• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntFødevareproduktionRåvarer og ingredienserTop13. 05. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Kødfrie dage er kommet for at blive – det stiller krav

FoodserviceFrugt og grøntFødevareproduktionRåvarer og ingredienserTop13. 05. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

De kødfrie alternativer vinder mere og mere frem i køkkenerne og snupper plads på buffeterne og menukortet, hvor kød før havde hele pladsen for sig selv. Baggrunden skal blandt andet findes i klimadebatten, som får mange danskere til at efterspørge mere klimavenlige alternativer til kød – i såvel kantinen som på restauranten. Derfor skal køkkenerne tilpasse menuen, så den matcher de ændrede madvaner.

Andelen af danskere, der har skåret ned for mængden af kød på tallerkenen – eller har droppet den helt et par dage om ugen – er voksende. Derfor står storkøkkenerne nu over for den opgave, at de, udover den daglige menu, også skal tilberede vegetariske alternativer til de spisende gæster.

Det handler om at finde grønne alternativer, som ikke stjæler al tiden ude i køkkenerne – og som stadig er af høj kvalitet og smager godt.

Hvorfor vælger flere kødet fra?
I 2018 foretog Vegetarisk Forening i samarbejde med Coop Analyse en undersøgelse blandt 1.514 danske forbrugere, der alle som minimum spiste en kødfri frokost eller et kødfrit aftensmåltid om ugen. Her spurgte man ind til deres motiver for at vælge kødfrie måltider, hvor tallene fordelte sig således:

Sundhed (36 procent)
Heraf Unge 31 procent

Bæredygtighed/miljø/klima (27 procent)
Heraf Unge 39 procent

Dyreetik (19 procent)
Heraf Unge 27 procent

Som tallene afslører, er der en overvægt af unge mennesker (i aldersgruppen 15-34 år), som bekymrer sig om klimabelastningen fra kød og derfor spiser kødfrie måltider – 39 procent. Da intet tyder på, at denne bekymring bliver mindre – nærmere tværtimod med de klimaprognoser, vi ser for øjeblikket – er dette vigtig viden for cateringbranchen. For de unge mennesker er morgendagens forbrugere og medarbejdere og dermed flittige gæster i kantinen såvel som på caféerne/restauranterne. Så cateringbranchen skal stå klar til at imødekomme deres ønsker om flere kødfrie måltider og være i stand til at tilbyde smagfulde, grønne retter i stedet for.

Vegetarretterne skal passes ind i en travl hverdag i køkkenerne
Det er ingen hemmelighed, at der ofte er travlt i køkkenerne rundt om i kantinerne, hvilket efterlader et ønske hos de køkkenfaglige om, at de vegetariske alternativer skal være lette at tilberede og servere. For udfordringen ligger i, at køkkenerne med det vegetariske indtog på buffeterne skal stå med et bredere sortiment til gæsterne uden at have flere ressourcer dedikeret til opgaven. For de mere traditionelle kødspisere, som p.t. stadig tæller størstedelen af gæsterne, skal selvfølgelig også gå glade fra frokost. Så det handler om at finde grønne alternativer, som ikke stjæler al tiden ude i køkkenerne – og som stadig er af høj kvalitet og smager godt.

Burgeren er populær herhjemme, som aldrig før – også i kødfrie varianter

En af de virksomheder, der har grebet stafetten og arbejder for at gøre det lettere at indføre vegetarretter i en travl hverdag i køkkenerne, er Valsemøllen, der har lanceret en økologisk kødfri fars i tre varianter, hvor fokus netop har været på smag og convenience.

– Vores fars, som er baseret på kikærter og kartofler, tager kun et par minutter at røre sammen. Det var et helt bevidst valg, vi traf i udviklingen af produktet, da vi så et behov i markedet for et vegetarisk alternativ, som kan røres sammen i en fart, siger kommerciel direktør Lotte Engsig.

