En ny kampagne fokuserer på mælk som en naturlig og sund drik for mennesker gennem hele livet. Kampagnen “Mælk er for livet” er et samarbejde mellem flere EU-lande (Frankrig, Belgien, Irland, Nordirland, Holland, Danmark) og er medfinansieret af EU. Den løber over en treårig periode, og formålet med kampagnen er at ændre opfattelsen af mælk som en drik udelukkende til børn.
Ønsket er få mennesker i alle aldersgrupper til at se på mælk som en naturlig og positiv del af deres hverdag. Det er især i gruppen 20-29 årige, at antallet af mælkedrikkere falder mest, og voksne har en tendens til at overse mælken som et naturligt, ukompliceret valg blandt de øvrige drikkevarer.
Et af kampagnens hovedelementer er en video, som viser alle de øjeblikke, hvor mælk er dejligt, og kampagnens engelske titel er netop ”Milk Moments”. Mælk kan fås og drikkes overalt og et glas iskoldt mælk giver et øjeblik af forkælelse. Videoen er med sit korte format (30 sek.) og små scener specielt målrettet til yngre mennesker.
– Danskerne drikker gennemsnitligt omkring 90 liter mælk om året, og mælken står især for noget fornuftigt, sundt og hverdagsagtigt. Vi vil gerne slå et slag for at nyde mælken og se den som et lille tilskud af glæde i hverdagen for voksne mennesker, siger Lars Witt Jensen, kampagnechef i Mejeriforeningen.
Selv om det ikke er kampagnens hovedformål, så er budskabet om, at mælk er en kilde til en lang række vigtige mineraler og vitaminer ikke glemt. Faktisk er mælk en af de fødevarer, der indeholder flest forskellige næringsstoffer i samme produkt. Disse kan ikke erstattes af en kalktablet eller kalciumberiget soyadrik.
Kampagnen startede primo august måned i Danmark og vil primært køre via sociale medier så som Facebook, Instagram, web-tv samt spots i biografer. Følg kampagnen på facebook.com/maelkerforlivet.