• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Politik og eksport14. 11. 2023 | Mikkel Bækgaard

Japan rummer store muligheder for Danmarks fødevaresektor

Politik og eksport14. 11. 2023 By Mikkel Bækgaard

Landbrug & Fødevarer har netop afsluttet et erhvervsfremstød i Japan, hvor en lang række danske fødevareproducenter deltog. Fremstødet blev lavet i samarbejde med den danske ambassade. Japan er verdens tredjestørste økonomi og dermed et centralt eksportmarked.

Forbrugerfestivallen Sarugaki Matsuri, i Tokyo. Landbrug & Fødevarer
Forbrugerfestivallen Sarugaki Matsuri, i Tokyo.  Foto: Landbrug & Fødevarer

I fremtiden kan Danmark efter alt at dømme eksportere flere kvalitetsfødevarer til Japan. Det er konklusionen efter et veloverstået eksportfremstød, som blev afsluttet i sidste uge.

“Fremstødet i Japan har været en stor succes og resultaterne af mere end et års vedholdende indsats. På trods af at den japanske økonomi er presset på grund af udfordringer med yen-kursen, er det alligevel lykkes for de fleste virksomheder at får ordrer med hjem,” siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer. 

Vesterhavsosten er på vej til Japan  

Blandt de deltagende virksomheder var mejeriet Thise.  Mejeriet har særligt øjnene rette mod det voksende økologiske marked, som eksisterer i Japan. Historien om et 100 pct. økologisk landmandsejet mejeri, har nemlig vakt interesse hos de japanske distributører.

“Det japanske marked er interessant for et mejeri som Thise. Vesterhavsosten er på vej til Japan netop nu. Vi kan mærke en stigende interesse for økologiske fødevarer og dermed også vores specialiteter. De japanske forbrugere overtager i stigende grad vestlige forbrugsmønstre og præferencer for bl.a. økologiske specialoste,” siger Petter Aagesen, eksportchef i Thise Mejeri.

Landbrug &  Fødevarer har lavet det japanske eksportfremstød i samarbejde med den danske ambassade i landet. Anledningen er, at forbrugerfestivalen ”Sarugaki Matsuri” afholdes i Daikanayma-området, som er et af de mest eksklusive boligområder i Tokyo.

“Vi har arbejdet med det japanske marked i mange år. Vi ved, at godkendelser af nye produkter og eksportører er tidskrævende, men når først fødevareprodukterne er godkendte er der også potentiale for vækst,” siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

En af de nyere danske spillere på det japanske marked er virksomheden Popseco, der producerer økologiske frys-selv is. Virksomheden har prioritet det japanske marked, netop fordi mange forbrugere lægger vægt på økologi.

“Vi har deltaget på fremstød i år og sidste år. Det har betydet, at vi har fået åbnet op for eksport til Japan. Særligt godkendelser har været en tidskrævende og lang proces, men vi har fået uvurderlig støtte undervejs af ambassaden, Landbrug & Fødevarer og vores lokale distributør,” siger Sanne Nørgaard, der er ejer og CEO i Popseco.

Turismen åbner igen

Normalt besøges Japan af 40 millioner turister om året, men det satte corona-pandemien en brat stopper for. Det har haft økonomiske konsekvenser for landet, og den japanske yen er devalueret 30 procent i forhold til dollaren, hvilket gør Japan afhængig af fødevareimport. Fødevarepriserne er nemlig steget og har påvirket den japanske økonomi. Men der er efterhånden lys for enden af tunnellen, hvilket altså åbner muligheder for danske virksomheder.  

“Turismens tilbagevenden har styrket den japanske økonomi. Japanske forbrugere er blandt de mest kræsne i verden, og derfor er de stadig villige til at betale en ekstra pris for kvalitet,” siger Jesper Vibe, statskonsulent for fødevarer ved ambassaden i Tokyo.

Markedet for øl og spiritus er også veludviklet i Japan, og derfor var to kendte producenter også repræsenteret på festivalen. Der er tale om Frederiksdal Kirsebærvin, som gennem flere år har eksporteret til Japan, og bryggeriet Mikeller, der har etableret tre faste barer i Toyko.

“Det japanske marked kræver vedholdenhed, fokus og kravene til godkendelser og deklarationer er store. Men når først godkendelserne er i hus, oplever vi stor interesse for vores kirsebærbaserede drikkevarer. Kirsebær har helt enkelt en særlig status i Japan,” siger Harald Krabbe der er medgrundlægger af Frederiksdal Kirsebærvin og fortsætteR:

“Det japanske marked er stort, og der en udpræget ølkultur med en voksende præference for udenlandske specialøl. Vores erfaring er, at branding spiller en meget stor rolle for et ølproduktion succes i Japan. Og så kan vi med alkoholfrie øl, økologi og specialsmage er med til at dække nicher i et veludviklet ølmarked”.

Skrevet i: Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen!

  • DENIOS ApS

    Dette er, hvad der sker, når batterier bryder i brand

  • Spirax Sarco Danmark

    Bestil en anlægsgennemgang af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik