• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

AktueltFoodservice08. 06. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Kæmpe efterspørgsel på dyrt take away

AktueltFoodservice08. 06. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Den har stået på en ordentlig omgang selvforkælelse under coronanedlukningen, når danskerne har bestilt take away. Det er nemlig ikke kun antallet af bestillinger, der er steget markant. Der er også brugt langt flere kroner per ordre, der er tikket ind hos restauranterne inden for det seneste år.

Ifølge tal fra Hungry, der inden for de seneste 12 måneder har leveret mad for mere end 450 millioner kroner, har efterspørgslen på sushi steget med 100 procent i samme periode.

Inden coronapandemien ramte Danmark bestilte danskerne sushi for 342 kr. i gennemsnit per ordre. Det tal steg i takt med at coronaen lukkede Danmark mere og mere ned, og i 2021 var sushi ordrerne i gennemsnit steget til 409 kr. per ordre.

 Det viser dataudtræk fra den landsdækkende take away platform Hungry, der har flere end 2000 restauranter koblet op på platformen. Hungry har lavet dataudtræk på de 11 mest populære madkategorier, der bortset fra sandwich, alle er steget i forhold til den gennemsnitlige ordreværdi. Samlet er der tale om en stigning på næsten 10 procent i gennemsnit.

– Vi ser nogle interessante tendenser under coronapandemien, der et langt stykke hen ad vejen handler om, at danskerne har villet forkæle sig selv under nedlukningen. Det munder bl.a. ud i, at danskerne bestiller mad fra mere eksklusive restauranter, og måske endda også topper det med nogle af de lidt dyrere retter fra menukortet, tolker Rune Risom, der er adm. direktør hos Hungry.

Danskerne forkælede sig også med dyrere thai mad på tallerknerne. Thai restauranternes gennemsnitlige ordreværdi steg nemlig fra 242 kr. til 286 kr. per ordre.

Den tendens kan Wokshop kæden med 10 thai-restauranter i Storkøbenhavn og Odense nikke genkendende til.

– Kunderne har i stigende grad købt flere forretter og snacks i kombination med Wokhops wok og karry retter, men også i forbindelse med Wokshops nye retter med tun, laks samt veganske retter. Alt i alt viser det et tydeligt billede af, at kunderne fokuserer på kvalitet og selvforkælelse, forklarer Allan Johansen, Director HR & Sales hos Wokshop.

Flere eksklusive restauranter løfter kvaliteten

Hungry direktøren ser også en tendens mod, at danskerne bestiller mere varieret fra flere forskellige restauranter. En forklaring der også hænger sammen med, at flere og flere restauranter åbnede op for take away under nedlukningen af Danmark.

– Vi har jo oplevet en stor vækst i antallet af nye, typer af restauranter vi tilbyder vores kunder, herunder også de mere eksklusive. Det har været med til at løfte kvaliteten af take away hos Hungry men også generelt i markedet. Det betyder også, at vores madudvalg er vokset markant og er blevet langt mere varieret end tidligere, og det hører selvfølgelig også med til forklaringen, siger Rune Risom.

Selvom der er sket en forskydning under coronapandemien og danskerne spiser mere varieret, så er det stadig pizzaer, der står øverst på danskernes liste, når de bestiller take away. Selvom pizzaen med 62,5 procent stadig står for den største omsætning hos Hungry, så har den mistet 12 procent i andele til andre madkategorier. Det gælder bl.a. Sushi på 2. pladsen med en andel på 11,3 procent, hvilket er en fremgang på næsten 100 procent. Burgere er på 3. pladsen med 7,2 procent.

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice

 
 

Seneste nyt fra redaktionen

Bruxelles for nyt øl-besøgscenter

DrikkevarerMarkedsføring26. 01. 2023

Belgien er kendt som et mekka for øl-elskere fra hele verden, og nu er der ekstra godt nyt. Her får Bruxelles en nyt oplevelsescenter dedikerede netop øl. Til september åbner det længe ventede Belgian Beer World, der bliver et komplet oplevelsescenter omhandlende belgisk ølkultur. Centret får

Kakaoproducenter fra Elfenbenskysten i Vestafrika. 

Fairtrade lancerer interaktivt risiko-kort

CertificeringDetailhandel og en grosFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 01. 2023

At ignorere risici i forsyningskæden får dem ikke til at forsvinde. Det er budskabet fra Fairtrade, der i går lancerede et nyt risiko-kort, som sætter fokus på grundlæggende årsager til de værste risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de lande og råvarekategorier, hvor Fairtrade

Konference sætter fokus på sidestrømme fra fisk og skaldyr

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMesser og konferencer26. 01. 2023

Teknikker til at omdanne sidestrømme fra fisk og skaldyr til nye ingredienser. En sorteringsløsning til håndtering af fiskeafskær, omkostningseffektive løsninger til forlængelse af holdbarheden af sidestrømme. Værktøjer til optimering af brugen af sidestrømme i produktionen. Det er blot nogle af de

Formitable CEO Raymond Wilders & Zenchef CEO Xavier Zeitoun

Zenchef og Formitable slår sig sammen: Vil skabe førende teknologi til den europæriske restaurationsbranche