– En voksende andel af os danskere ønsker at skære ned for vores kødforbrug, men i en travl hverdag må det ikke være for bøvlet at efterleve, for så risikerer vi at falde tilbage i gamle vaner. Samtidig er det selvfølgelig alfa og omega, at de vegetariske alternativer smager godt – for smagen må vi aldrig gå på kompromis med, fortsætter Lotte Engsig.Valsemøllen er bestemt ikke ene om at spotte den øgede efterspørgsel i markedet efter kødfrie alternativer, og flere producenter har fået øjnene op for den grønne bølge og tilbyder nu en bred palet af plantebaserede produkter.

Udbuddet af kødfrie produkter vokser støt
Der kommer løbende nye kødfrie- og plantebaserede produkter på markedet, som alle konkurrerer om at finde vej til køkkenerne. Disse produkter kan man groft sagt inddele i to kategorier: De produkter, der ønsker at minde os om kød, og de produkter, der ønsker at finde deres egen plads i køkkenet.
Fordelen ved de kødfrie produkter, som minder os om kød i smag, tekstur og udseende, er, at de er lettere at få ”skeptikerne” til at sætte tænderne i, da de virker genkendelige – og bruges de for eksempel i en chili con carne, vil mange med garanti slet ikke opdage, at der er brugt plantefars frem for almindelig hakket kødfars.
Vælger man derimod andre kødfrie produkter – som for eksempel økologisk kødfri fars fra Valsemøllen – vil man både kunne se og smage, at der er tale om et kødfrit produkt. Her er frikadellen baseret på kikærter og kartofler, hvilket også reflekteres i konsistens og smag. Som Lotte Engsig udtrykker det:
– “What you see is what you get”. Med det mener jeg, at tanken bag vores produkt har været et ønske om at tilbyde et ”ærligt” produkt, hvor man ikke er i tvivl om, hvad man spiser.
Om man foretrækker det ene frem for det andet, er en smagssag – og på den måde er der noget for enhver smag, hvilket jo er det vigtigste. I bund og grund handler det om madglæden ved at spise grønnere.

Læs artiklen i sin helhed i den nyeste udgave af Food&Drink lige her: Food&Drink nr. 4

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Råvarer og ingredienser, Top

 

Seneste nyt fra redaktionen

Stor ølfestival er tilbage

DrikkevarerMesser og konferencer16. 05. 2022

Fredag den 20. til lørdag den 21. afholdes den store folkelige ølfestival i Lokomotivværkstedet i København, hvor arrangøren Danske Ølentusiaster står klar til at tage imod tusinder af gæster, som kan dykke ned i både dansk og udenlandsk øl. Mere en 70 udstillere har meldt sin ankomst til den

Lyras A/S styrker direktion med erfaren CCO

FødevareproduktionMarkedsføring16. 05. 2022

Lyras A/S har 1. maj ansat Mark Kalhøj Andersen som CCO. Mark Kalhøj Andersen har over 12 år med titel af bl.a. teknisk direktør været med til at opbygge virksomheden DESMI Ocean Guard fra to personer til den nuværende globale milliardforretning, som Børsen har udnævnt til Fastest Growing

Kakaofrit chokoladealternativ er på trapperne

FødevareproduktionRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed16. 05. 2022

Den britiske startup WNWN Food Labs lancerer i denne uge et chokoladelignende, vegansk produkt uden kakao og palmeolie. Desuden er chokoladen fri for koffein, gluten og har et sammenligneligt lavere indhold af sukker i forhold til tilsvarende produkter og udleder op til 80 procent mindre CO2, lyder

Teknologier til et fossilfrit landbrug

AktueltForskning og uddannelseLandbrug16. 05. 2022

Et stort, fælleseuropæisk netværk af forskere, landmænd, virksomheder og videnscentre har skabt en platform, der fremviser hundredvis af allerede eksisterende teknologier, der kan gøre landbruget grønnere. Der findes masser af grønne, moderne landbrugsteknologier, men de benyttes alt for lidt i

Sukkerroer er nøglen i ny papiremballage

AktueltEmballage16. 05. 2022

Plastemballager til fødevarer kan snart være fortid - for en bionedbrydelig emballage er nu klar efter fire års forskning og udvikling. Den er fiberbaseret og består blandt andet af fibre fra sukkerroer og en nyudviklet coating, der blokerer for luft, vand og fedt. Papiremballagen er både

