Med en opdatering af kædens logodesign – det første i 20 år – rejser Burger King tilbage til 80’erne.
Det samme velkendte logo har prydet Burger King kædens restauranter siden 1999, men nu skal det være slut. Ved indgangen til 2021 har kæden præsenteret et helt nyt visuelt design, der dermed markerer den første fuldstændige rebranding i over 20 år. Ifølge Burger King skal det nye design signalere et stærkere fokus på den digitale oplevelse samt kædens udvikling inden for smag, råvarekvalitet, deres udfasning af kunstige tilsætningsstoffer og ikke mindst, få deres gæster til at crave deres mad.
Og for at lykkedes med dette, har man fundet en visuel identitet, der bringer minder om 80’ernes burgerbarer.
– Den nye visuelle identitet viser, at vi vil tilbage til kernen af, hvad Burger King er. Der er fuld fokus på forkælelse, gode råvarer og velsmagende mad. Det viser et mere tidssvarende billede af Burger King, hvor vores gæster mærker, at vi bevæger os mod en højere kvalitet og renere råvarer – både når de kommer i restauranterne, og når de bestiller maden hjem til sig, siger Daniel Schröder, marketingchef i Burger King Danmark.
Selvom tankerne måske ledes hen mod 80’ernes designtendenser, er det stilen også moderne, samtidig med, at den er klassisk. Minimalisme, krydret med fremtrædende farver, der vil gå igen i både emballage og uniform.
– Design er ét af de mest essentielle værktøjer, vi har til at kommunikere, hvem vi er og hvilke værdier vi har. Det spiller en væsentlig rolle i at give vores gæster lyst til maden og give dem den bedst mulige oplevelse. Vi vil bruge det nye visuelle look til at få vores gæster til at crave vores mad, siger Raphael Abreu, Restaurant Brands International Head of Design.