Efteråret er højsæson for danske torskefisk. Derfor har Danmarks Fiskeriforening og Fiskebranchen med en branchedag på Food Festival i Aarhus og forbrugereventen Fiskens Dag på Rådhuspladsen sat fokus på det brede udvalg af dansk fisk. Og danskernes kendskab til dansk fisk er under forandring. Kulmulen sniger sig in i top-tre over hvilke danske fisk forbrugerne ønsker tilgængelige i supermarkederne.
Ifølge en undersøgelse som YouGov har foretaget for Fiskebranchen køber 71 pct. af alle danskere deres fisk i supermarkedet. Desværre er det ofte udenlandske opdrætslaks, som bliver valgt selvom vores egne have vrimler med kvalitetsfisk. Derfor kører Fiskebranchen løbende initiativer, så danske fisk som kulmule, kuller, sej og skærising også løbende er tilgængelige i de store kæder som fx Føtex, Netto, Meny, Bilka, REMA1000 mf.
Fiskebranchen og Dansk Fiskeriforening satte opkøbere fra landets havne i stævne med indkøbere fra de største supermarkedskæder under Aarhus Food Festivali september. Formålet var at forstå hinandens udfordringer og finde løsninger, så de danske fisk lettere kommer fra fiskeauktionerne og frem til de danske kølediske i stedet for at køre til udlandet.
Opkøber, Thomas Sekkelund fra fiskegrossisten KYST, var taget fra Hanstholm til Aarhus, for at inspirere og vise sit sortiment frem til nysgerrige indkøbere fra nogle af landets allerstørste supermarkedskæder:
”Jeg kom tættere på, hvad det er de store supermarkeder forventer, og hvad de har af fokus lige nu. Jeg oplevede, at der blev talt en del om tilgængelige arter og leveringssikkerhed. Jeg fik også indblik i vigtigheden af at have en tæt dialog med opkøberne. Både for at sikre den korteste vej fra kutteren og ud i butikkerne, men også for at kunne inspirere kunderne i butikkerne,” forklarer Thomas Sekkelund.
På den anden side af opkøbernes fiskeboder stod flere fremtrædende kæderepræsentanter i dansk detailhandel. En af dem var Frederik Storgaard Simonsen, Purchasing Coordinator, fra Dansk Supermarked, der står bag butikkerne Bilka, Føtex og Netto.
”Vi vil rigtig gerne støtte op om salg af mere dansk fisk. Derfor har vi også kørt sæsonfisk i Netto i perioder for at introducere dansk kulmule for forbrugerne. Men vi skal som indkøbere kunne se muligheder og salg i de forskellige danske fisk. Vi – og vores kunder – skal købe ind på de historier, der kan fortælles om de forskellige danske fisk,” forklarer Frederik Storgaard Simonsen, som ønsker, at der fortsat sættes fokus på dansk fisk i medierne.
Hver anden forbruger vil helst spise dansk fisk
Ifølge fiskebranchens undersøgelse fra YouGov vil hver anden dansker helst spise fisk fra egne farvande og 54 pct. mener, at det er positivt, at Dansk Fisk-mærket findes. Det er ifølge kampagneleder for Fiskebranchen Lone Marie Eriksen meget positivt og skal fremmes endnu mere.
Derfor afholdt Fiskebranchen også forbrugereventen ”Fiskens Dag” på Rådhuspladsen d. 16. september. Her kunne man smage på årstidens lækre danske fisk, herunder kulmule, som også blev introduceret for forbrugere på Aarhus Food Festival. Fiskens Dag bød også på en madskole, hvor børn kunne lave sprøde madpakke-fiskefrikadeller af bæredygtig kulmule samt fiskeauktion.
”Vores undersøgelser viser, at danskerne rigtig gerne vil spise dansk fisk, men mangler inspiration til tilberedning. Derfor glæder vi os over at kunne oplyse og inspirere, når vi møder danskerne på Food Festival og Fisken Dag. Det er min erfaring, at når dansk fisk og inspiration til nem tilberedning også fremhæves i tilbudsavisen, i mail, på Facebook og i butikken så er salget godt,” forklarer Lone Marie Eriksen.
Danskerne har stemt Kulmulen ind i varmen
For at få et helt friskt billede af, hvilke fisk danskerne helst ønsker tilgængelig i kølediskene i landets supermarkeder, foretog Fiskebranchen en mindre forbrugerundersøgelse på Aarhus Food Festival samt på Fiskens Dag. Hvor første- og andenpladsen ikke kom som den helt store overraskelse, glæder Lone Marie sig over at kulmulen sniger sig ind på tredjepladsen.
Hos de mere end 600 adspurgte løb rødspætten af med førstepladsen (47.9 pct.), torsken indtog anden pladsen (43,2 pct.) og kulmulen fik tredjepladsen med 42.1 pct. af stemmerne.
Ifølge Lone Marie Eriksen er det positivt, at kulmulen sniger sig ind på den klassiske torsk. Det viser, at danskerne er begyndt at få øjnene op for alternative danske fiskearter:
”Vi kender fisk som rødspætten og den klassiske torsk, men faktisk findes der mange flere fisk i samme familie, som ligner torsken i smag og konsistens, men som er billigere alternativer,” forklarer Lone Marie Eriksen, som håber, at de danske forbrugere vil begynde at eksperimentere med danske fisk som kuller, mørksej, hvilling og naturligvis kulmule.
Selvom der i september er blevet sat fokus på fisk, mener Lone Marie, at der stadig er et stykke vej før at vi er i mål:
”Forbrugerne køber fisk i supermarkedet og discountbutikken. Derfor er det vigtigt, at dansk fisk er tilgængeligt her. At kun 10% af danskerne spiser fisk 2 gange om ugen vidner om, at vi alle i branchen stadig har en opgave med at fremme udvalget af fisk og især dansk fisk,” slutter Lone Marie Eriksen.