Aalborg indfører kødfrie retter hverdag

FoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksport16. 05. 2022

Et bredt flertal i byrådet har vedtaget et forslag, som betyder, at der fremover vil være minimum en plantebaseret valgmulighed i alle kommunale køkkener og madordninger i Aalborg. Aalborg vil ifølge forslaget udarbejde retningslinjer for de kommunale institutioners madordninger og kantiner,

S.O.A.P-kendis åbner restaurant i Pisserenden

Foodservice13. 05. 2022

Suriya Jyrk, der blev landskendt som sangerinden Heidi fra S.O.A.P i slutningen af halvfemserne er teamet op med en række profiler fra restaurationsbranchen og åbner et pan-asian eatery med navnet Red Tiger. Restauranten bliver en del af den fornyelse området gennemgår i øjeblikket. Suriya Jyrk

Fænomenale råvarer skal få danskerne til at elske plantekosten

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser12. 05. 2022

Fænomenale råvarer er vejen frem hvis flere skal udskifte hakkebøffen med plantebøffen og Danmark skal blive verdensførende i produktionen af plantemad. Et ambitiøst forskningsprojekt, som skal kickstarte landbruges avl af afgrøder skræddersyet til plantekost er skudt i gang på Københavns

Pant-app giver dig pengene digitalt

AktueltEmballage12. 05. 2022

Dansk Retursystem har udviklet en ny Pant-app til udbetaling af pant på landets pantstationer. På den måde slipper man helt for at have et betalingskort med, når man skal pante, og det er blevet lettere selv at bestemme, hvilken konto, pant-pengene skal ind på, hvis man panter for andre eller vil

igus præsenterer nyt stangmateriale til fødevareproduktion

Fødevareproduktion12. 05. 2022

igus har udvidet sit udvalg af iglidur rundstænger med fire materialer; blandt dem to til fødevaresektoren: det varmebestandige materiale iglidur AC500 og det elastiske materiale A250. Til produktion af specielle bøsninger, ruller og andre glideelementer, der kommer i kontakt med fødevarer, har

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Få det bedste ud af din investering i et dampsystem

  • Domino Systems A/S

    Dominos Ax-Serie er designet til at tage hensyn til klimaet

  • Spirax Sarco Danmark

    Webinar: Hvordan styres dampkvalitet og sikkerhed bedst indenfor føde- og drikkevareindustrien?

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Inspiration til kolde kaffedrikke

  • DENIOS ApS

    Her er truckværnene, der giver færre skader på dit gulv

  • Domino Systems A/S

    Besøg os og hør mere om vores nyeste produkter og services

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Afkøling af Corona vacciner

  • Domino Systems A/S

    Fødevaregodkendt blæk stiller høje krav til producenterne

  • DENIOS ApS

    Hvad er farerne egentlig ved lithium-ion-batterier?

  • Domino Systems A/S

    Fleksible aftaler hos Domino Systems

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Stor ølfestival er tilbage

    16.05.2022

  • Lyras A/S styrker direktion med erfaren CCO

    16.05.2022

  • Kakaofrit chokoladealternativ er på trapperne

    16.05.2022

  • Sukkerroer er nøglen i ny papiremballage

    16.05.2022

  • Teknologier til et fossilfrit landbrug

    16.05.2022

  • Aalborg indfører kødfrie retter hverdag

    16.05.2022

  • S.O.A.P-kendis åbner restaurant i Pisserenden

    13.05.2022

  • Fænomenale råvarer skal få danskerne til at elske plantekosten

    12.05.2022

  • Pant-app giver dig pengene digitalt

    12.05.2022

  • igus præsenterer nyt stangmateriale til fødevareproduktion

    12.05.2022

  • Vores bekymring for krigen i Ukraine og stigende priser er markant

    11.05.2022

  • Kaffegrums bliver til veganske sneakers

    11.05.2022

  • Hurtig hjælp holdt gang i produktionen

    11.05.2022

  • Coop åbner klima-laboratorie i Aarhus

    11.05.2022

  • Muslinger fra Limfjorden på vej ud til butikker i hele landet

    10.05.2022

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR