• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Kød, fisk og fjerkræMarkedsføringTop25. 09. 2017 | Peter Friis

Kulmule skal være danskernes nye og bæredygtige favorit

Kød, fisk og fjerkræMarkedsføringTop25. 09. 2017 By Peter Friis

Efteråret er højsæson for danske torskefisk. Derfor har Danmarks Fiskeriforening og Fiskebranchen med en branchedag på Food Festival i Aarhus og forbrugereventen Fiskens Dag på Rådhuspladsen sat fokus på det brede udvalg af dansk fisk. Og danskernes kendskab til dansk fisk er under forandring. Kulmulen sniger sig in i top-tre over hvilke danske fisk forbrugerne ønsker tilgængelige i supermarkederne.
Ifølge en undersøgelse som YouGov har foretaget for Fiskebranchen køber 71 pct. af alle danskere deres fisk i supermarkedet. Desværre er det ofte udenlandske opdrætslaks, som bliver valgt selvom vores egne have vrimler med kvalitetsfisk. Derfor kører Fiskebranchen løbende initiativer, så danske fisk som kulmule, kuller, sej og skærising også løbende er tilgængelige i de store kæder som fx Føtex, Netto, Meny, Bilka, REMA1000 mf.
Fiskebranchen og Dansk Fiskeriforening satte opkøbere fra landets havne i stævne med indkøbere fra de største supermarkedskæder under Aarhus Food Festivali september. Formålet var at forstå hinandens udfordringer og finde løsninger, så de danske fisk lettere kommer fra fiskeauktionerne og frem til de danske kølediske i stedet for at køre til udlandet.
Opkøber, Thomas Sekkelund fra fiskegrossisten KYST, var taget fra Hanstholm til Aarhus, for at inspirere og vise sit sortiment frem til nysgerrige indkøbere fra nogle af landets allerstørste supermarkedskæder:
”Jeg kom tættere på, hvad det er de store supermarkeder forventer, og hvad de har af fokus lige nu. Jeg oplevede, at der blev talt en del om tilgængelige arter og leveringssikkerhed. Jeg fik også indblik i vigtigheden af at have en tæt dialog med opkøberne. Både for at sikre den korteste vej fra kutteren og ud i butikkerne, men også for at kunne inspirere kunderne i butikkerne,” forklarer Thomas Sekkelund.
På den anden side af opkøbernes fiskeboder stod flere fremtrædende kæderepræsentanter i dansk detailhandel. En af dem var Frederik Storgaard Simonsen, Purchasing Coordinator, fra Dansk Supermarked, der står bag butikkerne Bilka, Føtex og Netto.
”Vi vil rigtig gerne støtte op om salg af mere dansk fisk. Derfor har vi også kørt sæsonfisk i Netto i perioder for at introducere dansk kulmule for forbrugerne. Men vi skal som indkøbere kunne se muligheder og salg i de forskellige danske fisk. Vi – og vores kunder – skal købe ind på de historier, der kan fortælles om de forskellige danske fisk,” forklarer Frederik Storgaard Simonsen, som ønsker, at der fortsat sættes fokus på dansk fisk i medierne.

Hver anden forbruger vil helst spise dansk fisk
Ifølge fiskebranchens undersøgelse fra YouGov vil hver anden dansker helst spise fisk fra egne farvande og 54 pct. mener, at det er positivt, at Dansk Fisk-mærket findes. Det er ifølge kampagneleder for Fiskebranchen Lone Marie Eriksen meget positivt og skal fremmes endnu mere.
Derfor afholdt Fiskebranchen også forbrugereventen ”Fiskens Dag” på Rådhuspladsen d. 16. september. Her kunne man smage på årstidens lækre danske fisk, herunder kulmule, som også blev introduceret for forbrugere på Aarhus Food Festival. Fiskens Dag bød også på en madskole, hvor børn kunne lave sprøde madpakke-fiskefrikadeller af bæredygtig kulmule samt fiskeauktion.
”Vores undersøgelser viser, at danskerne rigtig gerne vil spise dansk fisk, men mangler inspiration til tilberedning. Derfor glæder vi os over at kunne oplyse og inspirere, når vi møder danskerne på Food Festival og Fisken Dag. Det er min erfaring, at når dansk fisk og inspiration til nem tilberedning også fremhæves i tilbudsavisen, i mail, på Facebook og i butikken så er salget godt,” forklarer Lone Marie Eriksen.

Danskerne har stemt Kulmulen ind i varmen
For at få et helt friskt billede af, hvilke fisk danskerne helst ønsker tilgængelig i kølediskene i landets supermarkeder, foretog Fiskebranchen en mindre forbrugerundersøgelse på Aarhus Food Festival samt på Fiskens Dag. Hvor første- og andenpladsen ikke kom som den helt store overraskelse, glæder Lone Marie sig over at kulmulen sniger sig ind på tredjepladsen.
Hos de mere end 600 adspurgte løb rødspætten af med førstepladsen (47.9 pct.), torsken indtog anden pladsen (43,2 pct.) og kulmulen fik tredjepladsen med 42.1 pct. af stemmerne.
Ifølge Lone Marie Eriksen er det positivt, at kulmulen sniger sig ind på den klassiske torsk. Det viser, at danskerne er begyndt at få øjnene op for alternative danske fiskearter:
”Vi kender fisk som rødspætten og den klassiske torsk, men faktisk findes der mange flere fisk i samme familie, som ligner torsken i smag og konsistens, men som er billigere alternativer,” forklarer Lone Marie Eriksen, som håber, at de danske forbrugere vil begynde at eksperimentere med danske fisk som kuller, mørksej, hvilling og naturligvis kulmule.
Selvom der i september er blevet sat fokus på fisk, mener Lone Marie, at der stadig er et stykke vej før at vi er i mål:
”Forbrugerne køber fisk i supermarkedet og discountbutikken. Derfor er det vigtigt, at dansk fisk er tilgængeligt her. At kun 10% af danskerne spiser fisk 2 gange om ugen vidner om, at vi alle i branchen stadig har en opgave med at fremme udvalget af fisk og især dansk fisk,” slutter Lone Marie Eriksen.

Skrevet i: Kød, fisk og fjerkræ, Markedsføring, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    NYHED: Her er fremtidens opbevaring af farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    MRPC modtager “Innovation in Vacuum Busch Award”

  • DENIOS ApS

    Hvilket batteriskab er det rigtige for dig?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions præsenterer den intelligente TYR PLUS kapselblæser

  • DENIOS ApS

    Dette er, hvad der sker, når batterier bryder i brand

  • Spirax Sarco Danmark

    Bestil en anlægsgennemgang af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik