• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice, catering og restauranter
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt, grønt og landbrug
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed og hygiejne
  • Konfekture, sukker og snacks
  • Kvalitetsstyring og certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring, økonomi og personalia
  • Mejeriprodukter
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage og pakkemaskiner
  • Politik, lovgivning og EU
  • Råvarer, halvfabrikata og ingredienser
  • Økologi

AktueltMarkedsføring, økonomi og personaliaMejeriprodukterMiljø og sundhed13. 11. 2019 | Peter Friis

Klimadata skal hjælpe landmænd med at reducere CO2 aftryk

AktueltMarkedsføring, økonomi og personaliaMejeriprodukterMiljø og sundhed13. 11. 2019 By Peter Friis

Klimatjekket omfatter et digitalt rapporteringsværktøj, som alle landmænd skal benytte til at indsende deres klimadata. (Arkivfoto: Arla).

Som det første europæiske mejeriselskab introducerer Arla Foods et initiativ på tværs af syv lande, der skal tredoble hastigheden af gårdenes CO2e-reduktioner over de næste ti år.

Arla Foods‘ andelshavere er allerede blandt de mest klimavenlige mælkeproducenter i verden. De udleder i gennemsnit 50 procent mindre CO2 per liter mælk end det globale gennemsnit for mælkeproduktion. Nu lancerer Arla Foods et nyt klimatjek på gårdene med omfattende vejledning til alle 9.900 nordeuropæiske andelshaveres i deres indsats mod klimaforandringer. Det skal bane vejen for, at virksomheden kan nå sine mål om at reducere CO2-udledningen med 30 procent inden 2030 og blive CO2 neutrale i 2050.
– Mejeriprodukter er en fantastisk naturlig kilde til næringsstoffer sammenlignet med deres miljøbelastning, men vi har et stærkt ønske om at opnå en endnu bedre balance mellem næringsstoffer og CO2-udledning. Arlas landmænd har allerede reduceret deres udledninger med 24 procent siden 1990, men vi ved at det ikke er nok. Som i alle andre brancher er vi nødt til at gøre mere – og hurtigere, siger bestyrelsesformand Jan Toft Nørgaard.

Datasæt skal danne udgangspunkt for kommende tiltag på gårdene
Det nye globale standardiserede værktøj til klimatjek, skal nu implementeres i syv europæiske lande. Det bygger på den vellykkede klimatjekmodel, der er blevet brugt af de danske Arla-landmænd siden 2013. Klimatjekket skal hjælpe landmændene med at identificere udledninger på deres gårde og give et klart billede af de tiltag, som landmændene kan benytte til at reducere udledningerne yderligere. Hver Arla-landmand vil indtaste oplysninger om alt fra antallet af køer på gården, hvordan staldene er udformede, mængden af mælk de leverer, foderforbrug og -produktion, brug af energi og brændstof samt mængden af vedvarende energi, der produceres.
Klimatjekket omfatter et digitalt rapporteringsværktøj, som alle landmænd skal benytte til at indsende deres klimadata. Dataene verificeres af en ekstern rådgiver, som aflægger besøg på de enkelte gårde for at vejlede til forbedringer.
Med data fra potentielt 9.900 europæiske mælkeproducenter i 2020 og en årlig produktion på 14 milliarder liter mælk er Arla godt i gang med at opbygge et af verdens største sæt af eksternt verificerede klimadata fra mælkeproduktion. Det danner et solidt fundament for benchmarking, videndeling på tværs af mejeribranchen og korrelationsanalyse.
– Med det nye globale klimatjek vil vi være i stand til endnu bedre at sammenligne os med vores kolleger i forhold til CO2-aftryk. Men endnu vigtigere er det, at vi kan bruge de indsamlede data til at opnå større viden og udvikle forskningsbaserede løsninger i samarbejde med landbrugssektoren og universiteter. Det er et vigtigt redskab, når vi skal beslutte, hvilke videnskabeligt baserede løsninger, der skal bringe os videre i kampen mod klimaforandringer, siger Jan Toft Nørgaard.

