængt. Brød og kager udgør cirka tyve procent af det samlede danske madspild, hvilket både er spild af penge og ressourcer og et stort miljøproblem. Vores fornemste opgave er at sørge for, at mad havner i maver i stedet for containere, og det kan samarbejdet med Lagkagehuset i den grad hjælpe os med at indfri, siger Heidi Boye, landechef for Too Good To Go.
Too Good To Go-udrulningen vil ske i tre etaper. Forretninger med base i Jylland og på Fyn bliver koblet på appen i uge 3. Forretninger på Sjælland følger i uge 4. Derudover slutter 15 forretninger – primært med base i Meny-supermarkeder – sig til i februar, hvor samarbejdet dermed vil blive landsdækkende.