Kaffe er blevet det lune, velsmagende frikvarter, vi længes efter på arbejdet. Kaffen binder nye og gamle kollegaer sammen i et sundt og inspirerende fællesskab. Over kaffen finder medarbejdere sammen med ligesindede kolleger, som måske har samme ideer til gavn for virksomheden, men som ikke sidder i samme afdeling eller team
Af Klaus Hansen
Fritz Storm, stifter og ejer af Coffee by Storm, fortæller om en ny tendens på danske arbejdspladser:
– Danskerne elsker kaffe og ikke mindst det fællesskab, der er en vigtig del af den helstøbte kaffeoplevelse. I flere store og mellemstore virksomheder – som er Coffee by Storms kundekreds – spiller kaffepausen en helt særlig rolle for kulturen. De små, spontane møder uafhængigt af organisationens hierarki, det sociale samvær og den løbende kollegiale sparring. Det er alt sammen et resultat af en god og sund kaffekultur på arbejdspladsen.
Hvis der blev afholdt verdensmesterskab i kaffedrikning i dag, ville Danmark vinde bronze. Vi indtager nemlig en tredjeplads over verdens mest kaffekonsumerende nationer. Det viser en nylig befolkningsundersøgelse fra Epinion. Kun vores nordiske naboer i Sverige og Finland overgår vores fire en halv kop om dagen. Vi er intet mindre end en kaffeelskende nation. Men danskerne er også blevet kræsne – vi vil have god kaffe.

Stiller krav til kaffen på arbejdet
– Nu om dage forventer medarbejdere i danske virksomheder, at der konstant er fri adgang til kaffe. Men fri adgang gør det ikke alene, fortæller Fritz Storm og fortsætter:
– Medarbejderne efterspørger den helstøbte kaffeoplevelse i selskab med kollegaerne. Kaffen skal være af god kvalitet, og der skal være mulighed for at vælge lige præcis den type kaffe, man hver især ønsker sig. Mange af virksomhederne blandt vores kunder vil have rådgivning i forhold til at designe hele oplevelsen og de fysiske rammer omkring den – og så vil de også have den gode kaffe og de rigtige maskiner, så tingene passer sammen.
Kaffen som katalysator for fællesskabet og nye ideer
Kaffesnakken er blevet en samlende kraft og en katalysator for igangsættelsen og vedligeholdelsen af et inkluderende fællesskab med et kollektivt afsæt, et fælles sprog og en solidarisk referenceramme. Dét har stor værdi for en arbejdsplads. Nogle virksomheder har endda lavet interne undersøgelser, der viser, at ideer til nye forretningsområder og produkter oftere opstår i de uformelle miljøer, hvor dygtige medarbejdere taler med hinanden i et frirum på tværs af de organisatoriske enheder.

Kaffepausen er ikke længere spildtid – heller ikke, når man spørger på direktionsgangene. En række større danske virksomheder har indrettet café- og loungeområder, hvor man direkte opfordrer medarbejderne til at henlægge kaffepausen. Magelige møbler, lækker indretning og en kaffe af høj kvalitet.
– Man kan sige, at virksomhederne har opdaget, at det også er i pausen, man bliver god. Både som medarbejder og som organisation. Kaffepausen er en slags restitution mellem de store og små præstationer i arbejdslivet. Ligesom man skal have jævnlige pauser for at få effekt af sin træning frem mod en iron man eller andre af de præstationer, mange danskere – både medarbejdere og ledere – i dag kaster sig over i privatlivet. Store præstationer og høj ydeevne kræver pauser af god kvalitet, slutter Fritz Storm.
Læs flere artikler om kaffe og andre foodservice relaterede nyheder i Food&Drink