Økonomisk incitament til landmændene
Ud fra de indsamlede data kan den enkelte andelshaver se, hvor meget CO2 der udledes per liter mælk og identificere, hvor der er plads til forbedringer på gården. Arla vil vejlede sine landmænd, så de kan reducere deres udledning med 3 procent i gennemsnit om året, og dermed vil Arla være godt på vej til at nå sit mål om at reducere CO2-udledningen med 30 procent inden 2030 og blive CO2 neutral i 2050. Data fra den tidligere klimatjekmodel har vist, at det er muligt at reducere CO2-udledningen med helt op til 4 procent om året.
For at støtte op om andelshavernes brug af det nye klimatjek har Arlas bestyrelse besluttet, at landmænd, der deltager i programmet, vil få et økonomisk incitament på 1 eurocent per liter mælk. Tidligere tiltag har vist, at et økonomisk incitament er en effektiv måde at understøtte landmændene på i udrulningsfasen. Arla Foods’ bestyrelsesformand Jan Toft Nørgaard forventer, at langt størstedelen af Arlas landmænd vil deltage i klimatjekket, hvilket vil sætte ekstra skub i nedbringelsen af CO2-udledningen.
– Vores andelsselskab har nogle af verdens mest klimaeffektive mælkeproducenter. Men der er stadig landmænd, der ikke har haft mulighed for at gennemføre klimatjekket, så bestyrelsens beslutning om et økonomisk incitament kan forhåbentlig være en positiv opfordring til dem, ud over den løbende viden og læring vi alle kan drage fordele af, siger Jan Toft Nørgaard.

Arlas bæredygtighedsrejse
Udmeldingen markerer det seneste i rækken af bæredygtighedstiltag, som Arla og Arlas andelshavere har lanceret de seneste år. Andre tiltag omfatter deltagelse i udviklingen af en global og videnskabeligt godkendt metode til måling af kulstofindlejring, forskning i og evaluering af metoder til reduktion af metangasser hos køer gennem fodervalg samt forsøg med at øge biodiversiteten på gårdene.

Skrevet i: Aktuelt, Markedsføring, økonomi og personalia, Mejeriprodukter, Miljø og sundhed

 

Seneste nyt fra redaktionen

Afgiften på bæreposer og engangsservice tredobles i finanslov

AktueltDetailhandel og en grosEmballage og pakkemaskinerPolitik, lovgivning og EU06. 12. 2019

Det bliver dyrere for danskerne at købe en indkøbspose varerne fra supermarkedet. Som en del af finansloven for næste år bliver afgiften på bæreposer tredoblet for at bidrage til finansieringen af velfærden og mindske plastforbruget, som der står i aftaleteksten. I dag er afgiften på bæreposer af

Vi skal gå forrest i kampen om sunde fødevarer

AktueltFødevareproduktionMarkedsføring, økonomi og personaliaMiljø og sundhedPolitik, lovgivning og EU05. 12. 2019

Med en global situation, hvor 800 millioner mennesker er underernærede og mere end 2.2 milliarder mennesker er overvægtige, er udviklingen af sunde fødevareløsninger en nøgle til at løse udfordringerne. Det nye white paper om ”Health” beskriver Danmarks tilgang til at producere og kontinuerligt

Færrest pesticidrester i dansk frugt og grønt

AktueltFrugt, grønt og landbrugFødevaresikkerhed og hygiejneMiljø og sundhed04. 12. 2019

Fødevarestyrelsen har netop offentliggjort sin rapport om pesticidrester i fødevarer for 2018. Rapporten viser igen, at der er færre pesticidrester i dansk frugt og grønt end i udenlandsk. Det er sjældent, at de danske æbler, agurker og tomater, som forbrugerne lægger i indkøbskurven, indeholder

Naturlig desinfektion med UV-lys

Fødevareproduktion04. 12. 2019

UV-lys er en effektiv og veldokumenteret metode til desinfektion. Ved brug af elektromagnetiske bølger med forskellig bølgelængde og bredde, kan UV-C bestråling neutralisere langt de fleste typer mikroorganismer så som bakterier, svampe, gær og virus. Når UV-C lys med en bølgelængde på 254 nm,

Kokketøj lavet af gamle flasker

Foodservice, catering og restauranterMiljø og sundhedTop04. 12. 2019

Mange bække små, gør, som bekendt, en stor å og Kokkenes Køkken tænker innovativt, for at være mest mulig bæredygtig. Som et nyt initiativ har kantineleverandøren investeret i 5.000 kokkejakker og forklæder fremstillet af brugte engangs-plastikflasker Wiphaporn Paijaturat, som er kok og souschef

