Med en klassisk varm og våd sommer valgte flere danskere at købe dagligvarer på nettet, lyder det fra onlinesupermarkedet nemlig.com.
Den forgangne sommer har budt på både regn og solskin, og det klassiske danske sommervejr får flere danskere til at købe dagligvarer på nettet. Det viser en opgørelse lavet af onlinesupermarkedet nemlig.com, der kan melde om rekordhøj salgsvækst i juli måned.
I juli måned steg salget på nemlig.com med 26%, sammenlignet med juli måned sidste år, og dermed blev der sat ny rekord for salget i juli måned, der ellers er præget af, at mange danskere er på sommerferie.
– I år oplever vi en mere almindelig dansk sommer med omskifteligt vejr, og når det regner, så kan vi tydeligt se, at vores salg stiger. I år leverer vi samtidig til flere nye zoner, og derfor er det også blevet nemmere for mange kunder at bestille dagligvarer til fx sommerhuset. Derfor er sommervejret helt klart medvirkende til den flotte udvikling i salget denne sommer, siger kommerciel direktør i nemlig.com, Mikkel Pilemand.
Grøntsagsbøffer og bedre oksekød på grillen
I år fylder klimaet meget hos forbrugerne, og det ses tydeligst på salget af kød. Denne sommer stiger salget af kylling og svinekød, mens salget af bøffer af oksekød til gengæld daler en smule. Når danskerne køber oksekød, så er det i stedet oksemørbrad og entrecote af højere kvalitet, der typisk ender i kurven, hvor salget er steget 84%, sammenlignet med sidste sommer.
Samtidig ender også flere vegetariske middagsretter på middagsbordet, hvor retter i form af falafel og grøntsagsbøffer stiger. Faktisk er der blevet solgt knap 60% flere vegetariske retter i år sammenlignet med sidste sommer.
Grillen får dog stadigvæk masser af opmærksomhed af danskerne i år. Salget af grilludstyr peaker i sommermånederne, hvor salget stiger til over 80% i juli måned sammenlignet med sidste år, når de danske grillentusiaster lægger fx forklæder og grillhandsker i indkøbskurven.
Træbestik og kold rosé hitter på stranden
De klimavenlige vaner viser sig også, når danskerne tager en tur på stranden eller picnic. Salget af bionedbrydeligt engangsbestik af træ stiger i år, hvor salget er vokset med 124% denne sommer. I år har de voksne ganer også kunne nyde frokosten i det fri med en ekstra luksus i form af afkølet rosevin, som rigtig mange kunder har taget rigtig godt imod, siden nemlig.com lancerede den kolde rosevin i uge 22.
– Flere forbrugere er blevet mere klimabevidste, og det ses tydeligt på deres indkøbsvaner – også selvom det er sommerferie, og kunderne efterspørger lidt ekstra luksus i hverdagen. Vores kunder vil have bedre kvalitet, hvis der fx skal oksekød på grillen, købes rosévin til strandturen eller benyttes engangsservice, og den omtanke for både klima og kvalitet kan vi aflæse direkte i salget denne sommer, siger Mikkel Pilemand. Kigger man overordnet på danskernes indkøbsvaner, så ryger der også mere økologi i indkøbskurven i sommermånederne. Ikke mindst om onsdagen hvor nemlig.com sætter fokus på økologi til skarpe priser.