Når Danmarks største madevent for tiende gang indtager Tangkrogen i Aarhus 1.-3. september, er der ikke kun tænkt på de 30.000 madinteresserede gæster. Arrangementet BrancheFredag er skræddersyet til at klæde fødevarebranchen på til udvikling – denne gang med fokus på de mange facetter af bæredygtighed, som fødevareerhvervet rummer.

”På Food Festival fejrer vi madkulturen, det gode håndværk og fællesskabet om det gode måltid”, fortæller Anna Lund, direktør for FOOD-Aarhus og Food Festival.
”Men alt det er jo resultatet af et erhverv, som aldrig hviler på laurbærrene. Derfor ser vi det som en vigtig del af festivalen at give alle vores gode kolleger en mulighed for at finde ny viden, energi, inspiration og samarbejdspartnere til fortsat udvikling i fødevarebranchen. Der er ingen tvivl om, at det i høj grad kommer til at handle om bæredygtighed i de kommende år,” forklarer hun.
Grønne vinkler på fødevarebranchen
Derfor sætter BrancheFredag fokus på den grønne dagsorden. Til debatarrangementet ”Okse på dagsordenen” vendes diskussionen på hovedet, når deltagerne, med både faglige og spiselige ind-spark, inviteres til at drøfte oksekødets rolle på en klimavenlig tallerken.
Imens samles eksperter og fødevarevirksomheder, der arbejder med implementering af ESG, cirku-lær økonomi og opfyldelse af FN’s bæredygtighedsmål. På konferencen ”Kommercialisering af bæ-redygtig fødevareproduktion” udveksler de erfaringer i forhold til at måle og dokumentere effek-ten af bæredygtighedstiltag.
Storkøkkenerne kan til BrancheFredag finde viden og inspiration til at få mere grønt på menuen til arrangementet ”Planteløftet”. Her er masser af konkrete bud på, hvordan det gøres i praksis både nemt og lækkert.
Anna Lund understreger, at man som deltager på BrancheFredag også er velkommen til at gå på opdagelse i festivalens mange spændende aktiviteter og madoplevelser.
”Vi åbner faktisk festivalpladsen for de professionelle gæster allerede klokken ti, så de har nogle timers fred og ro til at netværke og mødes med kunder og samarbejdspartnere,” fortæller Anna Lund.
Et unikt branchearrangement med en særlig stemning
Der er en åbenhed og faglig glæde på Food Festival, der gør det lettere at lave business og finde fælles løsninger,” fortæller Gyda Bay, leder af Food Innovation House.
Hun bidrager både til konferencen ”Kommercialisering af bæredygtig fødevareproduktion” og med aktiviteter på pladsen gennem projektet Turbo Plant.
”Der er ingen tvivl om at fødevarebranchen står over for store udfordringer, som kræver samar-bejde i hele værdikæden for at bidrage til klimamålene. Jeg glæder mig over, at der bliver så me-get viden og inspiration at hente til BrancheFredag både for store og små virksomheder,” siger hun.