Gourmetkok og lokal slagter bag nye kvalitetspølser

Detailhandel og en grosFødevareproduktionMarkedsføring, økonomi og personalia04. 12. 2019

Et samarbejde mellem gourmetkokken Wassim og en lille dansk slagtervirksomhed betyder, at tre nye, økologiske kvalitetspølser med jysk charme kommer på hylderne i Lidl. Slagtermester Jørgen Norlyks grundlagde sin slagterforretning for 60 år siden og kunne ikke have forudset den popularitet de

Kafferisteri træder ind i et globalt fællesskab

Kvalitetsstyring og certificeringMarkedsføring, økonomi og personalia04. 12. 2019

Kafferisteriet CleverCoffee fra Fillerup træder nu, som de første i Jylland, ind i en sammenslutning af kaffeprofessionelle med fokus på transparens og bæredygtighed. De er blandt kun 50 risterier i verden, der har fuld åbenhed i deres handel med kaffe. Det østjyske risteri har fra dag ét haft

Emmerys bagerier præsenterer endnu et underskud

Brød og kagerMarkedsføring, økonomi og personalia04. 12. 2019

Emmerys har forbedret sit finansielle resultat en smule, men har tabt penge for fjerde år i træk. Selv om det er gået en anelse frem det seneste år, koster det stadig penge for Emmerys at sælge økologisk brød og kager i de største danske byer, skriver Ritzau. Bagerkæden, der har 25 butikker

Magnetkoblede centrifugalpumper

Fødevareproduktion04. 12. 2019

Iversen Trading i Brabrand samarbejder med Italienske Argal, som fremstiller centrifugalpumper i termoplastiske fibermaterialer. Pumperne fremstilles både som magnetkoblede eller med mekanisk akseltætning og kan afhængig af model monteres både vertikal og horisontalt. Centrifugalpumperne kan

Julen er flødens fest

Mejeriprodukter04. 12. 2019

Tal fra Arla viser, at salget af piskefløde mere end fordobles i december måned, mens danskernes opskriftssøgninger afslører, at især risalamande er en vigtig del af vores jul. Julen er traditionernes tid, og julemaden er ingen undtagelse. Risalamande, pebernødder og kartofler med brun sovs er

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Beckhoff Automation ApS

    Ny medarbejder pr. 1/12-2019

  • Beckhoff Automation ApS

    Rejsegilde i Beckhoff Automation

  • Bureau Veritas Certification

    Kickstart 2020 på Bureau Veritas Kick Off Seminar | Towards a Sustainable Future

  • Alflow Scandinavia A/S

    Sådan kører I flere linjer simultant i samme system – uden risiko for krydskontaminering

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Måltidspandekager med vegetarisk fyld og kaffe-soya

  • Beckhoff Automation ApS

    15 år i Danmark

  • Buhl & Bønsøe

    Gratis seminar: Få ny eller opdateret viden om ph-målinger

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Brug dine kafferester til julelækkerier

  • Beckhoff Automation ApS

    Ny medarbejder til Beckhoff Automation

  • Beckhoff Automation ApS

    Ny medarbejder til Beckhoff Automation

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Afgiften på bæreposer og engangsservice tredobles i finanslov

    06.12.2019

  • Vi skal gå forrest i kampen om sunde fødevarer

    05.12.2019

  • Færrest pesticidrester i dansk frugt og grønt

    04.12.2019

  • Naturlig desinfektion med UV-lys

    04.12.2019

  • Kokketøj lavet af gamle flasker

    04.12.2019

  • Gourmetkok og lokal slagter bag nye kvalitetspølser

    04.12.2019

  • Kafferisteri træder ind i et globalt fællesskab

    04.12.2019

  • Emmerys bagerier præsenterer endnu et underskud

    04.12.2019

  • Magnetkoblede centrifugalpumper

    04.12.2019

  • Julen er flødens fest

    04.12.2019

  • Coop lancerer ambitiøs klimaplan

    02.12.2019

  • Danskernes klimamad har svære kår

    02.12.2019

  • Fi Europe & Ni vender tilbage til Paris

    02.12.2019

  • Juletendenser peger på lavere alkoholprocenter

    30.11.2019

  • Madspilds-pioner modtager Flip-Prisen

    29.11.2019

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies.Acceptér Reject Læs mere om vores brug af cookies her:Brug af cookies
Cookies

Necessary Always Enabled