Foodservice26. 01. 2023

Zenchef, en fransk udvikler af førende it-løsninger til restaurationsbranchen, og Formitable, en hollandsk vækstplatform, som optimerer og forbedrer gæsteoplevelsen gennem loyalitets- og reservationsløsninger, vil samarbejde om at skabe førende teknologi til den europæriske

Bælgfrugter på Bornholm, Meyers

Meyers får B Corp-certificering

AktueltCertificeringFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 01. 2023

Meyers har taget endnu et skridt i deres bæredygtighedsrejse. De indtræder nemlig i den anerkendte globale B Corp-certificering, der dokumenterer, at virksomheder lever op til de højeste krav inden for gennemsigtighed og social og miljømæssig ansvarlighed. At blive certificeret som B Corp

Julen er talt op: 18.488 andebryster

Foodservice25. 01. 2023

Ingen juleaften uden stegt and. Sådan tænker de fleste danskere, og det gør Det Danske Madhus også. Så for at sikre juletraditionen, tilberedte Det Danske Madhus ikke færre end 18.488 stegte andebryster og leverede dem ud til borgerne til deres julemiddag. Julemåltidet blev tilberedt i 40

Mange kender ikke Sundhedsstyrelsens anbefalinger om alkohol

AktueltDrikkevarerMiljø og sundhed25. 01. 2023

Over halvdelen af befolkningen har aldrig hørt om eller kender til Sundhedsstyrelsens seneste anbefalinger om, hvor mange genstande man højest skal drikke på en uge. Det viser en ny meningsmåling foretaget af Voxmeter for Blå Kors Danmark. Hvor mange genstande anbefaler Sundhedsstyrelsen, at

Bocuse d'Or-vinder Brian Mark Hansen og hans assistent Elisabeth Madsen

Guld igen: Danmark vinder Bocuse d’Or for tredje gang

FoodserviceMarkedsføringTop24. 01. 2023

Der var dansk jubel i går aftes i Lyon, da Brian Mark Hansen vandt Bocuse d'Or, som betragtes som det uofficielle verdensmesterskab for kokke. Det er tredje gang, at Danmark vinder konkurrencen, ligesom Danmark også har opnået medaljeplaceringer flere andre gange. Der var spænding til det

Fund af nyt sprøjtemiddel understreger alvor for drikkevandet

LandbrugMiljø og sundhed24. 01. 2023

Endnu et sprøjtemiddel kan blive et problem for drikkevandet. Det er den seneste melding fra Miljøstyrelsen, som nu ser på, om godkendelsen af svampemidlet cyazofamid, der anvendes til kartofler og løg, skal trækkes tilbage. Miljøfarlige stoffer skaber i stigende grad problemer for

Bagekursus i Kornets Hus

Kornets Hus år 2 – mere end 21.000 gæster

Brød og kagerLandbrugRåvarer og ingredienser23. 01. 2023

Det går godt for Kornets Hus i Vendsyssel, der slog dørene op første gang i 2021. Således oplevede huset en fremgang i besøgsantal i 2022, hvilket trodsede forventningerne. Vendsyssel er for tiden forvandlet til de 1000 søers land, og som en ø midt i de omkringliggende markers store

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Beckhoff Automation ApS

    Pixel-præcis LED strip og matrix kontrol

  • DENIOS ApS

    Her er det nye katalog: Dit opslagsværk til miljøbeskyttelse

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny kogebog skal inspirere landets kokke til de veganske kuverter

  • Duni A/S

    Dunisoft® bliver til Bio Dunisoft®

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • Spirax Sarco Danmark

    Energibesparende løsning til genvinding af flash-damp

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Seks trin til en skræddersyet vakuumløsning

  • DENIOS ApS

    Så er nyhederne for 2023 her: Få en oversigt over højdepunkterne

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Hvad bør du overveje, før du køber en ny kaffeløsning?

  • Beckhoff Automation ApS

    CX7000 – Embedded PC med ARM Cortex™-M7 processor

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Bruxelles for nyt øl-besøgscenter

    26.01.2023

  • Fairtrade lancerer interaktivt risiko-kort

    26.01.2023

  • Konference sætter fokus på sidestrømme fra fisk og skaldyr

    26.01.2023

  • Zenchef og Formitable slår sig sammen: Vil skabe førende teknologi til den europæriske restaurationsbranche

    26.01.2023

  • Meyers får B Corp-certificering

    26.01.2023

  • Julen er talt op: 18.488 andebryster

    25.01.2023

  • Mange kender ikke Sundhedsstyrelsens anbefalinger om alkohol

    25.01.2023

  • Guld igen: Danmark vinder Bocuse d’Or for tredje gang

    24.01.2023

  • Fund af nyt sprøjtemiddel understreger alvor for drikkevandet

    24.01.2023

  • Kornets Hus år 2 – mere end 21.000 gæster

    23.01.2023

  • Faxe Kondi bliver orange

    23.01.2023

  • Trods medvind – Hanstholms hypede fiskerestaurant genåbner ikke

    23.01.2023

  • Imod al forventning: Burgerkæde ottedobler burgersalget i januar

    23.01.2023

  • Danske Sunset Boulevard sætter omsætningsrekord og vil nu til udlandet

    23.01.2023

  • PFAS fundet i økologiske æg

    23.01.2023

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik